۱۳۹۶ بهمن ۵, پنجشنبه

مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز چهار شنبه چهارم بهمن ماه ۱۳۹۶

 #ایران #حقوق_بشر - مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز چهار شنبه چهارم بهمن ماه ۱۳۹۶



توجهتان را به مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روزی که گذشته کاری از کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام جلب می کنیم:

- شب  سوم بهمن ماه؛ زندانیان زندان بوکان دچار گاز گرفتگی و مسمومیت شدید شدند. این گاز گرفتگی به دلیل فرسودگی و خرابی بخاریهای زندان بوده است. حداقل ۷۰ تن از زندانیان دچار مسمومیت جدی شده و به مراکز درمانی منتقل شده اند. مسئولین زندان زندانیان مسموم شده را پس از معالجه سرپایی به بندها برگردانده اند.

- مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) از تاریخ ۱۵ دی ماه؛ ممنوع الملاقات شده است. مسئولین زندان همچنین وی را از تماس تلفنی با خانواده اش محروم کرده اند. 
بر اساس گزارشهای رسیده این زندانی سیاسی روز ۱۵ دی ماه؛ پس از سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور که شعار عموم مردم ایران در تظاهرات سراسری بوده است؛ به انفرادی سالن ۱۲ این زندان منتقل شد. مهدی فراحی پیش از انتقال به سلول انفرادی مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفت. از آن تاریخ به بعد از این زندانی سیاسی هیچ اطلاعی در دست نیست

مسوولان جمهوری اسلامی ایران، بدانید و آگاه باشید که سرکوب و کشتار مردم در خیابان و بازداشت، شکنجه و اعتراف گیری و قتل عام زندانیان، صبر مردم را لبریز خواهد کرد! 
مسوولان جمهوری اسلامی ایران ، ما خواهان هر چه سریعتر روشن شدن وضعیت تمامی زندانیان سیاسی و کشته شدگان اخیر هستیم!

- به گزارش سایت رکنا؛ دو مرد در دادگاهی در کرج به اتهام آدم ربایی به اعدام در ملاعام و شلاق محکوم شدند. 

- روز چهارشنبه ۴ بهمن ماه، آمانج ویسی پس از تحمل ١٠ سال و ٢١ روز حبس از زندان آزاد شد.
آمانج ویسی  سال ١٣٨٥  در سن ١٥ سالگی بە اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شدە بود  واکنون ٢٦ سال سن دارد.

- یکی دیگر از بازداشت شدگان پس از همەپرسی برای استقلال حکومت اقلیم کوردستان در شهر سنە (سنندج) از سوی دستگاه قضایی بە حبس محکوم و جهت اجرای حبس بازداشت گردید. هادی عارفی یکی دیگر از بازداشت شدگان شهر سنندج از سوی شعبە اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام ”اغتشاش و بهم زدن نظم عمومی“ بە تحمل ٢ ماه حبس تعزیری محکوم شدە است.

 - نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر اشنویه پدر ۵۰ ساله یک فعالیت سیاسی را بازداشت کردند. عصر روز چهارشنبە ٤ بهمن ماه نیروهای امنیتی حکومت ایران در شهر شنو بە منزل مسکونی یک شهروند کورد با هویت ”مجید دریایی“ یورش و اقدام بە بازداشت وی کردەاند.


هەنگاو: جوان مریوانی کە در کودکئ مرتکب قتل و بە اعدام محکوم شدە بود، پس از نقض اعدام و اتمام دوران محکومیت از زندان آزاد شد.
برپایە گزارش رسیدە بە سایت حقوق بشری ”هەنگاو“، امروز چهارشنبە (٤ بهمن / ٢٤ ژانویە)، آمانج ویسی پس از تحمل ١٠ سال و ٢١ روز حبس از زندان آزاد شد.


- شاهو کریمی: خود و خواهرم تهدید به تجاوز شدیم/ شهادت‌نامه - شاهو کریمی فرزند (ثانیه و نجف) فعال سیاسی کورد، متولد سال ۱۳۶۳ از شهر مریوان است. ایشان در این شهادت‌نامه از فعالیت سیاسی خود، بازداشت، شکنجه و فشارهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر خود و خانواده‌شان می‌گوید.

- در یک سال گذشته دست‌کم بازداشت ۴۰ شهروند بلوچ توسط کمپین فعالین بلوچ محرز شده است که از این تعداد ۳۵ نفر به اتهامات سیاسی و عقیدتی و امنیتی، و ۳ مورد بخاطر فعالیت هنری و دو مورد بخاطر اشتغال به کار فروش کالاهای مصرفی موسوم به “قاچاق” بوده اند.

- دادگاه رسیدگی به پرونده «شامیرام عیسوی»، همسر کشیش ویکتور بِت تًمرز در روز ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ برابر با ۶ ژانویه ۲۰۱۸ میلادی در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ماشاالله احمد زاده برگزار شد. براساس حکم این دادگاه، مسیحی ایرانی-آشوری شامیرام عیسوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور، و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. شامیرام عیسوی به رای دادگاه اعتراض کرده است و باید منتظر تشکیل دادگاه تجدید نظر شود.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران #نقض_حقوق_بشر #بهمن #اخبار #اوین #قرنطینه #تظاهرات_سراسری #زندان #بازجویی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر