۱۳۹۶ بهمن ۳, سه‌شنبه

مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز سه شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۶

#ایران #حقوق_بشر - مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز سه شنبه سوم بهمن ماه ۱۳۹۶



خوشوقت هستیم که اخبار نقض حقوق بشر روز سه شنبه ۳ بهمن ماه؛ کار شده از طرف همکاران کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام را برای اطلاع هموطنان ارائه کنیم:

-  خبرها حاکی است برغم لاپوشانی های صورت گرفته چیزی که واضح است آن است که سینا قنبری در زیرزمین بند قرنطینه زندان اوین خفه شده است. و دو زندانی دیگر با سنین زیر ۲۲ سال به همین شکل کشته شده اند.
براساس تحقیقات صورت گرفته توسط منابعی در درون زندان، در آنجا به دلیل بلند بودن سقف اصلا امکان خودکشی آنهم با یک کیسه نایلون وجود ندارد. منابع موثق می گویند چنین حرفی برای هر زندانی خنده دار است و توهین به شعور بقیه است.

- زندانی سیاسی و فعال مدنی علی نوری روز ۹  دی‌ماه در تظاهرات سراسری مردم در تهران بازداشت و به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. وی طی مدت بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفت. این زندانی سیاسی جوان روز ۲۴ بهمن ماه به دلائل نامعلوم در زندان اوین دچار حمله و شوک قلبی شد. زندانی سیاسی علی نوری برغم مشکل قلبی و دریافت شوک قلبی همچنان در بند ۴ نگهداری می شود.

-  خبرها حاکی است که در زندان اوین نمایندگان بازدیدکننده به جای بازدید از بازداشت شدگان تظاهرات یا زندانیان سیاسی که در جریان واقعیت ها قرار دارند برای مصاحبه با زندانیان مالی برده شدند! 

- عبدالباسط دهانی زندانی سراوانی با “یک اتهام” از دو قاضی در دو دادگاه مختلف دو حکم متفاوت دریافت کرد.
 وی در دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی کشور و محاربه به اعدام و در دادگاه دیگری ۱۷ سال محکوم شد.

-  سرنوشت ”امجد یوسفی“ اهل پیرانشهر کە ١٠ روز پیش بازداشت شدە است در هالەای از ابهام بودە و هیچ خبری از محل نگهداریش در دست نمی باشد.

- طی چند روز گذشته اداره اطلاعات شهرهای شرزق کوردستان از جمله سقز ، بوکان، سنندج، مهاباد و روستاهای منطقه اقدام به احضار تلفنی و ارسال پیامک به خانوادهای فعال سیاسی و مدنی نمود که اغلب این فعالین به دلیل فشار از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مجبور به ترک شهرهای خود گشته و در خارج از کشور ساکن هستند اما خانوادە این فعالین بە دلیل فعالیت فرزندانشان مورد بازجوئی و تهدید قرار می گیرند.

- فعال مدنى ” شاهو عمرى ” فرزند صالح اهل شهر سنندج ، كه نزديک به شش ماه پيش از سوى نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى ايران در شهر سنه از شرق كوردستان  با اتهامات بى اساس بازداشت شد و در اين مدت  تنها دو بار با تماس تلفنى خانواده اش را از بازداشت در زندان اطلاعات آگاه نموده بود ، ولى با پيگيرهاى خانواده نامبرده به دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران در شهر سنندج توانستند مجوز ملاقات  فرزندشان را بگيرند.
ایران جزو ده کشور نقض‌کننده حقوق هنرمندان

- وب‌سایت Global Investigative Journalism Network هنرمندانی را که در سال گذشته که پس از انتشار اثر انتقادی‌شان با فشارهای حکومتی روبه‌رو شده‌اند، معرفی کرد.

- مرکزاطلاع رسانی پلیس غرب تهران در پی انتشار ویدیو زیر گرفته شدن زنی در تجمع مالباختگان موسسه ولیعصر توسط ماشین پلیس ادعا کرد، که «حرکت این زن نمایشی بوده و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.»

- مسئولان زندان اردبیل، زندانی ۵۶ ساله را تحت شکنجه وادار به تقلید از صدای الاغ کردند 
 زندان مرکزی اردبیل که بعنوان مکانی برای تبعید زندانی سیاسی و غیرسیاسی توسط نهاد های قضایی مورد استفاده قرار میگیرد، همواره با مشکلات مضاعفی چون برخورد سلیقه ای مسئولین، نبود امکانات اولیه‌ای چون آب گرم حمام، قطعی تلفن و مشکلات فاضلابی همچنین خشونت های بدون توجیه قانونی روبه روست. این رفتار های سو مدیریتی طی سال های اخیر افزایش یافته بطوریکه در بازرسی زمستانه زندانیان، پرسنل زندان به یک زندانی ۵۶ ساله گفته”اگر میخواهی به بند بازگردی باید مثل خر عر عر کنی”.

- دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. این افراد بدون محاکمه در زندان نگهداری می‌شوند. «آزاد پاویز» فرزند اسد از اهالی روستاى حقویران از توابع سلماس که در اعتراضات اخیر ارومیه دستگیر شده بود، به بند زندانیان مربوط به جرایم مواد مخدر منتقل شد. در خبری دیگر یک دانشجوی سردشتی به نام «ابراهیم محمدپور» که اخیرا در همین رابطه توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت شده بود، بعد از اتمام بازجوییها به بند جوانان زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

- محمود بهشتی لنگرودی به مرخصی اعزام شد 


- درخواست کور کردن چشم برای یک متهم در دادگاه کیفری یک استان تهران

- دو مرد متهم به قتل در زنجان توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک زنجان به اعدام محکوم شدند.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران #نقض_حقوق_بشر #بهمن #اخبار #اوین #قرنطینه #تظاهرات_سراسری #زندان #بازجویی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر