۱۳۹۶ بهمن ۳, سه‌شنبه

مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز ۲ بهمن ماه ۱۳۹۶



#ایران #حقوق_بشر - مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز ۲ بهمن ماه ۱۳۹۶



کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ توجه شما را به مهمترین اخبار نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران در روز گذشته ۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ جلب می کند.

- بیش از دو هفته است که از وضعیت مهدی فراحی شاندیز هیچ اطلاعی در دست نیست. 
بر اساس گزارش منبع مطلع ۱۷ روز از آخرین تماس این زندانی سیاسی با خانواده می گذرد. بر اساس گزارشهای رسیده وی از تاریخ ۱۵ دی ماه پس از سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور در زندان ضرب و شتم شده و به سلول انفرادی منتقل شده است. 
دستگیری چند تن دیگر در گلپایگان 

- در هجوم روز ۳۰ دی ماه نیروهای اطلاعاتی به منزل مردم در گلشهر گلپایگان؛ تعدادی از شهروندان گلپایگانی دستگیر شدند.

- خبرها حاکی از شکنجه بازداشت شدگان گلشهر گلپایگان بطور خاص یکی از آنها به نام حسین فیاضی است.

- روز ۳۰ دی ماه؛ تعدادی از جوانان گلپایگان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند. بر اساس گزارش رسیده از منابع موثق یکی از بازداشت شدگان به نام حسین فیاضی هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات گلپایگان تحت شکنجه قرار دارد. 
علت دستگیری حسین فیاضی و دیگر بازداشت شدگان شرکت در یک تجمع اعتراضی در این شهر بوده است.

- زندانی سیاسی زندان اوین سهیل عربی هم اکنون جهت شرکت در دادگاه تحت فشار قرار دارد.
زندانی سیاسی سهیل عربی دفاعیات خود را با صدای خودش جهت اطلاع عموم مردم منتشر کرد.
ناقضان حقوق بشر حتي براي  قانونهاي خود هم احترام قائل نيستند.

- دو زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیە بە نام های ”طاهر خرشیدی و فاروق شارویرانی“ بە زندان کرمان تبعید شدەاند.

- روز شنبە (٢٣ دی / ١٣ ژانویە) یک دانشجو با هویت ”ابراهیم محمدپور“  توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران در شهر ارومیە بازداشت شدە است.

- «نظمین حیدری» زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد، هم اکنون پنجمین سال از دوران محکومیتش را زندان سلماس سپری می‌کند. درخواست تجدیدنظر وی اخیرا به دادگاه خوی ارسال شده است.

- سال گذشته میلادی دستکم گزارش اجرای ۳۱ اعدام و صدور حکم قضائی ۴۰ اعدام برای زندانیان بلوچ توسط این نهاد حقوقی ثبت شده است که علیرغم تلاش اما بخاطر پیچیدگی های گزارشگری ، عدم اجازه گردش آزاد اطلاعات و ضعف جامعه مدنی و نبود گزارشگران مستقل  نمی توانند همه موارد تلقی شوند و نیاز به تلاش بیشتر و بروز کردن این گزارش در صورت دریافت گزارشهای جدیدتر نیز هست.

 - سهیل عربی زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده ای که در دوران زندان بر علیه او و همسر سابقش مفتوح شده است به دادگاه فراخوانده شد. اعزام این زندانی به دلیل خودداری وی از پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبد و پابند لغو شد هر چند علیرغم حضور وکیل در دادگاه به خاطر عدم حضور قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب این جلسه به تاریخ ۱۲ اسفندماه سال جاری موکول شد. همزمان با جلسه دادگاه اجازه اعزام سهیل عربی نیز از سوی زندان صادر شد با اینحال این اعزام نیز به دلیل خودداری این زندانی از پوشیدن لباس زندان و پابند لغو شد.

- روزبه گیلاسیان نویسنده ساکن گرگان برای تحمل یک سال حبس راهی زندان گرگان شد. این فعال چپ گرا پیش از عزیمت به زندان با نگارش نامه ای در واکنش به حوادث اخیر در بازداشتگاههای ایران نوشت “مسولیت هر گونه اتفاقی که برای من در زندان امیرآباد گرگان پیش بیاید ، به طور مستقیم بر عهده دستگاه قضایی بوده و هر گونه نسبت دادن آن به بیماری افسردگی بنده فاقد ارزش و اعتبار است.”

- محمد علی آذر و علی اصغر امیری دو تن زندانیان سیاسی-امنیتی زندان مرکزی زاهدان که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه در وضعیت بازداشت موقت در زاین زندان نگهداری می‌شوند، امروز جهت تکمیل مراحل بازجویی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدند. در انتقال پیشین آنان به این بازداشتگاه که به هدف بازجویی صورت گرفته بود محمدعلی آذر که از بیماری عفونت در ناحیه فک و دهان رنج می برد مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که این مسئله تاثیر منفی بر شرایط جسمی و بیماری او گذاشت.

- جمعی از زندانیان سراوان طی نامه ای از مسئولان بازرسی کل کشور درخواست رسیدگی به وضعیت زندانیان این زندان نمودند.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران #نقض_حقوق_بشر #بهمن #اخبار






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر