۱۳۹۷ اردیبهشت ۸, شنبه

گزارشی از قتل یک زندانی و شکنجه ۶ زندانی دیگر در ارومیه

گزارش از آزار و اذیت وشکنجه روحی و جسمی سیستماتیک زندانیان در زندان مرکزی  ارومیه



گزارشات تکمیلی رسیده به کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ از زندان مرکزی ارومیه حکایت از این دارد که طی یکماهه اول سال ۹۷  حداقل تن از زندانیان تحت شکنجه‌های روحی و جسمی و ضرب و شتم وحشیانه از سوی دژخیمان این زندان قرار گرفتند و یک زندانی نیز شش ماه قبل بدلیل عدم رسیدگی های پزشکی فوت کرده است.

یک زندانی به نام بابک صوفی از بند یک و دو در تاریخ  ۲۸فروردین ۹۷ تنها به این دلیل که پشت در مانده بود و محکم در زده بود، توسط افسر نگهبانان زندان به نام های چوب  تراش و سعید علیزاده در محل افسر نگهبانی بشدت کتک خورد و برایش پرونده تشکیل داده و او را به انفرادی فرستادند. در پایان دوران انفرادی هم هنگامی که به بند برمیگردد؛ تخت او را می گیرند و وی مجبور می شود روی زمین بخوابد.

زندانی دیگری بنام یعقوب بالایی معروف به شهرام تبریزی که اعتیاد داشته و در بند ۱۴ است را به بهانه مصرف قرص ۱۲روز به انفرادی می برند و در سلول او دست به اعتصاب غذا می زند. با بی توجهی مسئولین به اعتصاب غذای او و عدم رسیدگی به این زندانی او ناچار می شود که پتوی سلول را به آتش بکشد. کارگزاران زندان وقتی متوجه موضوع می شوند وارد سلول می شوند و او را به سختی کتک می زنند و برایش تشکیل پرونده می دهند و به اتهام تخریب اموال عمومی ۶ ماه و یک روز به او حکم می دهند.

زندانی دیگر رضا مروتی ؛ از بند یک و دو این زندان است که در روز ۲۵ فروردین با افسر نگهبان درگیر می شود. اعتراض اصلی او کیفیت پایین و کمبود غذا بوده است. افسرنگهبان او را از بند بیرون کشیده و پرویز سعیدزاده مسئول اندرزگاه در مقابل افسر نگهبان با مشت به دهان او می کوبد که در اثر آن یکی از دندانهایش می شکند و بعد او را به سلول انفرادی می فرستند و در داخل سلول انفرادی هم افسر نگهبانان به سر او می ریزند و او را کتک می زنند.

نفر چهارم به نام سیامک رحمان پور اهل پیرانشهر درخواست داشته که او را به زندان شهرستان نقده انتقال دهند اما دست اندرکاران زندان امتناع کردند او دست به اعتصاب غذا زد و هنوز اعتصاب غذایش ادامه دارد.

 پنچمین زندانی در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۷ سعید نوری است که با یکی از زندانیان درگیر می شود؛ در این درگیری یکی از مامورین زندان بنام غنی زاده وی را به دفتر مدیریت زندان نزد بهرام بایرامی زاده می برد. دژخیمان این زندانی را در دفتر بشدت کتک می زنند. بطوری که ضربه سنگین به مغزش می زنند و یکی از انگشتان دستش را میشکنند. زیر چشم این زندانی نیز بشدت کبود شده است. پشت این زندانی بر اثر شدت ضربات باتوم کاملا سیاه شده است.  
سپس وی را به سلول انفرادی برده و در سلول نیز چهار نفر از مامورین زندان مجددا وی را کتک می زنند.

گزارش ها حاکیست که سعید نوری از روز دوم اردیبهشت تاکنون در اعتصاب غذا بسر می برد. این زندانی از همین تاریخ به نشانه اعتراض لبهای خود را دوخته است. خانواده این زندانی به سازمان زندانها شکایت کردند. برغم  دستور برگردانده شدن به بند ۱۴ ؛ رابط و وکیل بند بنام رضا خدادادی برای ورود این زندانی به بند مبلغ ۴۰۰ هزار تومان باج خواستار شده است.

ششمین زندانی پرهام فیض الله بیگی محکوم به اعدام در بند ۱۵چندی پیش به سلول انفرادی برده شد و بشدت مورد ضرب و شتم ماموران زندان قرار گرفت. دژخیمان بینی پرهام را با مشت و لگد شکستند.

یک زندانی بنام یحیی قبادی حدود ۵ ماه قبل ناگهان در داخل بند به زمین خورده و بیهوش می شود ، هم بندیانش او را به مقابل درب بند منتقل می کنند اما نگهبانان آن قدر معطل می کنند که وی همان جا فوت می کند. در حالی که به خانواده اش گزارش دادند که او به دلیل مصرف زیاد مواد مخدر فوت کرده است.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اعدام #ارومیه #زندان #اعتصاب_غذا  #شکنجه #قتل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر