۱۳۹۵ مهر ۲۷, سه‌شنبه

گفتگو با خانم زبیده حاجی زاده همسر زندانی سیاسی بهنام ابراهیم زاده

#ایران – #حقوق_بشر-گفتگو با خانم زبیده حاجی زاده همسر زندانی سیاسی بهنام ابراهیم زاده 



خانم زبیده حاجی زاد همسر زندانی سیاسی و فعال کارگری بهنام ابراهیم زاده در مصاحبه ای اختصاص با نه به زندان - نه به اعدام به شرح فشارهایی که بر همسرش در زندان اعمال می شود و مشکلات و معضلاتی که به دلیل پرونده سازی مجدد و فشارهای وارده بر بر این زندانی سیاسی گریبانگیر خود و خانواده است٫ سخن می گوید.این مصاحبه پس از ضرب و شتم آقای ابراهیم زاده توسط مهرآبادی رییس مددکاری زندان انجام گرفته است.

با سلام و درود به شما خانم ابراهیم زاده سوالم را اینگونه آغاز می کنم بعد از اینکه مرخصی آقای بهنام ابراهیم زاده در هفت شهریور ماه سال جاری ٫از طرف دادستانی تمدید نشد و به زندان رجایی شهر برگردانده شد٫از آن زمان تاکنون همواره مسئولین زندان او را مورد اذیت و آزار قرار داده اند٫اگر امکان دارد کمی در این مورد توضیح دهید.

جواب: با سلام و درود به شما و همکارانتان بله روز هفتم شهریور با وجود اضطرار فشارهای ما متاسفانه دادستانی با تمدید مرخصی ایشان مخالفت کردند.این در حالیست که آقای ابراهیم زاده شدیدا نیاز به پیگیری معالجات پزشکی داشت.از طرفی مادرش هم در وضعیت بدی بسر می برد و هم اکنون هم وضعیت خوشایندی ندارد.
متاسفانه بهنام در بدو ورود به زندان با وجود داشتن مجوز پزشکی مسئولین به او اجازه ندادند که داروهای لازم و ضروری که با هزینه شخصی به سختی تهیه کرده بود به داخل زندان ببرد.مسئولان کینه توزانه تنها برای در هم شکستن بهنام او را بر خلاف قوانین تفکیک جرائم به بند دو دارالقرآن برگرداندند.هنوز زمانی از برگرداندن او به زندان نگذشته بود که حفاظت اطلاعات زندان به ریاست یوسف مردی او را به خاطر انتشار اخبار و گزارشات از داخل زندان به بیرون احضار و او را تهدید کرد که اگر از این فعالیتها و انتشار اخبار و گزارشات دست برندارد برایش پرونده سازی کرده و جلوی مرخصی ایشان را می گیرد که بهنام محکم و قاطعانه جواب رییس حفاظت زندان را داده بود که مرا با لغو مرخصی و این حرفها تهدید نکنید .من در مقابل کوچکترین تعرض و بی حقوقی شما و دیگر مسئولان در مورد خودم و دیگر زندانیان سکوت نخواهم کرد و هر جا لازم و ضروری باشد گزارش و خبر و مطالب و بیانیه های اعتراضی و حمایتی به بیرون انتشار خواهم داد و واکنش نشان خواهم داد.

سوال : خانم ابراهیم زاده روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه خبری داشتیم که گویا همسرتان بهنام ابراهیم زاده را از سوی مسئولان زندان مسئول مدکاری زندان شخص مهرآبادی مورد توهین و اهانت و ضرب و شتم قرار گرفته اند اگر امکان دارد در باره این موضوع کمی توضیح دهید. 

جواب: متاسفانه مسئولان زندان این بار هم با کمال وقاحت و بی شرمی آشکار تمام ارزشهای انسانی را زیر پا گذاشتند درج خبر بدرفتاری توهین آمیز همراه با خشونت آمیز با بهنام به جرم اینکه زندانی توان پرداخت هزینه درمانی را نمی تواند تقبل کند آنقدر باورنکردنی است که اولین واکنشهای هر شنونده ای تردید در صحت خبر است. این خبر انسان را در بهت فرو می برد که آیا مسئولین زندان و مسئولین مددکاری زندان اخلاق و انسانیت و وظیفه شناسی برایشان از معنا و اعتبار افتاده است رییس مددکاری زندان نه تنها به مسئولیت خودش آگاه نیست بلکه انسانیت هم سقوط کرده است.این سقوط تنها سقوط یک شخص نیست که علامت ناگوار دیگری است از سقوط اخلاق باختگی و دانش آموختگانی که از این دستگاه تربیتی بیرون آمده اند.
روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه وقتی بهنام  در حضور زارعی مسئول اجرای احکام و رییس بند ۷ آقای نوری از رییس مددکاری زندان آقای مهرآبادی خواست که بخشی از هزینه های ترمیم دندانهایش را مددکاری تقبل کند متاسفانه با واکنش تند تحقیرآمیز شخص مهر آبادی روبرو شد آنها حتی دست روی بهنام بلند کردند. خرابی دندانها و لثه ناراحتی بخاطر وضعیت غذایی غیربهداشتی نبود بهداشت در زندان که اکثر زندانیان دچار گرفتاری و بیماری شده اند در کنار رفتارتحقیر آمیز و خشونتهای همیشگی ٫خشونت فراقضایی هم به شدت رواج دارد. 

سوال : مگر وظیفه مددکاری کمک مالی به زندانیان نیازمند هم هست؟
جواب:وظیفه مددکاری این تشکیلات عریض و طویل کمک مالی به زندانیان نیازمند ٫پیگیری و حل و فصل پرونده زندانیان محکوم به قصاص و اعتبار گرفتن و صحبت کردن با شاکیان زندانیان جهت جلب رضایت می باشد اما اخیرا جایگاه و شان دایره مددکاری به جای حمایت و رفع مشکلات زندانیان و حل و فصل معضلات آنها خود تبدیل به مانع شده اند تا آنها از دستیابی به راه حلهای قانونی محروم گردند. آقای مهرآبادی رییس مددکاری مسئولیت اصلی خود را فراموش کرده اند؟
چرا مسئولیتی را پذیرفته اند که قادر به انجام آن نیستند.  چرا شرافتنمندانه و طبق اصول انسانی که اهرمهای آن توسط قانون به آنها داده شده است٫قدم بر نمی دارند؟چرا می خواهند جایگاه پزشک احمدی را در دایره مددکاری بگیرند؟آیا خواست بهنام غیرقانونی بوده که اینگونه با وی برخورد کرده اند؟

سوال : آیا آقای ابراهیم زاده به جای این رفتارهای توهین آمیز به مسئولان رده بالای زندان و رییس زندان شکایت کرده است؟

جواب: بله او این موضوع را به رئیس زندان٫رئیس بازرسی زندان شخص حقیقی٫رئیس حفاظت زندان یوسف مردی ٫حتی داریوش امیریان مدیر داخلی زندان اطلاع داده است حتی ایشان معتقد است که هیچکس پیگیر شکایت و دادخواهی او نخواهد بود٫چرا که آنها همواره اینگونه رفتارها را به مراتب بدتر و وحشیانه تر با زندانیان عادی می کنند. مسئولان زندان به بهانه های مختلف از زندانیان پول می گیرند.آنها تلفنهای زندان را دیجیتالی و محدود به پنج شماره کرده اند و هزینه تعرفه تماسها را به بهانه حمایت از خانواده های نیازمند زندانی بسیار افزایش داده اند.این خود باعث اعتراض شدید زندانیان شده است.خود مددکاری در کنار بودجه ای که به بهانه حمایت از زندانیان از اداره کل سازمان زندانها می گیرد٫ بابت هر تماس تلفنی که اگر شاید از شاکیان زندانیان هم داشته باشند از زندانیان پول میگیرند. این جدای از پولهایی است که از افراد و اشخاص زندانی که در وضعیت مالی خوبی بسر می برند ٫می گیرند می باشد. 

سوال : ما به مراتب می شنویم که بهنام تحت فشار و اذیت و آزار قرار می گیرد همواره از بندی به بند دیگر منتقلش می کنند؟

جواب: آنها با این فشارها و اذیت و آزارها فقط قصدشان محروم کردن و درهم شکستن وی می باشد.چندی پیش هم رییس حفاظت زندان آقای یوسف مردی ایشان را به دفتر حفاظت احضار و بخاطر ارسال خبر و گزارش از داخل زندان و حمایت از زندانیان عادی او را تهدید به پرونده سازی و لغو مرخصی کرده بود.که بهنام عملا گفته بود قرار نیست بخاطر مرخصی من دست از فعالیت بردارم.او در حضور رییس حفاظت یوسف مردی محکم و علنا مسئولیت دادن اخبار و گزارش و مطلب و بیانیه وانتشار آن به بیرون را برعهده گرفته و تاکید کرد تا زمانی که خودم و هر یک از زندانیان سیاسی و عادی مورد اجحاف٫ظلم و ستم و بی حقوقی قرار بگیرند واکنش نشان خواهم داد و سکوت نخواهم کرد. اعتقاد قلبی بهنام اینست که اگر قرار است زندان باشم و هزینه بدهم هزینه برایتان درست می کنم.
مسئولین زندان چندی پیش زندانیانی همچون حسین غلامی آذر ٫محمود ناجی در بند دو دارالقرآن و دلشاد وسیمی  از زندانیان کرد سنی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.محمود ناجی فقط نمی خواست به دادگاه برود. همانطور که گفتم این برخوردها و رفتارهای وحشیانه همواره با شدت بیشتری در مورد زندانیان عادی صورت می گیرد.
چند روز گذشته هم دوباره بهنام را به دلیل همین درگیری که مسئول مددکاری آقای مهرآبادی بوجود آورده به سالن ۱۲منتقل کرده و دوباره او را به بند قبلی برگرداندند.

سوال :آیا مسئولین زندان و دستگاه قضایی با این برخوردها و فشارها می خواهند بهنام را به سکوت و انفعال وادار کنند؟
جواب: آنها هرگز نمی توانند بهنام را مرعوب و به سکوت وادارند.او را مورد اذیت و آزار قرار بدهند٫از بندی به بند دیگر منتقل کنند٫آقای ابراهیم زاده بیشتر به اهمیت کار و فعالیتهای انسانی اش پی خواهد برد و مصمم تر و با اقتدارتر و شجاعانه در مقابلشان مثل همیشه خواهد ایستاد آنها اگر جسم بهنام را در غل و زنجیر کردند ٫اما هرگز نمی توانند ذهن و افکار او را تسخیر کنند و جلوی فعالیتهای او را بگیرند.
آنها بجز اینکه کینه توزانه و برخلاف قانون تفکیک جرائم او را به بندهای خطرناک انتقال داده اند اماتوانسته اند بخش زیادی از زندانیان عادی را آگاه و با خود همراه کند خوشبختانه بهنام توانسته بهترین رابطه ها را با زندانیان عادی برقرار کند.بهمین منظور آنها بخاطر حمایتهای  همه جانبه ای که بهنام از زندانیان عادی می کند به او لقب اوج اقتدار داده اند.چرا که سرسختانه و شدید حامی زندانیان عادی است. مسئولان بارها بدفعات از طریق عوامل زندان تلاش کرده اند که به بهنام آسیب برسانند.

سوال :آیا مسئولان قضایی زندان اقدامی برای وضعیت پزشکی اش انجام داده اند؟ 
جواب: در کنار خرابی دندان و بیماری لثه ایشان شدیدا از آرتروز گردن دیسک کمر و ناراحتی کلیه رنج می برد متاسفانه مسئولین قضایی با تمدید مرخصی بهنام موافقت نکردند که پیگیر وضعیت پزشکی در مانی اش بشود در حال حاضر هم در زندان و بر خلاف ماده های قانونی سازمان زندانها ماده ۶۹ که تاکید بر مراقبتهای پزشکی و بیمارستانی و مواد ۱۰۲  و ۱۰۳و ۱۰۴و۱۱۱ و ۱۱۸مسئولیت هزینه معاینه و درمان را برعهده زندان گذاشته حتی بر دادن هزینه های دندان مصنوعی عینک و اعضای مصنوعی و ویلچر به زندان سپرده و ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی بیمه درمانی زندان مصوب تاریخ ۴ اسفند ۶۱در اجرای تبصره نامه شماره ۴۴۰۱۴هیئت وزیران کلیه زندانیان زندان را تحت پوشش قرار داده اما آنها عملا تمام هزینه های دارو درمان جراحی عینک و  دندانپزشکی را بالاجبار به عهده زندانی و خانواده اش می گذارند که کاری کاملا غیرقانونی است.

سوال : از وضعیت پرونده آقای ابراهیم زاده بگویید. آیا اعاده دادرسی کرده اید؟
همچنانکه در جریان هستید بعد از درگیری گارد زندان اوین به در ۲۸ فروردین ۹۳ معروف به پنجشنبه سیاه در بند ۳۵۰ بهنام متاسفانه به بهانه فعالیتهای رسانه ای و ارتباط با احمد شهید و درج بیانیه و مطالب کارگری در یک دادرسی ناعادلانه بدون حضور وکیل در ابتدا به نه و نیم سال حبس و در نهایت به هفت سال و ده ماه و پانزده روز حبس تعزیری و جریمه نقدی از سوی دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی محکوم شدند. 
در حال حاضر با کمک دوستان در سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد آقای صالح نیکبخت وکالت بهنام را برعهده گرفتند   ایشان پیگیر کارهای پرونده و اعاده دادرسی بهنام هستند. 

سوال: شما یک فرزند بیمار مبتلابه سرطان دارید.با توجه به اینکه آقای ابراهیم زاده هم در زندان هستند و حکم مجدد هم گرفتند ٫شما این مشکلات رو چطور حل می کنید؟

جواب:بله نیما بیمار است.هر ماه به مدت چند روز در بیمارستان هست و تحت درمان قرار دارد.با وجود این شرایط برای بهنام محکومیت مجدد صادر کردند.این هم ظلمی علاوه بر ظلمهای دیگری هست که ما در این نظام متحمل می شویم.

سوال پایانی: در پایان اگر نکته ای باقی مانده یا صحبتی با دوستان ما دارید بفرمایید.

از شما و همراهانتان بخاطر گفتگویی  که ترتیب دادید متشکرم  از تمامی کسانی که در تمامی این سالها حبس بهنام ما را تنها نگذاشتند و همواره در کنار ما بودند متشکرم و  از همه نهادها و سازمانهای حقوق بشری ٫اتحادیه و سندیکاهای کارگری افراد شخصیتهای سیاسی اعضا و گروهها و همه کسانی که در فضای رسانه ای و خبری از بهنام و وضعیت ایشان می نویسند برای آزادی اش تلاش می کنند هم متشکر و ممنونم.باید گفت بیماری نیما و محکومیت ناعادلانه دوباره بهنام شرایط سختی را برای ما رقم زد .چیزی که اصلا انتظارش را نداشتیم.ما شاید این سالها خم شدیم ولی نشکستیم بهنام و خانواده تسلیم شرایط و فشارهای این چند ساله نشدند.
او پای آرمانهایش ایستاد حتی در داخل زندان هم دست از فعالیت و مبارزه نکشید .
این را هم باید گفت  که بهنام و دیگر زندانیان در شرایط بسیار سختی در زندان رجایی شهر بسر می برند.در کنار وضعیت بد غذا و بهداشت و عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان در بی حقوقی مطلق٫ خشونت بی حد و حصری که در بین زندانیان عادی و شرور با باندهای مافیای مواد مخدر وجود دارد و بتازگی هم درگیری خونباری که در بند سالن ۷ زندانی بنام وحید غلامی توسط زندانی دیگری کشته شده اما سازمانها و نهادهای حقوق بشری هیچ توجهی به وضعیت زندانها و نقض گسترده حقوق بشر در زندان ندارند و اقدام عملی در این باره انجام نمی شود.
من در پایان من از نهادی حقوق بشری خواستار توجه به نقض گسترده حقوق بشر در کل زندانها و وضعیت پزشکی زندانها هستم.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر