۱۳۹۵ دی ۱۸, شنبه

ربودن زندانی در روز روشن ٫نوع دیگری از حقوق شهروندی! در نظام جمهوری اسلامی

#حقوق بشر #ایران -ربودن زندانی در روز روشن ٫نوع دیگری از حقوق شهروندی! در نظام جمهوری اسلامی 



از کانون نه به زندان – نه به اعدام
روز چهارشنبه 15 ديماه جاري زنداني سياسي علي معزي؛ محبوس در زندان رجایی شهر كرج در حالي كه از ملاقات با خانواده‌اش بر مي گشت به طرز مشكوكي ناپديد شد. 
جستجوی دوستان و خانواده ايشان در مورد وضعيت او تاكنون به جايي نرسيده و هیچ مقام و نهادی پاسخگوی این نیست که علی معزی کجاست؟

اين درحالي است كه طبق قوانين بين المللي و معيارهاي جهاني حقوق بشر، حاكميتي كه اين زنداني در اختيار او بوده است در مقابل امنيت و سلامت زنداني مسؤليت تمام و کمال دارد. ربودن يك زنداني آنهم به اين صورت علني و آشكار دهن كجي به همه قوانين انسان دوستانه و حقوق زندانيان سياسي است. 

علي معزي پدر سالخورده اي است كه از سال ۱۳۸۷ تاكنون به دفعات مختلف دستگير و زنداني شده است و در آخرين مورد هم ،قاضي مقيسه در خرداد ماه سال ۹۴ در حالي كه حكم زندان او تمام شده بود، حكمش را يك سال ديگر اضافه نمود. اينك در حالي كه كمتر از 5 ماه به پايان حكم اين زنداني باقي مانده است، او به صورت ناگهاني مفقود مي شود. 

اين سلسه اقدامات غير قانوني در حق يك شهروند و يك زنداني سياسي با هيچ معيار حقوقي و انساني مطابقت ندارد.
ربودن زندانی و بي خبري از سرنوشت علي معزي مزيد نگراني بسياري شده است و يادآور مفقود الاثرسازي هاي دهه 60 و 70 زندانیان و دگراندیشان در نظام ولایی است. 

اين وقايع در كشوري رخ مي دهد كه چند هفته قبل منشور حقوق شهروندي در آن پرده برداري شده و اندر باب حقوق شهروندي داد سخن داده شده است. راستي چگونه در كشوري كه زنداني سياسي سالخورده پس از سالهاي طولاني زندان به اين صورت ربوده مي شود مي‌توان از حقوق شهروندي سخن گفت؟ مگر جرم علي معزي چيست كه اين  همه سال باید محبوس باشد؟ مگر ديدار از فرزندان جرم است؟ آیا حضور در مراسم جانباختگان سال 67 جرم است؟ 

به نظر مي رسد اين گونه فشارها و صحنه سازي ها هم بي ارتباط با همين نسبت هاي خانوادگي نباشد در حالي كه براساس قانون هر كسي را در خصوص اعمال خودش باید مورد قضاوت قرار  داد . در هر حال علي معزي يك زنداني سياسي و عقيدتي است و نبايد و نمي توان كسي را صرفا به دليل باورهايش زنداني كرد. 

اكنون حمايت از علي معزي همچنان که دفاع از خواسته آرش صادقی برعهده همه مدافعین حقوق بشر و حقوق شهروندی است. ما نمیتوانیم در دفاع از حقوق زندانیان سیاسی – عقیدتی و دگراندیشان؛‌ گزینشی عمل کنیم. ما وظیفه مند هستیم تا برای حقوق همه گام برداریم و تلاش کنیم.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر