۱۳۹۸ فروردین ۲۵, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۷ فروردین تا روز جمعه ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۸ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشت، صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.



این در شرایطی است که هموطنانمان در شهرها و استان‌های مختلف کشور درگیر سیل ویرانگری بوده که صدها تن از آنان در این فاحعه ملی جان خود را از دست داده‌اند. مقامات حکومتی نه تنها چاره ای برای درد و رنج آنها نیاندیشیده اند بلکه پاسخ‌شان را با شلیک گلوله دادند.

اعدام 
در هفته ای که گذشت دست کم یک نفر در زندان به دار آویخته شد. سحرگاه روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه ۹۸ یک زندانی به نام داوود محب زاده ۳۶ ساله اهل شهر علی‌آباد استان گلستان که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در محوطه زندان گرگان به دار آویخته شد.

بازداشت‌ها
روز شنبه ‍۱۷ فروردین ماه ۹۸ دو نفر از اهالی روستای گوریه از توابع شهرستان شعیبیه در شوشتر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. احمد کعبی و یعقوب کعبی دو تن از بازداشت شدگانی هستند که به همراه افراد محلی به مردم سیل زده کمک رسانی می کردند.
همچنین پلیس تهران روز یکشنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد نیروهای امنیتی ایران چهار نفر را به دلیل شایعه‌پراکنی درباره سیل بازداشت کردند.
روز شنبه ۱۷ فروردین دو شهروند ساکن روستای قره گل بوکان به نام‌های هیوا قربانی اقدم و محمد الماسی، پس از احضار به دادگاه به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی مخالف حکومت بازداشت شدند.
مهدی کوخیان، فعال مدنی آذربایجانی و مدیر کانال تلگرامی شهر خبر ملکان روز دوشنبه ۱۹ فروردین توسط نیروهای اداره اطلاعات شهرستان ملکان بازداشت شد. مأموران اداره اطلاعات به هنگام بازداشت، وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند بطوریکه وی از ناحیه سر زخمی شده است. مهدی کوخیان پیش از این چندین بار توسط سلمان خدادادی، نماینده ملکان در مجلس تهدید شده بود.
روز سه شنبه ۲۰ فروردین ماه، زندانی سیاسی سابق فاطمه ضیایی آزاد جهت اجرای حکم یک‌سال و نیم زندان دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. خانم ضیایی آزاد ۵۶ ساله و از زندانیان سیاسی دهه شصت است که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ به مدت پنج سال در زندان به سر برده بود.
روز چهارشنبه ٢١ فروردین ماه ۹۸ یاسمن آریانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی در منزل شخصی توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شد. مامورین با به همراه داشتن حکم جلب و حکم ورود به منزل در زمان بازداشت، منزل پدری وی را نیز مورد تفتیش قرار داده‌ و تعدادی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او را ضبط کردند.
روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین نیز منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا جهت پیگیری وضعیت فرزندش بازداشت شد. ماموران نیروی انتظامی در مراجعه روز گذشته به منزل این خانواده، حکم جلب خانم عربشاهی را نیز به همراه داشتند و به دلیل عدم حضور وی موفق به بازداشت او نشده بودند.
احضاریه ها و تهدیدها
روز دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه، یک شهروند کُرد به نام قادر الله ویسی، ۶١ ساله اهل بوکان به دلیل تبلیغ علیه نظام به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد.
روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه، دو شهروند کُرد به نام‌های مرتضی نوری ٢٧ ساله و محمد شریفی ۴٣ ساله اهل روستای سالیان از توابع بخش کلاترزان سنندج به دلیل شرکت فعالانه در مراسم جشن نوروز درروستای سالیان، به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر احضار شدند.
روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه، یک فعال مدنی کُرد به نام عایشه عبدالی اهل مهاباد به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. نیروهای اطلاعاتی این فعال مدنی را تهدید کردند که به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان پایان دهد.
همچنین روز سه شنبه ۲۰ فروردین اداره اطلاعات اشنویه یک فعال مدنی کرد به نام عباس هاشم‌پور را احضار کرده و به وی هشدار دادند که به جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان پایان دهد.

سعید اقبالی فعالی مدنی ساکن کرمانشاه که پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه آزاد شده بود روز چهارشنبه ۲۱ فروردین به دادگاه احضار شد.
الهام رسولی باغی، فعال مدنی ساکن تهران جهت اجرای حکم به دادسرای ناحیه ۳۳ اوین تهران احضار شد. خانم رسولی پیستر توسط دادگاه تجدیدنظر تهران به پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده بود.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 
روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه، به خانواده زندانی سیاسی آتنا دائمی که از راه دور برای دیدار با فرزندشان به درب زندان اوین مراجعه کرده بودند گفته شد که وی ممنوع الملاقات است و به آنها اجازه ملاقات داده نشد.
برزان محمدی اهل سرو‌آباد و علی‌رضا شیرمحمدعلی مدت ۲۴ روز است که در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان فشافویه در جنوب تهران دست به اعتصاب غذا زده اند. مسئولین زندان نه تنها به خواسته‌های آنها مبنی بر انتقالشان به زندان اوین توجهی نکرده بلکه آنها را مورد توهین و تهدید قرار داده‌اند. یکی از افسران زندان به نام رضا حق وردی ضمن توهین به خانواده این دو زندانی سیاسی به آنها گفته است که نتیجه اعتصاب فرزندان شما صدور گواهی فوت است و نتیجه ای نمی گیرید.

مبلغ قرار وثیقه تعیین شده جهت آزادی مولوی امان الله بلوچی و عبدالرحیم کوهی، دو روحانی اهل سنت محبوس در زندان زاهدان که قرار بود طی روزهای آینده آزاد شوند، به دلیل طرح اتهامات جدید علیه آنها افزایش یافت. با افزایش میزان قرار وثیقه و ناتوانی زندانیان در تودیع قرار، آزادی آنها با مانع روبرو شده است.

توحید قریشی، زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به‌رغم پایان یافتن دوره محکومیت و رسیدن موعد آزادی با کارشکنی مسئولین زندان و نهادهای امنیتی کماکان در زندان بسر می برد.

روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه ، مهدی کوخیان، فعال مدنی اهل ملکان یک روز پس از بازداشتش دست به اعتصاب غذا زد.

یک زندانی سیاسی کُرد به نام امیر پیغامی اهل شهرستان اشنویه به دلیل مخالفت مسئولان زندان کرمان از معالجه پزشکی در خارج از زندان محروم شده است. این زندانی سیاسی طی دوران حبس از مرخصی پزشکی نیز محروم بوده و در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. وی نیاز به درمان فوری دارد و تا کنون اقدامی جهت معالجه پزشکی او در خارج از زندان انجام نگرفته است.

امیر مهدی طبسی، زندانی محبوس در زندان اوین که از روز جمعه ۱۶ فروردین برای بار دوم دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است، در ششمین روز اعتصاب غذای خود با کاهش وزن و فشار خون مواجه شد. مسئولین مددکاری بازداشتگاه اوین به وی مجددا وعده داده اند که در صورت شکستن اعتصاب به درخواست آزادی مشروط وی رسیدگی خواهد شد. با این حال طی هفته جاری همزمان با تداوم اعتصاب غذای وی حق ملاقات با خانواده نیز از او گرفته شده است.

صدور احکام
روز یکشنبه ۱۸ فروردین سه شهروند بهایی ساکن شیراز به نام‌های محبوب حبیبی، پژمان شهریاری و کوروش روحانی در مرحله تجدید نظر به ترتیب به ۶ ماه، ۶ ماه و ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان پیشتر در دادگاه بدوی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
راحله راحمی‌ پور، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. این فعال حقوق بشر در مرحله بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. زمینه طرح اتهامات و تشکیل این پرونده حول شکایت وی به سازمان ملل در ارتباط با سرنوشت برادر و برادرزاده‌اش عنوان شده بود.
دادگاه انقلاب کرج نادر افشاری، فعال مدنی را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال و چهار ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.
روز دوشنبه ۱۹ فروردین نریمان نوروزی عسکری، شهروند اهل شهرستان ایذه در استان خوزستان توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. آقای عسکری شهریور ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود یک ماه با قرار تودیع و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_اوین #زندانی_سیاسی  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر