۱۳۹۷ اردیبهشت ۳, دوشنبه

اعدام در فروردین ماه ۱۳۹۷


مقدمه

در اولین ماه سال ۱۳۹۷ به جمعبندی نقض حقوق بشر می پردازیم. پرواضح است که آمار و ارقام ارائه شده از نقض حقوق بشر در ایران؛ متاسفانه بدلیل سانسور و عدم اطلاع رسانی شفاف؛ آمار نهایی و کاملی نیست. 
در این گزارش به اعتراض و اعتصاب غذای زندانیان؛ اعدام و قتل در زندانها؛ حرکتهای اعتراضی خانواده های بازداشت شدگان می پردازیم. 
از عموم هموطنان که در این امر مهم یعنی رساندن اخبار و گزارشها از بازداشت شدگان و زندانها فعالیت می کنند؛ درخواست داریم که با ارسال اخبار و اطلاعات مربوط به زندانها و زندانیان ما را یاری در انتشار خبرهای نقض حقوق بشر در ایران؛ یاری کنید.




اعدام در فروردین ماه ۱۳۹۷

در اولین ماه سال که نیمی از ایام آن نیز بدلیل نوروز تعطیل بود؛ ۱۵ نفر به اتهام قتل؛ سرقت مسلحانه و مواد مخدر اعدام شدند.

۸ نفر در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) ؛ ۲ نفر در زندان مرکزی همدان به اتهام سرقت مسلحانه ؛ یک نفر در زنجان؛ یک نفر در تبریز؛ یک زندانی در زندان کرمان و یک زندانی در لاکان رشت در زمره اعدام شدگان فروردین ماه هستند.
از ۸ زندانی رجایی شهر دو نفر تبعه افغانستان بودند. یکی از اعدام شدگان محمدصالح دولت آبادی مردی بود که مدت ۱۱ سال زیر سایه سنگین حکم اعدام بسر برده و چند بار تا پای چوبه دار رفته و پس از زجر دادن وی با انداختن طناب بر گردنش بازگردانده شده بود. این در حالی بود که در پرونده وی نقص جدی وجود داشت و در اصل جنازه مقتول مربوط به این پرونده؛ یافت نشده بود.
دو جوان اعدام شده در همدان متهم بودند که اقدام به سرقت مسلحانه کرده اند. این حکم در حالی اجرا شد که شاکی خصوصی پرونده رضایت داده و همه اموال خود را پس گرفته بود. به خانواده یکی از این دو نفر بهمن ورمزیار پس از انزجار عمومی از حکم اعدام؛ قول لغو حکم داده شد اما یک روز  بعد به طرز جنایتکارانه ای حکم هر دو نفر اجرا شد. 
در فروردین ماه حکم اعدام رامین حسین پناهی توسط دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام فرستاده شد. 
محمد ثلاث از دراویشی که در درگیری خیابان پاسداران تهران بازداشت شده بود به اتهام قتل ۳ مامور نیروی انتظامی به سه بار اعدام محکوم شد. در حالی که این پرونده نیز پر از ابهام و مشکوک است.
یک کودک مجرم به نام محمدرضا حدادی نیز در معرض اعدام قریب الوقوع قرار دارد. علاوه بر این احتمال اعدام یک نوجوان اهل سنقر به نام حمید اوسطی کە در سن ١٧ سالگی به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شدە است، وجود دارد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #ارومیه  #اعدام #سنقر #قرنطینه  #زندان #قصاص


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر