۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

بلاتکلیفی سعید شیرزاد در زندان رجایی شهر

#ایران - بلاتکلیفی سعید شیرزاد  در زندان رجایی شهر 



بنا به گزارش خبرگزاری بام با گذشت دو سال از بازداشت این فعال حقوق کودک هنوز پرونده وی به دادگاه تجدید نظر ارسال نشده است. 
سعید شیرزاد در خرداد ماه ۱۳۹۳ در محل کار خود در تبریز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.
وی پس از گذران سه ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در شرایط ایزوله و بی خبری کامل خانواده اش از شرایط و مکان نگهداری وی، تحت بازجویی بوده تا اینکه نهایتا به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
بعد از مدت کوتاهی به دلیل اعتراضات صنفی زندانیان، با وجود عدم تشکیل دادگاه به زندان رجایی شهر کرج تبعید گردید.
سال گذشته پس از۱۵ ماه بلاتکلیفی جلسه رسیدگی دادگاه بدوی وی نهایتا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی تشکیل و حکم صادره به قرار زیر ابلاغ گردید.
وی در این دادگاه به پنج سال حبس تعزیزی و اجرای یک سال حبس تعلیقی پیشین محکوم گردید.
لازم به ذکر است سعید شیرزاد غیر از حمایت هایی که از سالها پیش از کودکان کار در همکاری با «ان.جی.او» های مختلف و به شکل مستقل داشته است، در امداد رسانی به زلزله زدگان و کمک به مردم مناطق محروم نیز همیشه یاری رسان بوده است.
وی در شهریور ماه ۱۳۹۱ در حالی که با تعدادی از دوستانش در حال امداد رسانی در زمینه بهدشت و آموزش زلزله زدگان در منطقه زلزله زده ورزقان (زلزله مرداد ۹۱، آذربایجان) بودند، توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و پس از بیش از یک ماه بازداشت غیر قانونی در بازداشتگاه اهر و بازجویی های پی در پی و اقدام به اعتصاب غذا نهایتا به زندان اوین منتقل شد و پس از تشکیل دادگاه حکم وی برابر با یک سال تعلیق بوده است که هم اکنون در پرونده جدید به صورت تعزیز به وی ابلاغ گردید.
وی همچنین در منطقه زلزله زده بوشهر و در امداد رسانی به مردم محروم سیستان و بلوچستان نیز حضور داشته است.
فعالیت های وی شامل آموزش کودکان زلزله زده یا کودکان مناطق محروم، آموزش در امر بهداشت و در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی، تجهیز محل اسکان بازماندگان، برق کشی استاندارد کانکس های محل سکونت آنان و ایجاد ارتباط با کودکان آسیب دیده جهت آماده سازی ذهنی آنان در پذیرش شرایط نابسامان پیش رو بوده است.
وی پیشتر در مقاله ای در ماهنامه خط صلح با عنوان «حقوق کودک قربانی قوانین و صلاح دیدهای ضد کودک» مواضع و دغدغه های خود را در زمینه حقوق کودکان نشان داده است. مقاله ایشان پیرامون مسائل مربوط به ممنوعیت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال می باشد.
وی پیش از بازداشت طی سفری به جنوب ترکیه در کمپ های پناه جویان سوری حضور پیدا کرد و در امداد رسانی به جنگ زدگان همیاری رسانید.
لازم به ذکر است وی به دلیل حضور در کمپ جنگ زدگان تحت شدید ترین بازجویی ها قرار گرفت، اما تلاش های بازجویان وزارت اطلاعات جهت گرفتن اعترافات دروغین از وی بی نتیجه ماند.
با وجود اینکه عفو بین الملل نیز خواستار رسیدگی به شرایط پرونده این فعال سیاسی گردید اما همچنان وی در شرایط بلاتکلیف به سر می برد و هنوز پرونده شان به مرحله تجدید نظر نیز ارسال نشده است.
همچنین باربارا لوخبیلر معاون رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا در نامه ای به محمود بریمانی سفیر ایران در بلژیک اعتراض خود نسبت به این قبیل احکام و مشخصا در اشاره به حکم سعید شیرزاد اعلام نمود.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای با عنوان «پشت میله های زندان در روز جهانی کودک» در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ نسبت به حبس فعالین در عرصه حقوق کودکان اعتراض نموده و مشخصا از تشکیل پرونده و بازداشت سعید شیرزاد با عنوان نمونه ای از نقض قوانین و حقوق بشر نام برد.
اتحادیه پست کارگران کانادا نیز طی بیانیه ای که توسط مارک پالک دبیر این اتحادیه خطاب به علی خامنه ای در اول دسامبر ۲۰۱۵ صادر گردید نسبت به دستگیری فعالین کارگری اعتراض نموده و در قسمت های مهمی از بیانات شان به نام سعید شیرزاد و شرایط نابسامان وی و بلاتکلیفی پرونده اش اشاره داشت.
اخیرا دانشجویان دانشگاه والتر پیتون در شیکاگوی آمریکا در حرکتی حمایتی پس از انتشار اطلاعیه ای از جانب «کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی» پیگیر وضعیت وی شدند و اطلاعیه فوق الذکر به صورت طوماری از امضا دانشجویان حامی وی به همراه نامه ای به اتحادیه اروپا ارسال گردید.
هم اینک با گذشت نزدیک به دو سال از بازداشت این فعال حقوق کودک پرونده وی در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد و هنوز به دادگاه تجدید نظر نیز ارسال نشده است.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر