۱۳۹۵ خرداد ۶, پنجشنبه

مصاحبه با سخنگوی نه به زندان - نه به اعدام درباره روند فزاینده اعدامها

#ایران - مصاحبه با سخنگوی نه به زندان - نه به اعدام درباره روند فزاینده اعدامها 
6خرداد1395



با توجه به موج فزاینده اعدامها در سال ۹۵ گفتگویی با آقای عبدالرضا سلمان پور سخنگوی نه به زندان - نه به اعدام داشتیم. در این گفتگو آقای سلمان پور به اهداف اعدامها اشاره کرده و توضیحاتی در زمینه اهداف و پروسه فعالیتهای کانون نه به زندان - نه به اعدام میدهد.
توجه شما را به متن به این گفتگو جلب می کنیم.

پرسش: آقای سلمان پور بفرمایید میزان اعدام ها در دو ماهه اول سال جدید به چه میزان بوده و در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی داشته است؟

پاسخ :همانطوری که از انعکاسات و اخبار منابع مختلف مشهود است بلافاصله بعد از انتخابات مجلس و اختلافات بین جناحهای حاکمیت؛ تعداد اعدام ها در ایران افزایش چشمگیری داشته و نسبت به سال قبل خیلی بیشتر شده.
تنها طی ده روز پایانی فروردین ماه امسال, 30 نفر در ایران اعدام شدند. در ماه اردیبهشت روند اعدام ها افزایش پیدا کرده و تعداد اعدام ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
در زندان ارومیه اسامی 69 زندانی محکوم به اعدام شناسایی شده و متأسفانه این روند رو به افزایش ادامه دارد. این فقط آماری است که خبرگزاری ها و رسانه ها اعلام کردند و بی تردید شمار واقعی اعدام ها از این هم بیشتر است.
طبق اعلام منابع حکومتی این اعدام ها اکثراً در ارتباط با مواد مخدر و جرائم قتل بوده است اما سابقه امر حاکی از آن است که نظام؛ مخالفان سیاسی و فعالان مدنی را هم تحت عنوان جرائم مواد مخدر محکوم و اعدام می کند.

پرسش:علت اعدام های گسترده در ماههای اخیر را در کجا جستجو می کنید؟ 

پاسخ :اگر بطور خلاصه بخواهم جواب این سئوال را بدهم: علت این حجم از اعدام را باید در نارضایتی عمومی و نگرانی نظام ولایت فقیه از لشکر گرسنگان؛ فقر و بیکاری در جامعه بایستی ارزیابی کرد.
 شرایط پس از برجام که ضعف تمامیت حاکمیت را در معرض دید عموم مردم قرار داده؛ مطالبات برحق مردم پس از قول و قرارهایی که روحانی برای شرایط پسابرجام می داد؛ ناتوانی نظام در پاسخگویی به این مطالبات موجب شده که بگیر و ببند و اعدامها را هر چه بیشتر کنند.

پرسش: آیا فکر می کنید اعدام راه حل مشکل اجتماعی موجود در ایران است؟

پاسخ: به هیچ وجه! اما این را باید در نظر داشت که ما با حکومتی سرکار داریم که با بحرانهای گوناگونی روبرو است؛ ساختار این نظام به گونه ای است که بصورت بنیادین با خواسته های اقشار مختلف مردم ایران در تعارض قرار دارد. به همین علت است که می بینیم فعالان حقوق بشری؛ فعالان کودکان کار؛ فعالان مدنی و کارگری و همچنین اعضای کانون صنفی معلمین را دستگیر کرده و زندانی می کنند. در  حالی که خواسته این اقشار تماما صنفی است.

پرسش:ما این روزها شاهد صدور احکام سنگین برای زندانیان سیاسی بودیم, شما فکر میکنید علت احکام سنگین زندان برای زندانیان سیاسی چیست؟

پاسخ:در جواب سئوال قبلی تا حدودی به این سئوال هم پاسخ داده شد.
زندانی سیاسی و جایگاه آن, نماد خواستگاه عمومی جامعه ایران است, علت وجودیش  منحصر به فرد خود او نیست بلکه او جامعه و تمایلات عمومی را نمایندگی میکند.
 لذا حکومت او را زندان میکند و برایش احکام سنگین صادر میکند تا به اصطلاح قدرت خود را به رخ مردم بکشد و پیام سرکوبگری و شدت عمل بفرستد. اما کیست که نداند هر حکومتی که این تعداد زندان و زندانی دارد؛ مهر دیکتاتوری برپیشانیش خورده و همگان درمی یابند که دستگیری و فشار و تهدید و زندان و احکام سنگین نشان ضعف و ناتوانی حاکمیت برای پاسخگویی به خواسته یک جامعه نوگرا و جوان مانند ایران است.

پرسش:  فعالیت کانون نه به زندان - نه به اعدام برای حقوق زندانیان سیاسی - عقیدتی در ایران در چه چارچوبی صورت میگیرد؟

پاسخ : با توجه به جواب سئوال قبلی دفاع از زندانی سیاسی و هرگونه فعالیت برای حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی منفک از حقوق عموم جامعه و آحاد ملت نیست, لذا فعالیت کانون در همین راستا تعریف و دنبال میشود.
کانون نه به زندان - نه به اعدام با بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات حقوقی در دسترس و ابتکارات مفید و همچنین برقراری ارتباط با نهادهای حقوق بشری بین المللی؛ برای دفاع از حقوق زندانیان فعالیت می کند و این کار را افتخاری برای خود می داند که دفاع از حقوق کلیه زندانیان سیاسی - عقیدتی که به مخالفت با این نظام برخاسته اند؛ را سرلوحه کار کلیه اعضای خود قرار داده است.
گزارش و اطلاع رسانی از وضعیت زندانیان سیاسی در زندانهای سراسر کشور نیز در همین چارچوب می گنجد. ما بدون هیچگونه تعصب حامی کلیه زندانیانی هستیم که بخاطر عقیده و دین و آیینشان و یا مخالفتشان با روشهای این نظام زندانی شده اند.
ما از عموم فعالان مدنی و حقوق بشری و از تمامی شخصیت های سیاسی میخواهیم که برای حقوق زندانیان در ایران و نجات جان کسانی که زیر حکم اعدام هستند تلاش کنند؛
ما از عموم مردم و فعالان مدنی و حقوق بشری میخواهیم که برای لغو حکم اعدام با تمام توان تلاش کنند تا بساط دار و جراثقال از خیابانها و شهرهای ایران جمع شود و به جای آن صلح و دوستی حاکم شود.

با سپاس فراوان از شما و با آرزوی آزادی کلیه زندانیان و فرارسیدن روزی که در ایران؛ آزادی و دموکراسی برقرار شود و جوانان به جای ماندن پشت میله های زندان؛ در دانشگاههای کشور تحصیل کنند و برای آبادانی و پیشرفت و اعتلای کشورمان بکوشند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر