۱۳۹۸ فروردین ۱۹, دوشنبه

جان هزاران زندانی زندان شیبان در خطر است

امروز دوشنبه 19 فروردین 98 فرماندار دستور تخلیه شهر شیبان را به علت سیل صادر کرد.


اين تصميم در پي شكسته شدن سيل بندي اولي رخ داده است. شیبان شهری ۴۰هزارنفره است که در ابتدای مسیر اهواز_شوشتر واقع شده است.
به نوشته رسانه های حکومتی شهر شیبان در آستانه آب گرفتگی است و دستور تخلیه شهر صادر شده است. با این وجود  مقامات حکومتی در خصوص زندان شیبان اهواز که در نزدیکی این شهر قرار دارد هیچ اقدامی صورت نداده اند. این درحالی است که هزاران زندانی از جمله صدها زندانی سیاسی در این زندان نگهداری می شوند.
سابقه مقامات حکومت در این مورد بسیار تیره است . چون به کرات در مواقع زلزله یا آتش سوزی درهای زندان را به روی زندانیان بسته بودند و آنان را به عمد در معرض خطر جدی قرار دادند. لذا جای دارد که  تمامی مدافعان حقوق بشر و سازمانهای  حقوق بشری در این زمینه فعال شوند وبرای نجات فوری جان زندانیان اقدام کنند.
ندان شیبان اهواز با اسامی زندان مرکزی اهواز و مجتمع حرفه آموزی اهواز نامیده می شود؛ این زندان که در بهمن سال ۱۳۹۴ افتتاح شد، قبلا محل سکونت مهندسان و کارگران شرکت تکنوپروم اکسپورت روسی و سازنده نیروگاه برق رامین بوده است.
ابتدا سازمان زندانها این مکان را مرکز درمانی قلمداد می‌کرد اما در واقع زندانی بود مخفی که فقط نیروهای امنیتی به آنجا دسترسی داشتند که بعداز تعطیلی زندان کارون، زندانیان زیادی به این مکان منتقل شدند. این زندان تبعیدگاه هم محسوب می‌شود. نهاد اداره کننده آن سازمان زندان‌‌های قوه قضائیه میباشد.
 زندان شیبان بین ویس وشهر ملاثانی در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است.
گنجایش این زندان ۲۰۰۰ نفر میباشد و هم اکنون حداقل ۴۵۰۰ نفر زندانی در آن محبوس هستند که ۹۰ درصد آنان از زندانیان شهروندان عرب منطقه هستند.
هم اکنون تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله غلامحسین کلبی، سیدمختار آلبوشوکه، علی عموری نژاد، ایوب پرکار، 
سخی ریگی، مسعود مسعودی، مهدی خانی پور و ... در این زندان محبوس هستند.
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، از عموم هموطنان در داخل و خارج کشور و مجامع بین المللی می خواهد که به نجات زندانیان بشتابند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_شیبان #سیل_سراسری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر