۱۳۹۶ بهمن ۸, یکشنبه

خلاصه ای از مهمترین اخبار نقض حقوق بشر ایران در روز یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶

#ایران  #حقوق_بشر- خلاصه ای از مهمترین اخبار نقض حقوق بشر ایران در روز یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۶



خلاصه ای از مهمترین اخبار نقض حقوق بشر ایران در روزی که گذشت کاری از کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام است که توجه شما را به آن جلب می کنیم. 

- صبح روز یکشنبه ۸ بهمن ۹۶ دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه حلق آویز شدند. اتهام هر دو نفر قتل بوده است. قابل ذکر است که روز شنبه هفتم بهمن سه زندانی جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل گردیده بودند که دو نفر آنان صبح امروز حلق آویز شدند. هویت احراز شدە این دو زندانی مهران بهشاد و فرهاد آلبا می باشد کە هر دو اهل ارومیه بودەاند.

- آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی هم اکنون در بند ۳ زندان قرچک ورامین محبوس هستند. حاجی مرادی نماینده دادستانی (دادیار زندان)در اوین در پاسخ مراجعات پیگیر و مکرر خانواده آتنا دائمی اعلام کرد که فکر برگشت آتنا را نداشته باشید او را به اوین برنمی گردانم. بر اساس یک توییت توسط پدر این زندانی سیاسی اعلام کرد که با وجود همه اتفاقات و شرایط بد بند آتنا مثل همیشه مقاوم و محکم بود.

- مسئولین بهداری زندان رجایی شهر(گوهردشت کرج) به دستور و تحت ریاست رئیس جدید زندان ضیایی پرونده ها و مدارک پزشکی زندانیان سیاسی را از بین می برند. همچنین عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج موجب به خطر افتادن سلامت تعدادی از افراد و مزمن شدن بیماری‌ها شده است.

-زندانی سیاسی زندان اوین سهیل عربی در چهارمین روز اعتصاب غذای اعتراضی ۷ کیلو وزن کم کرده است و فشارش ۱۵ روی ۹ است. وی تاکید کرده است که اعتصاب غذای او و آرش صادقی تا برگرداندن اتنا دائمی وگلرخ ایرایی به بند خودشان ادامه خواهد یافت.

- یک زندانی بنام حسن بکویی فرزند حشمت اهل اهر؛ در زندان مرکزی زندان ارومیه بر اثر بیماری و عدم رسیدگی به موقع در زندان جان باخته است. بر اساس اطلاع این زندانی مدتی در بهداری زندان بستری بوده اما وی را به بیمارستان خارج از زندان جهت مداوا و رسیدگی انتقال نداده اند.  

- زندانی سیاسی زندان اوین سهیل عربی  چهارمین روز اعتصاب غذای خود در باره هم زنجیرش آرش صادقی طی پیامی چنین گفت:
«اسطوره برخاست 
نشستن ممنوع!
اعتصاب غذای آرش را به مثابه برخاستن مجدد یک اسطوره می دانم اسطوره یی که برخاستنش در شرایط اکنون بیشترین کمک را به سرنگونی دیکتاتوری اسلامی خواهد کرد که البته این امر مستلزم همراهی جامعه با وی می باشد.
 با توجه به تجربه های پیش لازم می دانم نکاتی بسیارضروری را به تمام دوستداران آرش- بزرگوارانی که از زندانیان سیاسی حمایت می کنند – یاد آوری بکنم. 

-روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه مولوی قنبر براهویی در شهر زاهدان بدست ماموران اطلاعات  ترور شد و جان باخت. مولوی قنبر براهویی حدود ۴۵ سال سن داشت و از فعالین مدنی اهل سنت  شهر زاهدان و از منتقدین ولی فقیه بود . 

- هدايت عبدالله پور اهل شهرستان اشنویه به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و عضويت در حزب دمكرات كردستان ايران به دو بار اعدام محكوم شد. وی در روزهای گذشته مجدداً به اعدام محكوم گرديد. وی در ٢٦ خرداد ٩٥ به همراه ٦ تن ديگر در روستای قره سفلی از توابع شنو دستگير شد.

- از نزدیک به دو ماه پیش «تحسین دادرس» شهروند مریوانی در بازداشت به سر میبرد. او پس از یک هفته بازداشت در اداره‌ی اطلاعات مریوان به بازداشگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شده است. تحسین دادرس از اهالی روستای سردوش حدود دو ماه پیش در تاریخ ۹ آذر توسط نیروهای اداره‌ی اطلاعات بدون اخطار قبلی مورد شلیک مستقیم قرار گرفته و پس از زخمی‌شدن بازداشت شد.


-افشین و رامین حسین پناهی دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج که نسبت برادری با یکدیگر دارند در اعتراض به صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج با نگارش نامه‌ای به مسئولان زندان اعلام اعتصاب غذا کردند. از سوی دیگر در ارومیه حکم اعدام هدایت عبدالله‌پور مجددا تایید شده و قریب‌الوقوع می‌باشد.

- روز یک شنبە ۸ بهمن ماه، نجیبە صالح زادە بە اتهام ”تبلیغ علیە نظام“ در شعبە سوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز تفهیم اتهام شد. نجیبە صالح زادە از فعالین کارگری ساکن سقز پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقە موقتا آزاد شد.

-  طی روزهای جمعە و شنبە (٦ و ٧) بهمن ماه، نیروهای امنیتی حکومت ایران  با یورش به چندین روستای شهر اشنویە دست کم ١٥ شهروند را بازداشت کردند.

- سیما کیانی شهروند بهایی ساکن شهر ری که در اسفندماه سال ۹۵ بازداشت و در فروردین ماه سال جاری با تودیع وثیقه آزاد شده بود، ظهر دیروز در دادگاه انقلاب شهر ری به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم و جهت گذراندن دوران محکومیت‌اش راهی زندان شد.

-  سه تن از فعالین سیاسی در بوکان به نام‌های محمد کریمی‌خواه، حسین محمودی و امیر ابراهیمی در دادگاهی در بوکان با اعمال ماده ۱۳۴ هر کدام به سه سال و نیم حبس محکوم شدند.

- حسین احمدی‌نیاز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موکلم به دلیل شرایط جسمانی و وضعیت گوارشی برای چندمین بار به بیمارستان نمازی شیراز انتقال پیدا کرده است، گفت: “خانواده موکلم مدتی است نتوانسته‌اند محمدرضا را ملاقات کنند”.

- برای دو متهم حکم شلاق و اعدام صادر شد. 

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران  #حقوق_بشر #بهمن #اعتصاب غذا #اوین #کرج  #قرچک_ورامین #گوهردشت  #کرج

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر