۱۳۹۷ اردیبهشت ۸, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه اول اردیبهشت ماه تا روز جمعه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران؛ شاهد نقض حقوق بشر از جمله اعدام؛ بازداشتهای خودسرانه؛ صدور احکام حبس ٬قتل و شکنجه بودیم.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ طی این هفته حدود ۲۰ زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سولهای انفرادی منتقل شدند که از این تعداد دست کم ۱۴حکم اعدام در زندانهای مخلتف کشور به اجرا درآمد. پنج اعدام در زندان مرکزی ارومیه؛ ۴ اعدام در زندان رجایی شهر کرج؛ یک اعدام در زندان مرکزی زاهدان و یک اعدام در زندان ایلام و سه اعدام نیز در زندان کرمانشاه اجرا شد.

بازداشتهای خودسرانه

در هفته ای که گذشت همچنین شاهد ادامه بازداشتهای خودسرانه بودیم.
در ادامه روند بازداشت‌ها در اهواز، نیروهای امنیتی طی این هفته دو تن از فعالان فرهنگی اهوازی را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند. یکی از این دو تن از اقلیت مذهبی صابئین مندایی می باشد.
روز شنبه اول اردیبهشت ماه یک جوان اهل بانه به نام “زانیار عثمانی” ساکن محله “سلیمان بگ” توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات بانه انتقال یافت. وی به اتهام “شرکت در اعتصاب بازاریان در اعتراض به بسته شدن مرزها” بازداشت شده است.
همچنین یک شهروند دیگر بانه با نام ”خالد احمدی“ فرزند محمد از سوی نیروهای امنیتی این شهر به اتهام حمایت از اعتصاب بازاریان بازداشت شد.
نیروهای امنیتی یک زن اهل بانه را به دلیل حمایت از اعتصاب سراسری در این شهر بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند اما پس از چندین ساعت براثر اعتراض و فشار مردم مجبور به عقب نشینی شده و وی را آزاد کردند.
در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری؛ دستکم ١٩ شهروند از شهرهای کردستان به دلیل شرکت در اعتصاب بازاریان در شهرهای سقز ٬ بانه ٬پیرانشهر٬بوکان و چند شهر دیگر بازداشت شده اند.

در پیرانشهر یک شهروند ۴۸ ساله با نام ”رحیم حسن محالی“ از سوی نهادهای امنیتی حاکمیت ولایت فقیه به اتهام فعالیت سیاسی بازداشت شد. نیروهای امنیتی بدون نشان دادن هیچ گونه برگه قضایی به منزل این شهروند یورش برده و به بهانه فعالیت سیاسی و همکاری با احزاب کرد وی را بازداشت کرده‌اند. با گذشت یک هفته از بازداشت رحیم حسن محالی و پیگیری های مداوم مستمر خانواده اش، از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

امیرحسین میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه جهان صنعت روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه؛ پس از احضار توسط دادسرای فرهنگ و رسانه؛ بازداشت شد.

یک دانشجوی اهل مهاباد به نام رضا رشید که روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه از سوی نیروهای امنیتی در منزل پدری اش بازداشت شده بود؛ هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

در ارومیه ۱۷ تن از ساکنین یکی از روستاهای مرگور پس از آتش زدن کانکس‌های معدن که در اعتراض به استخراج معدنی در نزدیکی این روستا صورت گرفت؛ بازداشت شدند.

قتلهای خودسرانه

روزجمعه ۷ اردیبهشت ماه ۹۷ گل محمد شاهوزهی از اهالی سیب سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان که به سمت خاش سفر می کرد در اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به خودرو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
این خودرو از شهرستان سیب سوران به سمت خاش در حال حرکت بوده که مورد تیراندازی ماموران قرار می گیرد. نامبرده و راننده خودرو که مجروح شده است از شهروندان عادی بوده که هیچگونه بار قاچاق نیز نداشته اند.

خودکشی یک زندانی
صبح روز اول اردیبهشت یک زندانی به نام محسن پرواس پس از رد درخواست چندین باره برای ملاقات با فرزند بیمارش، در زندان تبریز خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.
این زندانی مدت دو ماه بود که به اتهام “سرقت از بانک” در بند ۹ زندان تبریز به سر می‌برد و حکم وی نیز صادر نشده بود.

فشار و اذیت و آزار زندانیان
پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشت دو تن از زنان اهوازی عزت کعبی و نادیا محمدی پور از وضعیت و محل بازداشت آنها اطلاعی نیست. همچنین عایشه نیسی دانشجوی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور اهواز ۱۹ ساله؛ خدیجه نیسی؛ خالدیه طرفی و لیلا بروایه نیز که در تظاهرات اخیر مردم اهواز بازداشت شده ٬همچنان در بازداشت به سر می برند.
همچنین یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در اهواز براثر فشار و شکنجه های وارده به بخش مراقبتهای ویژه ICU منتقل شد. ٬سعيد فاخر نسب ۵۵ ساله كه هفته گذشته توسط ماموران اطلاعات بازداشت شده بود، پس از چند روز در بازداشتگاه اطلاعات و بدليل فشارهای شكنجه وضعيت سلامتی او وخيم شده و در اثر سكته قلبی به بيمارستان نظامی بقايی وابسته به سپاه پاسداران منتقل شده است.

مامورین اطلاعات اهواز دنده های شهروند بازداشت شده اهوازی سجاد سواری را در بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زیر شکنجه شکستند.

حدود ۶۰ نفر از بازداشت شدگان درگیری خیابان پاسداران تهران که در قرنطینه زندان تهران بزرگ محبوس هستند محروم از آب آشامیدنی و آب گرم هستند. این بند بسیار کثیف و غیربهداشتی و پر از شپش است. بازداشت شدگان به بیماریهای پوستی و بیماری کلیه مبتلا شده اند.

مسئولین زندان تهران بزرگ از پیگیری و اعزام زندانی سیاسی علی معزی به بیمارستان و دکتر متخصص خودداری می کنند.
رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام همچنان در ممنوع الملاقاتی به سر می برد.

روز یکشنبه ۲ اردیبهشت یک زندانی محبوس در بند ۸ زندان مرکزی زاهدان به نام نصیر زورقی ۳۱ ساله، به علت سکته و عدم رسیدگی های به موقع جان خود را از دست داد.
دو مامور که مسئول مراقبت و انتقال سه زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان خمینی بودند، به بهانه نزدیک شدن دو بیمار دیگر به زندانیان تحت نظر خود، این بیماران را بدون هشداری مورد ضرب و شتم با باتوم قرار دادند.

بر اساس حکم دادگاه زندانی سیاسی آزاد شده کاظم خوش نمک پس از آزادی از زندان به آشتیان تبعید شد. روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه زندانی سیاسی کاظم خوش نمک پس از پایان حکم ۱۰ سال زندان آزاد شد. اما می بایست برای تحمل ۵ سال تبعید به آشتیان خود را به دادگاه این شهر معرفی کند.

ضرب و شتم وحشیانه زندانیان عادی در زندان مرکزی ارومیه و اعتصاب غذای یک زندانی
اخیرا زندانیان عادی در زندان مرکزی ارومیه تحت عناوین مختلف بطور سیستماتیک توسط زندانبانان و مامورین مورد ضرب و شتم و شکنجه جسمی قرار می گیرند.
یک زندانی بنام سعید نوری فرزند علی اکبر که بجرم حمل موادمخدر در زندان مرکزی ارومیه محبوس است؛ با یکی از زندانیان درگیر می شود؛ در این درگیری یکی از مامورین زندان بنام غنی زاده وی را به دفتر مدیریت زندان نزد بهرام بایرامی زاده می برد. شکنجه گران ٬این زندانی را در دفتر بشدت کتک می زنند. بطوری که ضربه سنگین به مغزش وارد می آورند و یکی از انگشتان دستش را میشکنند. زیر چشم این زندانی نیز بشدت کبود شده است.پشت این زندانی بر اثر شدت ضربات باتوم کاملا سیاه شده است.

زندانیان در انتظار اجرای حکم اعدام در زندانهای مختلف
زندان رجایی شهر
در حال حاضر بیش از ۶۵ درصد زندانیان در زندان گوهردشت کرج محکومینی هستند که حکم قصاص دارند و در انتظار اعدام هستند.
در بند ۲ زندان رجایی شهر کرج معروف به دارالقرآن در حال حاضر ۱۶۰ نفر محبوس هستند که از میان این تعداد ۱۲۰ تن حکم قصاص دارند.
همچنین در بند ۵ این زندان؛ معروف به بند جوانان در سه سالن جمعا ۱۸۰ زندانی محبوس هستند که از این تعداد ۸۰ نفر حکم قصاص دارند و منتظر اجرای حکم اعدام هستند. تمامی این ۸۰ زندنی بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.

زندان قزلحصار
حدود ۱۰۰۰ زندانی محکوم به اعدام در واحد ۲ زندان قزلحصار هستند که تعدادی متهم به قتل و تعدادی از متهمین مواد مخدر هستند.
زندان ارومیه
در زندان ارومیه در بندهای ۱ تا ۴ که بندهای اصلی این زندان را تشکیل می دهند بیش از ۱۱۳نفر از محکومین به اعدام شناسایی شدند.
در بند روان درمانی ۱ و ۲ این زندان، ۸ زندانی در انتظار مرگ هستند. در بند ۱۲ این زندان هم ۳ محکوم به مرگ وجود دارند. همینطور در بند موسوم به جوانان اسامی ۶ محکوم به مرگ را در اختیار داریم. در بند محکومان به مواد مخدر یا همان بند ۱۵ ما توانستیم اسامی ۳۶ زندانی محکوم به مرگ را گردآوری کرده‌ایم. در مجموع اسامی و مشخصات۱۶۶ زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه بدست آمده است.

زندان زاهدان
در زندان زاهدان ۱۳۶ زندانی محکوم به اعدام محبوس هستند و برخی از این زندانیان سالیان طولانی است که در دخمه های این زندان دهشتناک در انتظار مرگ روز را به شب می رسانند. بیشتر متهمین به اتهام قتل؛ تعدادی با اتهام مواد مخدر؛ چند نفر به اتهام سرقت مسلحانه و چند تن نیز به اتهام سیاسی محکوم به اعدام شده اند.
علاوه بر آمار فوق یک لیست ۲۴ نفره محکومان به اعدام در بند ۴ زندان زاهدان منتشر شده است که عمده محکومانش را متهمان به قتل و مواد مخدر و گروههای سیاسی تشکیل می دادند.
در کنار این آمار اسامی و مشخصات ۲۱ زندانی دیگر هم وجود دارد که در بندهای ۱ و ۳ زندان زاهدان محبوس هستند و به مرگ محکوم شده اند.

صدور احکام اعدام؛ حبس؛ شلاق؛ احضاریه
روز دوشنبه سوم اردیبهشت سه تن از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری دی ماه سال ۹۶ در قم به زندان محکوم شدند. فرزاد صحرایی، علی عبادی و حسن بدیعی که در جریان اعتراضات سراسری دیماه در شهر قم بازداشت شده بودند، به ترتیب به ۲، ۱۰ و ۲ سال حبس محکوم شدند.
نعمت‌الله بنگاله و دخترش نازنین از شهروندان بهایی که در شهریور ماه ۱۳۹۵ بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بودند، روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ‌ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز هر یک به ۵ سال حبس محکوم شدند.

طی هفته گذشته ، ۸ کارگر نیشکر هفت تپه در شهرستان شوش و ۵ فعال کارگری در شهرستان سنندج به مراجع قانونی احضار شدند.

پنج تن از فعالین کارگری در سنندج؛ به نام های شریف ساعدپناه، حبیب الله کریمی، غالب حسینی، خالد حسینی و مظفر صالح نیا طی چند احضاریه جداگانه به شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.

اداره اماکن بوکان؛ صاحبان پاساژها و معتمدین بازاریان را تهدید کرد که به اعتصاب بازاریان در کردستان ملحق نشوند.

اداره اطلاعات مهاباد، امام و خطیب روستای “سهولان” را تهدید کرده که باید این روستا را ترک کند و دیگر حق امامت این روستا را ندارد. نیروهای اطلاعاتی این روحانی کُرد را به “تبلیغ علیه نظام و ارتباط با جریانات اسلامی” متهم کرده‌اند.

اداره اطلاعات مهاباد سعید حسن‌پور عموی شیرکو حسن‌پور، فعال سیاسی کُرد را احضار و مورد بازجویی قرار داده است. نیروهای اطلاعاتی از سعید حسن‌پور خواسته‌اند که شماره تلفن و آدرس محل زندگی برادزاده‌اش را در اختیار آنان قرار دهد. نیروهای اطلاعاتی سعید حسن‌پور را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم همکاری با آنان، وی با احکام سنگین قضایی روبرو خواهد گردید.

شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران یک مرد را به اتهام “تعرض” به ۹۹ ضربه شلاق و یک سال تبعید محکوم کرد. این حکم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و از سوی قضات یکی از شعبات آن نیز تأیید شد.

ارجاع پرونده تجمع کنندگان ۸ مارس به دادگاه عمومی
روز ۴اردیبهشت سید علی مجتهدزاده وکیل دادگستری گفت “ از آنجا که اتهام دستگیرشدگان در تجمع ۸ مارس اخلال در نظم عمومی عنوان شده؛ پرونده‌ی تجمع کنندگان در مقابل وزارت کار به دادگاه عمومی ارسال خواهد شد و قرارهای کفالت سبک نیز برای دستگیرشدگان صادر شده است”.

تایید حکم اعدام محمد ثلاث در دیوان عالی
رئیس کل دادگستری استان تهران از تایید حکم صادره برای راننده اتوبوس حادثه پاسداران در دیوان عالی کشور خبر داد. محمد ثلاث متهم به قتل سه نفر از ماموران نیروی انتظامی در حادثه خیابان پاسداران به سه فقره اعدام، یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که این رای در دیوان عالی تایید شده است. برای عموم مردم بخصوص در تهران روشن است که محمد ثلاث؛ بیگناه است و اجرای حکم اعدام او؛ یک انتقام گیری سیاسی است.

احضار ۱۰ فعال مدنی
از مجموع ۹ فعال مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن ماه سال ۹۶ که با تودیع وثیقه آزاد شده بودند، ۶ تن از آنان روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه جهت ارائه آخرین دفاع در شعبه ۶ دادسرای اوین حاضر شدند.
محمود معصومی، نادر افشاری، سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، مژگان لعلی، بهنام موسیوند، شیما بابایی، داریوش زند و خانمی به نام شقایق از جمله فعالان مدنی که مورخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند؛ برای ارائه آخرین دفاع به شعبه ۶ دادسرای اوین فراخوانده شدند.

اعتصاب غذای اسماعیل عبدی
معلم زندانی اسماعیل عبدی؛ عضو هیأت ريیسه کانون صنفی معلمان؛ از روز سه شنبه چهارم اردیبهشت در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق قانونی خود برای سومین بار در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است در حالیکه از بیماری های مختلف رنج می برد و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اعدام #ارومیه #زندان #اعتصاب_غذا  #شکنجه #قتل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر