۱۳۹۸ اردیبهشت ۲, دوشنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر ایران در فروردین ماه ۱۳۹۸


اجرا و صدور حکم اعدام در اولین ماه سال
با وجود اینکه تقریباً نیمی از فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروزی قوه قضاییه در تعطیلات بود، اما در نیمه دوم فروردین ماه ۹۸ طی ۱۵ روز از هجدهم تا سی و یکم فروردین ماه، حداقل ۹ زندانی در زندانهای ایران اعدام شدند. یک زندانی در زندان گرگان، دو نفر در زندان عادل آباد شیراز، ۳ نفر در زندان ایلام، یک نفر در زندان زنجان، یک زندانی در زندان اصفهان و یک زندانی در دیزل آباد کرمانشاه اعدام شدند. اتهام این زندانیان قتل و مواد مخدر ذکر شده است.
همچون دیگر ماهها در فروردین ماه نیز تعدادی از زندانیان به اعدام محکوم شدند. از جمله زن جوانی در مازندران به اتهام قتل دادگاهی شد. به دلیل عدم وجود دلایل کافی،۵۰ نفر از بستگان مقتولان در دادگاه حاضر شدند و طی مراسم قسامه وی را عامل قتل معرفی کردند. دادگاه وی را به دو بار اعدام محکوم کرد.
همچنین دو زندانی تبعه افغانستان در زندان بندرعباس با اسامی  ذبیح الله زکریا، ۴۲ ساله و ولید احمد، ۳۳ ساله به اتهام قتل و حمله سلاح به اعدام محکوم شدند.
همچنین در اخبار منتشر شد که علاوه بر ۶ کودک مجرم که در سال گذشته اعدام شده بودند در شهریور ماه سال گذشته یک نوجوان دیگر به نام ابوالفضل نادری در زندان مرکزی اراک اعدام شده است.



همچنین خبرها حاکی از بلاتکلیفی زندانی عقیدتی - سیاسی اهل سنت کامران شیخه پس از ۹ سال و نیم حبس است. در تیر ماه ۹۷ به کامران شیخه ابلاغ شد که به علت قتل و خلع سلاح مامور حکومتی به قصاص و ۱۰ سال زندان محکوم شده است. حکم وی به دیوان عالی کشور رفته و هم اکنون در انتظار رأی دیوان عالی کشور است.
اما قاضی صلواتی به خود زندانی چنین گفته است: «تا وکیلت را خلع نکنی و وکیل تسخیری نگیری دادگاهی در کار نیست و باید بلاتکلیف بمانی».

مرگ زندانیان در زندانهای ایران نادر نیست و زندانیان به روشهای مختلفی به قتل می رسند.

در ماه اخیر حداقل دو زندانی توسط زندانبانان به قتل رسیدند. در اولین روزهای فروردین ماه، بهمن میرزایی زندانی مبتلا به بیماری اعصاب و روان در زندان قزلحصار پس از ضرب و شتم با چماق توسط نگهبانان کشته شد. مسئولان زندان علت مرگ وی را خودکشی اعلام کردند. 
روز چهارشنبه ۷ فروردین ماه، در اولین روزهای سال نو، ایمان جلیلی در بند ۱۵ واحد ۲ قزلحصار به دلیل امتناع مسئول بند از رساندن وی به بهداری با درد بسیار فوت کرد.

احضار و بازداشت هموطنان سیل زده و یاری دهندگان آنها


بیش از یک ماه است که مردم در دهها استان ایران (صدها شهر و هزاران روستا) درگیر سیل و مشکلات پس از آن هستند و مردم این استانها تمام هست و نیست خود را از دست داده اند. عوامل حاکمیت ضدمردمی به جای کمک رسانی و تأمین نیازهای اولیه مردم بی‌پناه، اقدام به بازداشت و تهدید مردم این مناطق کرده‌اند. 
در این شرایط بحرانی مردم در شهرهای مختلف، با تشکیل شوراها و کمیته های مردمی اقدام به یاری رساندن به هموطنان سیل زده و مصیبت دیده کردند. مردم که به هیچیک از نهادها و ارگانهای این حاکمیت دزد و غارتگر اعتمادی ندارند، کمک‌های خود را بصورت مستقیم در اختیار سیلزدگان می‌گذارند. اما در این بین، عوامل و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اقدام به تهدید و بازداشت آنان کردند.
روز شنبه ‍۱۷ فروردین ماه ۹۸ دو نفر از اهالی روستای گوریه در شوشتر به نام احمد کعبی و یعقوب کعبی به دلیل کمک رسانی به مردم سیل زده بازداشت شدند. 
صبح روز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه، حداقل ۲۵ تن از شهروندان اهواز که برای کمک رسانی به شهروندان سیل زده اقدام کرده بودند، بازداشت و به محل نامعلوم منتقل شدند. این هموطنان پس از کمک به ایجاد سیلبند در منطقه ملاشیه مشغول استراحت و جمع آوری مواد غذایی برای کمک رسانی به سیل زدگان بودند که با یورش مأموران امنیتی محاصره و دستگیر شدند. همچنین روز شنبه ۲۴ فروردین ماه، ۵ تن از شهروندان کوی علوی اهواز به دلیل شرکت در تظاهرات مردم سیل‌زده در اعتراض به نبود خدمات دولتی به سیلزدگان، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند.
 در ادامه بازداشتها شب ۲۸فروردین ماه نیز اعضای مؤسسه فرهنگی- اجتماعی میثاق نصر، که در جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان و همچنین در استحکام سیل بندها فعالیت زیادی داشتند توسط قرارگاه ابوالفضل العباس تابع اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز بازداشت شدند.
دستگاههای خبررسانی وابسته به دولت اطلاع رسانی عمومی از وضعیت سیلزدگان را سانسور می کنند و خبرهای اصلی و واقعی را به اطلاع عموم مردم نمی رسانند، و این امر نیز برعهده مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و توییتر است.  
پلیس تهران روز یکشنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد نیروهای امنیتی ایران چهار نفر را به دلیل شایعه‌پراکنی درباره سیل بازداشت کردند. یک شهروند اهل روستای مروانه، از توابع اهواز نیز به دلیل اعتراض به عدم امدادرسانی به مردم سیل زده این روستا و جلوگیری از شکستن سیل بند و هدایت سیلاب به زمین‌های زراعی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
علاوه بر بازداشت مردم، شماری از فعالان مدنی در شهرهای سردشت، نلاس، میرآباد و ربط به اداره اطلاعات سردشت احضار و به آنها اخطار داده شد که به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان لرستان پایان دهند.


نگاهی واقعی به آنچه که هست – اقدامات مسئولان نظام از دید کاریکاتوریستها



از زندانی سیاسی سهیل عربی به یاد هم بندیان و هم‌زنجیرانش و در ستایش مقاومت آنها، به طور خاص غلامرضا خسروی

گلباران
امروزه دیگر خیلی عجیب است که انسانی به همنوع خود فخر کند
اشک شود برای کودکان کار
اشک شود علیه نابرابری و بیدادگری
به دنیای آن سوی دیوارها
بازگشت

گلباران
عجیب بود خیلی و در چشمان خار کاشت
آنقدر عجیب بود که به زندگی بی تأثیر و عقیم عادت نکرده بود
خرداد بود یازدهم ۹۳ کمی پس از پنجشنبه سیاه حادثه
رفتن آن مرد خیلی مهربان، با پیراهن آبی آسمانی، سه‌تار و صدای گرمش
روزهای آخر تندتر قدم می زد و کتاب می خواند، عاشقانه تر ساز می زد و آواز میخواند
می خواند:
قفس را بسوزان رها کن پرندگان را بشارت دهندگان را
که لبخند آزادی خوشه شادی تا سحر بروید
تا سحر…
تا سحر که هزار بار با غلامرضا اعدام شد
تا آن سحر که غلامرضا رفت بالا…
بالای دار بالای ابرها
خطرناک بود، برای آنها خیلی خطرناک بود آنقدر خطرناک که یک را با یک برابر می دانست. خیلی خطرناک بود
از آزادی، عدالت، برابری و صلح سخن می گفت زیاد مطالعه می کرد فداکار بود سختی می کشید تا همبندی اش کمتر حبس را بفهمد گرسنه می‌خوابید تا هم اتاقی اش سیر بخوابد

پرونده سازی برای زندانیان

محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل در حالی که نهمین سال از دوره محکومیت ۱۵ ساله خود را بصورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می‌کند با پرونده سازی جدید به اتهام نشر اکاذیب به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد.


علاوه بر این زندانیان سیاسی بلوچ تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل، محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی، در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه ۹۸ به دادگاه احضار و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شدند. شیراحمد شیرانی که نهمین سال از محکومیت ۲۲ ساله خود را می گذراند از بابت بخش اول همین پرونده، در روزهای پایانی سال ۹۷ از اتهام «نشر اکاذیب» تبرئه شده بود.
این دو زندانی سیاسی تبعیدی از آذر ‌ماه ۹۷ پس از انتقال و بازجویی در اطلاعات اردبیل، بصورت تنبیهی در بند قرنطینه زندان مرکزی اردبیل با زندانیان مبتلا به بیماریهای روانی و معتادان متادونی محبوس بودند. این دو زندانی نزدیک به سه ماه در بازداشتگاه اطلاعات و قرنطینه زندان مرکزی اردبیل تحت فشار و محروم از تماس و ملاقات قرار داشتند.


آشنایی با زندانیان سیاسی

نام و نام خانوادگی: سعید شیرزاد
محل تولد: ایلام
تاریخ تولد: ۱۳۶۶
تحصیلات: فوق دیپلم
اتهامات: اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی
محکومیت: ۶ سال و نیم و ۷۰ میلیون جریمه
تاریخ آخرین بازداشت: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
محل‌های حبس: بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز، زندان اوین – زندان رجایی شهر
گردآوری و تنظیم: آبان ۹۷
سعید شیرزاد عضو انجمن دفاع از کودکان کار است. آقای شیرزاد در یکی از روستاهای محروم ایلام متولد شد. وی در سن هشت سالگی به همراه خانواده اش به یکی از جنوبی ترین مناطق تهران مهاجرت کرد. سعید پس از اتمام تحصیلاتش در اول دبیرستان به دلیل شرایط نامساعد مالی مجبور به ترک تحصیل و انتقال به جنوب کشور جهت اشتغال گردید.
چند سال بعد، در حین رفت و آمد به تهران و جنوب با مجموعه خانه کودک شوش آشنا شد و فعالیتهای وی در زمینه کودکان از همان زمان آغاز گردید. همزمان با کار در شهرستان به صورت شبانه اقدام به ادامه تحصیل جهت ورود به دانشگاه نمود.
وی همزمان با اعتراضات مردمی در سال ۸۸ مشغول به تحصیل در رشته برق دانشگاه شهریار بود که به دلیل شرایط نامساعد دانشگاه و عدم امکان فعالیتهای اجتماعی و فضای سرکوب و خفقان حاکم در دانشگاه، مجبور به انصراف از تحصیل گردید.
سعید در شهریور ماه ۱۳۹۱ در حالی که به همراه تعدادی از دوستانش در حال امدادرسانی به زلزله زدگان ورزقان بود، توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و حدود یک ماه به صورت موقت در بازداشتگاه اهر تحت بازجویی قرار گرفت.
او در بازداشتگاه اهر در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زد و پس از جمع آوری طوماری توسط تعدای از فعالین، به زندان اوین منتقل گردید.
سعید شیرزاد، سرانجام در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست پیرعباس به یکسال حبس تعلیقی (لازم الاجرا در ۵ سال) محکوم گردید.
پس از ابلاغ حکم و آزادی، دوباره به منطقه زلزله زده بازگشت و حدود ۶ ماه به همیاری خود در امر امدادرسانی ادامه داد.
این فعال حقوق کودک بار دیگر در خرداد ماه ۹۳ در پالایشگاه پتروشیمی تبریز (محل کار خود) به دلیل فعالیت‌های ذکر شده فوق، دیدار با خانواده زندانیان و کمک های آموزشی تحصیلی به کودکان این خانواده ها و همچنین ارتباط با احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.
او مدت ۳ ماه در سلول های انفرادی ۲۰۹ وزارت اطلاعات در شرایط ایزوله و بیخبری خانواده اش، تحت بازجویی قرار گرفت تا اینکه سرانجام به بند ۸ زندان اوین منتقل گردید.
وی پس از مدتی کوتاه به دلیل اعتراض به شرایط صنفی زندانیان با وجود عدم تشکیل دادگاه به زندان رجایی‌شهر تبعید شد.
وی مجموعا چهار مرتبه از حضور در دادگاه در اعتراض به وضعیت دادگاه خودداری نمود و در پنجمین احضار (پس از ۱۵ ماه بلاتکلیفی) و عدم حضور، نهایتا با حضور وکیلش در جلسه دادگاه بدوی حاضر شد. البته او در تمام مدت بازداشت و زندان، هیچگونه ملاقاتی با وکیل خود نداشته است.
سعید شیرازد در شهریور ماه ۹۴، در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی توسط قاضی صلواتی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
در ۱۷ آذر۹۵ در اعتراض به وضعیت زندانیان بیمار و نبودن امنیت برای زندانیان (مرگ خاموش زندانیان) با دوختن لبانش دست به اعتصاب غذا زد .پس از وعده مسئولان پس از ۳۹ روز در ۲۵ دی ماه به اعتصاب خود پایان داد.
در فروردین ۹۷ دادگاه تجدید نظر سعید شیرزاد در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزارشد و یک سال حبس تعلیقی بابت پرونده های قدیمی وی به حبس تعزیری تبدیل و به حکم ۵ سال حبس وی اضافه شد.
در مرداد ماه ۹۶ پس از حمله وحشیانه گارد زندان و انتقال جمعی زندانیان سیاسی رجایی شهر به سالن فوق امنیتی ۱۰ او نیز همراه با ۵۰ تن از زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذای ۴۰ روزه کرد. در طی این اعتصاب غذا سعید شیرزاد به همراه ۷ زندانی سیاسی دیگر بدون حکم قضایی بصورت غیرقانونی به سلولهای انفرادی منتقل شدند، در همین حین مسئولان زندان اقدام به پرونده سازی جدید برای این زندانی سیاسی کردند.
سعید شیرزاد و سه زندانی دیگر به اتهام تخریب اموال زندان و اخلال در نظم زندان متهم شدند. سعید شیرزاد با همین اتهام به شش ماه حبس تعریزی و پرداخت ۷۰ میلیون تومان وثیقه محکوم شد.
همچنین در یک پرونده دیگر سعید شرزاد همراه با هفت زندانی سیاسی دیگر به اتهام شعار علیه رهبر، اخلال در نظم زندان و توهین به مسئولین متهم شدند.سعید شیرزاد به دلیل دیسک کمر و التهاب شدید اسپاسم در کمر و مشکل کلیه روبروست. این بیماریها در زندان و بر اثر ضرب و شتم به وجود آمده است.


اطلاعات زندانیان سیاسی در سایت جوانه ها از این پس در دسترس شماست
برای دسترسی به اطلاعات زندانیان سیاسی به این آدرس مراجعه کنید:




برای تکمیل پرونده زندانیان سیاسی از شما درخواست می‌کنیم اطلاعات خود را به ایمیل سایت ارسال نمایید.


همراهان و دوستان گرامی 
فعالیت ما برای دفاع از حقوق زندانیان سیاسی – عقیدتی در زندان‌های ایران و لغو حکم اعدام است. در این فعالیت حقوق بشری  به کمک‌های شما نیازمندیم. 
ما خواهان لغو حکم اعدام و آزادی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی در ایران هستیم.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندانی_سیاسی #نه_به_اعدام 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر