۱۳۹۵ دی ۱۸, شنبه

مصاحبه پدر بهنام ابراهیم زاده در رابطه با فشارهای وارده بر او و خانواده اش

#حقوق بشر #ایران -مصاحبه پدر بهنام ابراهیم زاده در رابطه با فشارهای وارده بر او و خانواده اش



در هفته گذشته آقای رحمان ابراهیم زاده پدر زندانی سیاسی و فعال کارگری بهنام ابراهیم زاده در مصاحبه ای وضعیت این زندانی سیاسی و فشارهای وارده بر وی را توضیح می دهد. 
گفتنی است که بهنام ابراهیم زاده پس از گذراندن محکومیت خود مجددا مورد پرونده سازی قرار گرفته و محکومیت دیگری برای وی صادر گردید.وی هم اکنون بطور اجباری به بندهای دیگر منتقل شده و در معرض فشار قرار دارد.


سئوال: با سلام به شما آقاي ابراهيم زاده، در چه تاريخي و چرا فرزندتان بهنام از بند ٢ دارالقران به بند ده سويتهاي دربسته منتقل شد؟
رحمان ابراهيم زاده: روز دوشنبه ششم دي ماه در يك اقدام كينه توزانه توسط داريوش اميريان مدير داخلي زندان، بهنام به بند ١٠ سويت ٣٥ دربسته در بين زندانيان خطرناك منتقل شد. بهنام در همان روز انتقال به مسولان زندان ميگويد اگر او را از اين سويت به بند و يا سالني ديگر منتقل نكنند دست به اعتصاب غذا ميزند. بهنام يكبار ديگر هم، زماني كه سهراب سليماني رئيس سازمان زندانهاي تهران ، براي بازرسي زندان به بند ٢ رفته بود و بهنام در مورد وضعيت زندان و برخورد مسئولان به موضوع مواد مخدر به او گفته بود ،توسط داريوش اميريان به بند ١٠ منتقل شده بود. يكبار هم به خاطر حضور دادستان تهران ، جهانگيري رئيس سازمان زندانها در بند ٢ ، بهنام را به حفاظت زندان برد و تا زماني كه مسولان در زندان بودند بهنام را در آنجا نگه داشتند تا با مسئولين صحبت نكند و از مشكلات زندان حرفي نزند
اينبار مسئولين زندان و مخصوصا اميريان گفته اند كه بهنام در آمار صبحگاهي و مراسمهاي مذهبي شركت نكرده است، افشاگريهايي عليه داريوش اميريان و ديگر مسولان داشته و بهنام حاضر نشده كه مطالبي را كه در رابطه با توزيع مواد مخدر در زندان انتشار داده تكذيب كند. اين مواردي بوده كه مسولين بهانه قرار داده كه بهنام را انتقال بدهند. واقعيت اينست كه زماني كه ميخواستند بهنام را براي اولين بار از بند يك به دو انتقال دهند، بهنام به مسئولان زندان و حتي داديار ناظر بر زندان آنزمان ، خدابخشي ، گفته بود كه اگر به بند ٢ انتقال داده شود در آمار و نماز جماعت و مراسمهاي مذهبي شركت نخواهد كرد ، مسولان انموقع تمام شرايط و خواسته هاي بهنام را قبول كردند، اما حالا زير حرف خودشان زده اند و اينها را بهانه كرده اند تا بهنام را انتقال دهند

سئوال: گويا مسئولين بند زندانيان عادي شرور و خطرناك را تحريك كرده اند تا به بهنام آسيب برسانند،لطفا مقداري در اين مورد توضيح بدهيد؟

رحمان ابراهيم زاده : بله اين خبر درست است كه ترابيان و تركاشوند زندانيان عادي را تحريك مي كردند به بهنام حمله كنند ولي خوشبختانه اكثر اين زندانيان به بهنام احترام ميگذارند و حاضر نشدند اينكار را بكنند. اكثر اين زندانيان برخورد خوبي با بهنام دارند و حتي بهنام را مورد حمايت قرار دادند. اما سال گذشته متاسفانه با تحريك مسولين زندان از جمله اميريان در بند ١٠، زماني كه بهنام با ارژنگ داودي در حياط هواخوري قدم ميزدند، چند زنداني شرور به بهنام حمله ور شدند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند، .

سئوال: گفته ميشود بهنام و ساير زندانيان اخيرا با مسولين بند درگيريهايي داشته اند، ايا اين موضوع صحت دارد و ايا اطلاعي از جزئيات اين خبر داريد؟

رحمان ابراهيم زاده : روز چهارشنبه هشتم ديماه در پي اعتراض بهنام و مهدي فراحي شانديز ، نسبت به وضعيت بهداشتي و كيفيت بد و جيره غذايي با رییس بند ۱۰ و تركاشوند و قلي پور درگيري شديدي ايجاد ميشود كه پاسدار بند داود تركاشوند و سعید قلی پور باتوم به دست به سمت بهنام و مهدي حمله ور ميشوند تا آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند كه با مقاومت بهنام و مهدي روبرو ميشوند . گويا زندانيان عادي هم از اعتراض بهنام و مهدي حمايت كرده اند.

سئوال: طبق اخبار روز چهارشنبه نيز سه تن از زندانيان عادي به اسامي محمد نوروزي، حسين امامي و رضا كريمي كه در بند ٦ سويت ٣٣ بودند دست به خودكشي زده و وضعيت زندان شلوغ بوده، ايا شما اطلاعي از اين ماجرا داريد؟

رحمان ابراهيم زاده : اين خبر براي ما نگران كننده بود چرا كه همانروز كه بهنام و مهدي به وضعيت غذايي و بهداشتي اعتراض كرده بودند، گويا سه تن از زندانيان عادي كه به خاطر درگيري با همبنديهايشان به عنوان تنبيه يكماه در سويت در بسته بند ٣٣ حبس شده بودند و مسئولين به خواسته آنها مبني بر انتقال مجدد به بند قبليشان توجهي نكرده بودند، هر سه نفر دست به خودكشي و خودزني ميزنند. هر سه نفر همانروز به بهداري زندان منتقل ميشوند، يكي از زندانيان كه در وضعيت بسيار وخيمي بوده است به بيمارستان خارج زندان اعزام ميشود. دو نفر ديگر هم پس از مداوا در بهداري زندان به سلول نفرادي زندان منتقل ميشوند. اين باعث شد كه انروز بند ١٠ جو امنيتي به خود بگيرد و فشارها بيشتر بشود. واقعيت اينست هر درگيري و اتفاقي در آن بند ما را هر چه بيشتر نگران سلامت جاني بهنام ميكند. .

سئوال: آقاي ابراهيم زاده چرا مسئولين قضايي بهنام را به بند زندانيان سياسي انتقال نميدهند، ما شاهد آن هستيم كه هر ماه بهنام را از بندي به بندي ديگر انتقال ميدهند، و به بهانه هاي مختلف او را مورد اذيت و آزار قرار ميدهند

رحمان ابراهيم زاده : آنها تمام تلاششان اينست كه بهنام را به سكوت وادار كنند ، اما بهنام در داخل زندان هم حاضر نيست عليه بي عدالتي سكوت كند. بهنام جرمش اين است كه واقعيت را ميگويد و در نامه هايش در مورد وضعيت وخيم زندان و مخصوصا برخورد افرادي مانند داريوش اميريان كه در اذيت و آزار زندانيان و وارد كردن مواد مخدر نقش بسزايي دارد مينويسد. بهنام رابطه خوبي با زندانيان عادي برقرار كرده است و حتي حمايت بهنام از حق و حقوق اين زندانيان هم بهانه اي شده كه مسولين او را تحت فشار قرار بدهند. پسر من يك انسان با وجدان است كه هميشه عليه بيحقوقي انسانها ايستاده است و مسئولين نميتوانند اين را تحمل كنند به همين دليل بدترين برخوردها را با بهنام دارند و اجازه نميدهند به طور طولاني مدت در يك بند ثابت بماند. آخر فرزند من چه جنايتي مرتكب شده است كه بايد اينطور با او رفتار شود؟ اينكه ميپرسيد چرا بهنام را به بند سياسي انتقال نميدهند را بايد از دادستاني بپرسيد. آنچه تا حال گفته شده اينست كه ميگويند اگر بهنام به بند سياسي انتقال داده شود فعاليتهاي سياسي بيشتري ميكند و زندانيان بيشتري را با خود همراه ميكند. مسولين حتي اجازه نميدهند بهنام به گوشي موبايل دسترسي داشته باشد. اينها حتي در داخل زندان هم از بهنام ميترسند .

سئوال: آيا بهنام در اين روزها مجددا به بند و يا زندان ديگري منتقل شده است ؟

رحمان ابراهيم زاده : در پي خودكشي آن چند زنداني در سويت ٣٣ و آشفتگي در بند ١٠ روز چهارشنبه هشتم دي ماه ، بهنام را موقتا همانروز به سالن ٣١ همان بند منتقل كرده بودند. اين در حالي بود كه مسئولين به او قول دادند كه به بندي امن تر منتقلش ميكنند چون در بند ١٠ زندانيان شرور و زندانياني كه به بيماريهاي مختلف از جمله بيماريهاي رواني مبتلا هستند نگهداري ميشوند

سئوال: بهنام از بيماريهاي مختلف رنج ميبرد و در مقاطعي از مداوا محروم بوده است ، آيا مسولين زندان در رابطه با مداواي بهنام اقدامي كرده اند؟

رحمان ابراهيم زاده : قبل از انتقال به بند ده ، بهنام را به بيمارستان امام خميني جهت كولونوسكوپي اعزام كردند و قول داده بودند در روزهاي آينده مجددا به بيمارستان اعزامش كنند. ما در تلاش هستيم كه از طريق دادستاني تهران براي مرخصي درماني بهنام اقدام كنيم كه با هزينه شخصي خودمان او جهت معالجه و عمل جراحي به بيمارستان ببريم. ما تقاضاي مرخصي درماني كرده ايم چرا كه مخصوصا بعد از عمل، بهنام به مراقبت ويژه احتياج خواهد داشت و نميتواند با آن شرايط به زندان برگرد

سئوال: آيا فكر ميكنيد دستگاه قضايي با تقاضاي مرخصي درماني بهنام موافقت ميكند؟

رحمان ابراهيم زاده : به نظر من بهنام اصلا نبايد در زندان باشد و بايد آزادش كنند. بهنام هيچ جرمي مرتكب نشده است. ما تقاضاي مرخصي درماني كرده ايم چرا كه بشدت نگران سلامتيش هستيم. ما اميدواريم موافقت كنند اما بهنام گفته است اگر با خواسته مرخصي طولاني مدت درماني موافقت نكنند، با طرح خواسته هاي كاملا قانوني دست به اعتصاب غذاي نامحدود خواهد زد. ما بشدت نگران بهنام هستيم. من از شما و ساير تشكلهاي بشردوست و سنديكاهاي كارگري درخواست ميكنم كه از خواسته هاي بهنام حمايت كنيد و جانش را نجات دهيد.

سئوال : بهنام را علاوه بر حكم اولش يكبار ديگر محاكمه كردند و برايش پرونده جديد تشكيل داده و به او ٩سال و نيم ديگر حكم دادند، شايعاتي وجود دارد كه قرار است پرونده مجددي براي بهنام باز شود، آيا اين صحت دارد؟

رحمان ابراهيم زاده : بله همانطور كه اشاره كرديد پس از حمله مامورين زندان به بند ٣٥٠ زندان اوين در ٢٨ فروردين ١٣٩٣ بهنام را به سلول انفرادي بردند و بدون هيچ دليلي منزل او را بازرسي كردند. زماني كه بهنام در اعتراض دست به اعتصاب غذا زد نه تنها مسئولين توجهي به اعتراضش نكردند بلكه در كمال بي شرمي بهنام را به زندان رجايي شهر بند يك ، كه بند زندانيان شرور و خطرناك است منتقل كردند و به او حتي اجازه ندادند وسايل شخصيش را با خود ببرد. بعد از آن هم بدون داشتن حق وكيل برايش پرونده سازي كردند و او را به ٩ سال و نيم ديگر و جريمه نقدي محكوم كردند. بهنام در داخل زندان و در دست خودشان اسير است ، چگونه ممكن است بهنام در فضاي بسته و امنيتي به بقول خودشان دست به ' اجتماع و تباني و تبليغ عليه نظام ' بزند؟ آخر كجاي دنيا اين عادلانه و قانوني است كه يكسال قبل از اتمام حكم دوباره و با اتهامات بي اساس و واهي مجددا زنداني را محكوم كنند و حتي حق داشتن وكيل نداشته باشد؟ آخر اين عادلانه است كه بهنام را از بودن با تنها فرزندش كه از بيماري رنج ميبرد محروم كنند؟
متاسفانه اينبار هم دوباره پرونده سازي كرده اند. در يكماه اخير توسط شعبه ١٢ داديار كرج با رياست قاضي سيامك آبيار به اتهام توهين به رهبري و مسئولين زندان و تحريك زندانيان مورد تفهيم اتهام قرار گرفته است اما هنوز محكوميتي به وي ابلاغ نشده است. احكامي كه به بهنام داده اند كاملا ناعادلانه است . اين نشان ميدهد دستگاه قضايي از تحقق عدالت عاجز است.

سئوال: با تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد اگر نكته ديگري داريد بفرماييد

رحمان ابراهيم زاده : من از شما به خاطر اين فرصت و حمايت از زندانيان تشكر ميكنم. متاسفانه مسئولين زندان از اصوليترين قواعد انساني عدول ميكنند و ارزشي براي زنداني قايل نبوده و حقوقشان را پايمال ميكنند. پسر من مرتكب جرمي نشده است. حتي من را چند باربه جرم حمايت از پسرم و صحبت كردن در مورد وضعيتش بازداشت و تهديد كرده اند. اينها پسر من را زنداني كرده و در بدترين شرايط قرار داده اند در حاليكه مسولين زندان و مخصوصا كساني مانند داريوش اميريان خودشان غرق در فساد هستند. اينها با فروش مواد مخدر و اذيت و آزار باعث تيره بختي جوانان شده اند. من و بسياري از پدران ديگر كه فرزندانشان در زندان هستند اسم كساني مانند داريوش اميريان را فراموش نكرده و نخواهيم كرد چرا كه بيرحمانه به فرزندانمان ظلم كرده اند. سكوت دولتمندان و سازمان زندانها نسبت به برخوردهاي غير قانوني با زندانيان باعث شده است كه شخصي مانند اميريان جسارت داشته باشد كه رفتارهاي شرم اور، وقيحانه و غير قانوني خود را تشديد بخشد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر