۱۳۹۶ بهمن ۷, شنبه

مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۶

#ایران #حقوق_بشر - مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۳۹۶



به روال هر روز صبح اولین پست کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ به خلاصه ای از مهمترین اخبار روز گذشته اختصاص دارد. متنی که پیش رو دارید خلاصه ای از مهمترین اخبار نقض حقوق بشر در ایران است. 

- روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه؛ یک سرباز ۱۸ ساله مشهدی به اتهام خوردن مشروب ۸۰ ضربه شلاق خورد.

- دراویش گنابادی نسبت به امنیتی کردن مناطق محل سکونتشان اعتراض کردند. چهارشنبه شب ۴ بهمن ماه، نیروهای امنیتی با استقرار ۵۰ موتورسوار و ۱۰ ماشین در منطقه‌ی پاسداران، خیابان گلستان هفتم در تهران اقدام به امنيتي كردن مناطق سکونت دراويش گنابادي كردند. در عرض ۲۰ دقيقه حدود ۱۰۰ ماشین و بیش از ۳۰۰ نفر از دراويش گنابادي در محل حاضر شدند و دست به اعتراض و تحصن زدند.

- سپیده فرهان دانش‌آموخته معماری و فعال مدنی که روز  ۱۲ دی بازداشت شده تاکنون از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده اش محروم است.

- جاسم بلوچ زهی در اثر شلیک گلوله ماموران هنگام بازداشت قطع نخاع و از پایین تنه فلج شده در همین حالت و بدون رسیدگی پزشکی در زندان نگه داری می شود. جاسم بلوچ زهی متولد ۱۳۷۵ اهل اسفند سراوان، آذر ماه ۱۳۹۶ پس از شلیک ماموران به سمتش بازداشت شد.

- پرونده های بلاتکلیفی چندین ساله در زندان سراوان و عدم توجه و دادرسی مسئولان قضایی دادگستری سراوان به ریاست محمد عزیزپور نگرانی جدی زندانیان و خانواده هایشان را به دنبال داشته است. یکی از بستگان زندانیان بلاتکلیف در سراوان با اعلام این خبر گفت: “جعفر نرانی فرزند درمحمد ۳۵ ساله اهل ایرافشان از توابع شهرستان سراوان به اتهام قتل در زندان سراوان ۵۳ ماه در حالت بلاتکلیفی قرار دارد.” جعفر نرانی در حین بازداشت توسط ماموران انتظامی ایرافشان مورد اصابت چهار گلوله به ناحیه هر دو پا قرار گرفته و در زندان فلج شده و توان راه رفتن ندارد.

- جوانان سرباز طی نامه ی سرگشاده ای از “روسای سه قوه” خواستند که به وضعیت بازداشت شدگان نصیرآباد که بیش از سه سال است بدون رسیدگی و شفافی پرونده در بلاتکلیفی به سر می برند رسیدگی کرده و آزادشان کنند.

-  پس از نیروی انتظامی و سپاه، مامورین وزارت اطلاعات برای چهارمین روز متوالی در یک اقدام غیر انسانی خود جان یک شهروند دیگر بلوچ را گرفتند. روز جمعه ۶ بهمن مامورین وزارت اطلاعات در مسیر اسفندک به بم پشت بسمت یک خودرو آتش گشودند که در اثر آن یک شهروند بلوچ به قتل رسید. هویت مقتول "علیم پرکی فرزند حاجی حاصل خان ساکن دریدر اسفندک" میباشد. 

- نیروهای امنیتی حکومت ایران طی روزهای گذشتە دو  نفر را در جوانرود و خوی بە اتهام همکاری با احزاب کردی بازداشت کردەاند.

- حکم اعدام سامان نسیم از زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیە بە ٥ سال حبس تغییر یافته و بە زودی آزاد می شود.

- ساعت ٦ بامداد روز جمعه ۶ بهمن ماه، نیروهای امنیتی بە روستای ”نزریوی“ اشنویه یورش و ٧ نفر را بازداشت کردند.

- شب پنج شنبە ۵ بهمن ماه؛ نیروهای ادارە اطلاعات از مرکز استان ارومیە بە سردشت رفتە و ٤ مهرە سپاه پاسداران کە از عناصر مسلح این سازمان نیز بودەاند بازداشت کردەاند.

- سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه، منتشر شد با «تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز» خواندن حجاب اجباری در ایران خواستار آزادی فوری زن جوانی شد که به «دختر خیابان انقلاب» معروف شده است. 

- دکتر سیف زاده زندانی سیاسی سابق و وکیل دادگستری در مصاحبه ای اعلام کرد اجبار زندانیان به «خوردن قرص و دارو» نوعی شکنجه است و متخلفان قابل تعقیب و مجازات هستند. دکتر محمد سیف زاده در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی «دُرّ تی وی»، ادامه مبحث حقوق بازداشت شدگان در قانون اساسی نظام حاکم بر ایران و موضوعاتی چون اجبار زندانیان به استفاده از داروها و قرصهای مشکوک و بی نام و نشان و همچنین اجرای حکم قطع دست یکی ازهموطنان در شهر مشهد را مورد بررسی قرار داد.

- محمد مهدوی‌فر فعال مدنی اهل آران و بیدگل روز یکشنبه ۲۴ دیماه، در شهر مشهد توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت  و سپس به اصفهان منتقل شد. علی‌رغم گذشت بیش از ۱۰ روز پرونده وی کماکان بصورت بازداشت موقت مفتوح است. عدم تماس او با خانواده و بی خبری از سرنوشت و جزییات پرونده اش موجب نگرانی نزدیکان وی شده است .

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #بهمن #بلوچ #زندان #اصفهان #زندان #بازجویی  
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر