۱۳۹۷ اردیبهشت ۸, شنبه

زندان یا کریدورهای مرگ!

گزارشی از صف طولانی منتظران اعدام در زندان های حاکمیت ولایت فقیه در ایران

 از کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام



عفو بین الملل در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد:رژیم ايران با ٥٠٧ مورد اعدام، مسئول بيش از نیمی (۵۱%) از کل اعدام‌ها در جهان است.
 در اینکه این آمار اعدام، چقدر با واقعیت های موجود در زندانهای ایران منطق باشد، جای تردید جدی وجود دارد چرا که رژیم ایران بسیاری از اعدام ها را اعلام نمی کند و در خفا انجام میدهد. اما خود همین آمار به تنهایی بیانگر فاجعه ای است که در جامعه ایران در حال وقوع است.
 این بار می خواهیم این واقعیت را نه با شمارش تعداد اعدام شدگان بلکه با شمارش شمار منتظران اعدام به ثبت برسانیم که چگونه سیستمی به ظاهر قضایی، با تمرکز و هدف گیری مستقیم  جان انسانها، به مرگ و نیستی در جامعه دامن زده است.
ما در این گزارش سه زندان بزرگ را رصد کردیم. سه زندانی که اگر چه بزرگترین زندانهای ایران نیستند اما به دلایل خاص، پر اعدام ترین زندانهای ایران به حساب می آیند.

۱. زندان رجایی شهر(گوهردشت کرج):

زندان رجایی شهر یکی از بدنام ترین و مخوف ترین زندانهای ایران نام گرفته است. این زندان برای بسیاری از فعالان و چهره های سیاسی ایران یادآور قتل عام وحشیانه سال ۶۷ است. با این وجود قتل عامی که اکنون به صورت بطئی در این زندان جریان دارد، بیانگر تداوم سیستماتیک همان روش ها و رویه هایی است که برغم همه بازیهای سیاسی، تقاوتی در ماهیت آن ایجاد نشده است.  
زندان گوهردشت اکنون آکنده از زندانیانی است که سالهای سال است که در آن محبوس اند. اما جمعیت بزرگی از این زندانیان تنها تحمل حبس و زندان نمی کنند بلکه لحظه به لحظه و دقیقه به دقیقه انتظار مرگ را می‌کشند.
گزارش ها از این زندان حاکی است که :
در بند ۱۰ این زندان حدود ۲۶۴ زندانی محبوس اند که از این تعداد ۸۶ نفر محکوم به مرگ هستند. یعنی یک سوم زندانیان این بند را محکومین به مرگ تشکیل میدهند.
در بند ۵ موسوم به بند جوانان هم اکنون حدود ۸۰ زندانی محکوم به اعدام هستند. این بند حدود ۱۸۰ زندانی در سنین زیر ۲۵ سال دارد که حدود ۸۰ نفر از این زندانیان به قصاص محکوم شده اند. تعدادی از این محکوم شدگان پیش از ۱۸ سالگی بازداشت شده اند.
به این ترتیب نزدیک به نیمی از زندانیان بند جوانان و یک سوم زندانیان بند ۱۰ گوهردشت را محکومین به اعدام تشکیل می دهند.
در بند ۳ زندان گوهردشت کرج  نزدیک به ۱۲۰ نفر محکوم به مرگ وجود دارد در حالی که کل محبوسین این بند ۲۱۰ نفر بیشتر نیستند. یعنی بیش از نیمی از زندانیان این بند را افرادی تشکیل می دهند که به مرگ محکوم شده اند.
هر بند زندان گوهردشت دارای سه سالن است. در یکی از این بندها زندانیان جوانتر (زیر ۲۵ سال)محبوس هستند که از ۷۰ زندانی جوان بیش از ۴۰ نفرشان محکوم به مرگ هستند.
طبق این آمار هم اکنون در این سه بند یعنی بندهای ۳ و ۱۰ و جوانان؛ ۲۸۶ زندانی در انتظار حکم اعدام قرار دارند. 
در بند ۲  زندان گوهردشت معروف به دارالقرآن در حال حاضر ۱۶۰ نفر محبوس هستند که از میان این تعداد  ۱۲۰ تن حکم قصاص دارند.
بر طبق یک بررسی آماری از وضعیت زندانیان زندان گوهردشت در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد زندانیان در زندان گوهردشت کرج محکومینی هستند که حکم قصاص دارند و در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.

۲.زندان قزلحصار :
گزارش دیگری حاکی از وجود ۱۰۰۰ زندانی محکوم به اعدام در واحد ۲ زندان قزلحصار است که تعدادی متهم به قتل و تعدادی از متهمین مواد مخدر هستند. 

۳.زندان ارومیه :
در زندان ارومیه در بندهای ۱ تا ۴ که بندهای اصلی این زندان را تشکیل می دهند بیش از ۱۱۳نفر از محکومین به اعدام شناسایی شدند. البته این تعداد؛ آمار نهایی محکومین به اعدام در این زندان نیست. اتهام اکثر این محکومین یا قتل است و یا سرقت مسلحانه. همین طور در بند روان درمانی ۱ و ۲ این زندان، ۸ زندانی در انتظار مرگ هستند. در بند ۱۲ این زندان هم ۳ محکوم به مرگ وجود دارند. همینطور در بند موسوم به جوانان اسامی ۶ محکوم به مرگ را در اختیار داریم. در بند محکومان به مواد مخدر یا همان بند ۱۵ ما توانستیم اسامی ۳۶ زندانی محکوم به مرگ را گردآوری کرده‌ایم. در مجموع اسامی و مشخصات۱۶۶ زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه بدست آمده است.

۴.زندان زاهدان:
طبق اخبار و مشخصات و اسامی که در فروردین ماه امسال منتشر شد، در زندان زاهدان ۱۳۶ زندانی محکوم به اعدام محبوس هستند و برخی از این زندانیان سالیان طولانی است که در دخمه های این زندان دهشتناک در انتظار مرگ روز را به شب می رسانند. بیشتر متهمین به اتهام قتل؛ تعدادی با اتهام مواد مخدر؛ چند نفر به اتهام سرقت مسلحانه و چند تن نیز به اتهام سیاسی محکوم به اعدام شده اند.
علاوه بر آمار فوق یک لیست ۲۴ نفره محکومان به اعدام در بند ۴ زندان زاهدان منتشر شده است که عمده محکومانش را متهمان به قتل و مواد مخدر و گروههای سیاسی تشکیل می دادند. علیرغم اصلاح قانون مبارزه با جرائم مواد مخدر که منجر به تغییر احکام اعدام تعداد زیادی از این محکومان می‌شود، کماکان تغییری در وضعیت حقوقی بعضی از این محکومان به اعدام با اتهامات مواد مخدر دیده نمی‌شود.
در کنار این آمار اسامی و مشخصات ۲۱ زندانی دیگر هم وجود دارد که در بندهای ۱ و ۳ زندان زاهدان محبوس هستند و به مرگ محکوم شده اند.

از دیگر زندانهای ایران؛ هنوز گزارش مستندی در مورد تعداد و مشخصات محکومین به مرگ بدستمان نرسیده است و تلاش خواهیم کرد درگزارشهای بعدی تعداد زندان های مورد بررسی را افزایش دهیم اما بررسی همین تعداد زندان نشان از یک فاجعه روی به گسترش در نظام به اصطلاح قضایی حاکمیتی دارد که بر پایه تنبیه و قصاص برجای مانده است.
 نگاهی به شمار زندانیان اعدام شده در سال جدید، نشان از شتاب دیوانه وار یک حاکمیت سیاسی به بن بست رسیده، برای افزایش اعدام است. اگر حاکمیت ولایت فقیه در ایران تا دیروز می توانست با اعدام و حلق آویز زندانی سیاسی در ملاء عام، در بین مردم وحشت افکنی کرده و مخالفان و معترضان را خاموش کند؛ امروز عاجز از اعدام زندانی سیاسی، با بردارکشیدن و اعدام جوانانی که به دلیل حضور و وجود یک حاکمیت ضدمردمی و غارتگر و برای امرار معاش خود و خانواده هایشان؛ خطا کرده اند؛ می خواهد همان پیام را بدهد و قیام رو به گسترش جامعه را خاموش کند.
 اما به نظر می رسد که دیگر حنای حکومت رنگی ندارد و هر اعدام و هر حکم اعدام، کینه و نفرت جامعه را نسبت به حکومت و کارگزارانش بیشتر می کند. واکنش خشمآلود جامعه در مقابل اعدام بهمن ورمزیار جوان بی‌گناهی که ناباورانه به دار آویخته شد، تنها بخش کوچکی از کنش اجتماعی مردم ایران در مقابل این حکومت بود. روشن است حاکمیتی که مردمش را می‌کشد دارای هیچ پایه و مشروعیت سیاسی؛ اجتماعی و مردمی نیست و بزودی توسط همین مردم از اریکه قدرت به زیر کشیده خواهد شد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اعدام #زاهدان #زندان #رجایی_شهر  #گوهردشت #قزلحصار #رجایی_شهر  #ارومیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر