۱۳۹۷ اردیبهشت ۱, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

 از روز شنبه ۲۵ فروردین ماه تا روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ به صورت فزاینده ای شاهد نقض حقوق بشر در گوشه و کنار شهرهای ایران بودیم.


#ایران #حقوق_بشر - به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ در این بازه زمانی؛ دست کم ۱۲ حکم اعدام در زندانهای مخلتف کشور به اجرا درآمد. هشت اعدام در زندان رجایی شهر؛ دو اعدام در زندان همدان؛ یک اعدام در زندان مرکزی زنجان و یک اعدام نیز در زندان تبریز اجرا شد.
بهمن ورمزیار مربی باشگاه ورزشی در همدان همراه با مهدی چراغی روز ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۴ اقدام به سرقت مسلحانه کرده و ۱۸ روز بعد خود را همراه با اموال مسروقه تسلیم کردند. این دو زندانی به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شدند. اما با وجود رضایت شاکی؛ مسئولین قضایی حاکمیت خونریز ولایت فقیه؛ حکم اعدام آنها را روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در زندان همدان به اجرا درآوردند.
حسین طلعتی زندانی متهم به قتل؛ در زندان مرکزی تبریز و صباح امانی اهل نقده متهم به قتل؛ در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند.
همچنین یک زندانی محکوم به اعدام به نام عبدالمالک بلوچی در زندان زاهدان روز جمعه ۲۴ فروردین جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شد و قرار بود روز شنبه حکم اعدام وی به اجرا دربیاید. از سرنوشت این زندانی تاکنون اطلاعی در دست نیست.
حکم اعدام رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج نیز به تایید دیوان عالی كشور رسید. پدر و مادر این زندانی در اعتراض به احتمال اجرای اعدام فرزندشان، روز يكشنبه ۲۶ فروردین در مقابل زندان مرکزی سنندج تحصن کردند که از سوی نیروهای امنیتی برای چندین ساعت بازداشت شدند.
در این هفته همچنین دستگاه قضایی نظام ولایت فقیه ۵ حکم اعدام صادر کرد.
سه متهم با اتهام “محاربه از طریق شرکت در سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها” در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز و دو متهم به قتل یک کارمند بانک در کرج نیز به اعدام محکوم شدند.
براساس گزارشهای دریافتی نزدیک به نیمی از زندانیان بند جوانان و یک سوم زندانیان بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج محکوم به اعدام هستند.
در بند جوانان زندان رجایی شهر هم اکنون حدود ۸۰ زندانی محکوم به اعدام هستند. این بند حدود ۱۸۰ زندانی در سنین زیر ۲۵ سال دارد که حدود ۸۰ نفر از این زندانیان به قصاص محکوم شده اند. تعدادی از این محکوم شدگان زیر سن ۱۸ بازداشت شده اند.
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ طی هفته جاری اسامی ۱۶۶ تن از محکومین به اعدام در بندهای مختلف زندان مرکزی ارومیه را منتشر کرد.

بازداشتها

طی هفته ای که گذشت؛ فرامرز ملکشاهی یکی از بازداشت شدگان پس از همه‌پرسی استقلال حکومت اقلیم کردستان در ایلام که به حبس محکوم شدە بود، جهت اجرای حکم بازداشت گردید.
همچنین کمپین حقوق بشر ایران طی گزارشی از زندانی شدن سه شهروند به نام‌های علیرضا توکلی، محمدمهدی زمان‌زاده و محمد مهاجر به خاطر اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی خبر داد. این گزارش می نویسد: افراد یاد شده را پس از ابراز عقیده در فیس‌بوک و تلگرام به “اقدام علیه امنیت ملی” و “توهین به مقدسات” متهم و محاکمه کرده‌اند.
این سه نفر که چند کانال تلگرامی را اداره می‌کردند، از تابستان ۱۳۹۵ در بند ۸ زندان اوین محبوس هستند و هر یک از این فعالان اینترنتی به پنج سال زندان محکوم شده اند.

یک طلبه اهل سنت بلوچ روز سه شنبه ۲۸ فروردین به نام حبیب الله ملاحی فرزند مولوی اهل شهرستان جاسک توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی در روستای گتان بندرعباس بازداشت شد.
در جریان اعتصاب و اعتراضات بازاریان و کسبه شهرهای مرزی کردستان، دست کم ۱۲ نفر بازداشت شدند. اسامی ۳ نفر از بازداشت شدگان در شهر بانه عبارتند از:رضا اسدی ، محسن علیزادە و رزگار رفاهی.
امیر زاهد، شهروند کرد اهل مریوان نیز روز سه شنبه ۲۸ فروردین در چهار راه شبرنگ؛ همراه با ۳ شهروند دیگر توسط نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت شدەاند.
نیروهای امنیتی روز ۲۸ فروردین ماه یک شهروند عرب پیرو آئین مندائی به نام شیخ فائز مندائی؛ را در سوسنگرد بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
با گذشت یک ماه از بازداشت یک فعال دانشجویی کرد به نام عرفان ساعد پناه؛ وی همچنان در بازداشتگاه ادارە اطلاعات و در بلاتکلیفی به سر می برد.
روز چهارشنبه ۲۹ فروردین صابر چاریزهی زندانی بلوچ زندان سراوان پس از حدود بیست روز بی خبری به زندان زابل تبعید شد.

اذیت و آزار و افزایش فشار روی زندانیان

فشارها روی دانشجوی زندانی علیرضا وارسته؛ دانشجوی اخراجی و زندانی سیاسی زندان کاشان که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود؛ افزایش یافت. مامورین زندان به دستور اطلاعات کاشان از تماس تلفنی این زندانی با خانواده‌اش از بیمارستان جلوگیری می کردند. این زندانی بیمار طی شبانه روز با پا بند به تخت بسته شده بود و بطور شبانه روزی تحت کنترل چند مامور زندان بود. و سرانجام علیرغم وضعیت حاد این زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه وی را بدون درمان به زندان کاشان منتقل نمودند .

عبدالرحمن سنگانی زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج با وجود عفونت شدید چشم و بی حسی نیمی از بدن در شرایط جسمانی وخیمی به سر می‌برد و از دریافت خدمات درمانی محروم است.

روز ۲۶ فروردین کتایون رجبی، خواهر سام رجبی فعال محیط زیست که در بازداشت به سر می برد با ابراز نگرانی از بی اطلاعی از وضعیت برادرش گفت اجازه ملاقات از سوی بازپرس به مادر وی داده نشده است.

زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی ایرایی؛ همچنان بر ادامه اعتصاب غذای خود تاکید دارد. وی از روز سه شنبه ۲۸ فروردین اجازه داد که به او سرم وصل شود. اما از خوردن داروی تقویتی سرباز می زند و نزدیک به ۸۰ روز است که در اعتصاب به سر می برد.

۱۰ زندانی سیاسی محبوس در زندان زاهدان پس از گذشت چهار سال حبس کماکان در بلاتکلیفی بسر می‌برند. آنها از مرخصی و بسیاری از حقوق دیگر که شامل محکومین قضائی می شود محروم هستند. اسامی این ۱۰ زندان عبارتند از :
ابوبکر ملازهی، عامر گهرام زئی، عبدالخالق جفادار شاهور زهی، صدیق بهرام زهی، ادریس بلیده ای، بشیراحمد گل حیدری، مجید رئیسی، مصیب وطنخواه، داوود بهرام زهی و محمدامین رئیسی

گارد زندان در زندان ارومیه؛ روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با حمله به بند زندانیان سیاسی این زندان؛ اقدام به ضبط کلیه تلویزیونهای این بند کرد. ۵۰ تن از نیروهای گارد زندان ارومیه تحت کنترل رسول سید فاطمی، مسئول اندرزگاه و نظارت علیرضا صفری رئیس زندان؛ به بند ۱۲ این زندان که محل نگهداری زندانیان سیاسی است حمله کردند و کلیه تلویزیونهای بند که با هزینه شخصی زندانیان تهیه شده بود را با خود بردند.

تجمع خانواده های بازداشت شدگان در سه نقطه شهر اهواز

از روز شنبه ۸ فروردین ماه سال جاری هموطنان عرب خوزستانی به طور مستمر به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود به نادیده گرفته شدن؛ در رسانه دولتی بعنوان قسمی از سیاست‌های “تبعیض آمیز و حذفی” حکومت ایران در قبال عرب‌های خوزستان را اعلام کنند. ماموران اطلاعاتی و امنیتی طی این مدت بیش از ۵۰۰نفر از شهروندان عرب اهوازی را بازداشت کرده اند که تعداد زیادی از نوجوانان در میان بازداشتی ها هستند.
خانواده های بازداشت شدگان جهت رسیدگی به وضعیت فرزندان و بستگانشان؛ در مقابل استانداری و دفتر دو تن از نمایندگان مجلس تجمع کردند.

۳۱ فروردین ۱۳۹۷

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اعدام  #اعتصاب_غذا #بازداشت #رجایی_شهر #اهواز  #عرب #گوهردشت #جوانان #خوزستان  #تلگرام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر