۱۳۹۵ بهمن ۱۳, چهارشنبه

پلاسكو؛پروفايل يك حاكميت خودكامه


#حقوق بشر #ایران -پلاسكو؛پروفايل يك حاكميت خودكامه


به قلم پویا ارجمندی

همه چيز در فاصله‌ي كوتاهي اتفاق افتاد. از وقتي خبر آتش سوزي طبقات بالايي سا ختمان پلاسكو شنيده شد تا زمان آوار شدن تمام ساختمان چندان زماني نپاييد و به سرعت تبديل به يكي از مهم‌ترن خبرهاي  جهان شد.
از همان آغاز داستان پلاسكو چيز رمزآلودي وجود داشت كه به تئوري ها و نظريه هاي متعددي راه برد از عمدي بودن اين حادثه براي سودجويي هاي اقتصادي تا تحت الشعاع قرار دادن مانورهاي سياسي باند ديگر وچون در ذات يك حاكميت خودكامه پنهان كاري و فريب افكار عمومي وجود دارد، بالطبع بسياري از اين تئوري‌ها خريدار پيدا كرد و آن را فراتر از يك حادثه به يك بحران امنيتي براي حاكميت تبديل كرد، طوري كه حاكميت مجبور است گاردش را در مقابل افكار  عمومي كاملا ببندد. 
 اما جداي از همه نظريه پردازي‌ها كه بسياري از آنها به واقعيت نزديك هستند، مي توان با نگاه ديگري هم به آن پرداخت:

1- پلاسكو بايد فرومي ريخت؛ از مجموعه اطلاعاتي كه پس از فاجعه پلاسكو  به واسطه انگشت نشان دادن‌هاي عوامل مختلف قدرت به سوي همديگر مي‌توان فهميد، آن است كه فاجعه پلاسكو در تقدير بود. ساختماني قديمي كه به دليل حساسيت خاص خود و تمركزبالاي مالي و تجاري، مورد طمع و كشمكش باندهاي قدرت بود و هر كدام براي سهم خود خيز برداشته بودند و چيزي كه براي شان اهميت نداشت كار، جان و شغل مردم بود.

2- دولتمردان رفوزه شدند و آتش نشانان درخشيدند؛ در همان ساعات اوليه بحران كه به نعمت تكنولوژي و دنياي مجازي جاي پنهانكاري براي حاكمان باقي نمانده بود، روشن بود که چيزي بنام مديريت بحران در پايتخت وجود ندارد. هرچه هست فداكاري و از خودگذشتگي آتش‌نشانان شريفي است كه با وسايل ابتدايي اما با انگيزه هاي والاي دگرخواهي به جنگ هيولاي آتش مي روند، اما دريغ از ذره ای دلسوزي و مديريت از سوي صاحبان قدرت و مكنت. براي مردم قابل فهم نبود كه چگونه شهرداري پايتخت با آن يدطولايش هليكوپتر و تجهيزات مدرن مقابله با آتش سوزي ندارد. چطور دو قدم آن طرف‌تر نيروي انتظامي از آخرين تكنولوژي و ماشين و دستگاه‌هاي شنود و... براي سركوب و مديريت بحران امنيتي برخودار است اما آنجا كه به دفاع از جان مردم برميگردد ، ارگان دولتي و متمول شهرداري فاقد تجهيزات است و حتي تشك نجات براي جلوگيري از مرگ پرتاب شده ها از پنجره هاي ساختمان ها در اختيار ندارد.

3- دعواهاي باندهای در قدرت ربطي به مردم ندارد، مردم قضاوت خود را دارند؛ از مجموع كنش و واكنش هاي باندهاي مختلف پس از فاجعه پلاسكو مانند روز روشن شد که آن چه براي آنها مهم نيست جان و مال مردم خسارت ديده است . آنها اگر هم موضعي مي گيرند براي تسويه حساب باندي است و مي خواهند از اين فرصت براي خود كلاهي بدوزند. در حالي كه از نظر افكار عمومي هر دو جناح حاكميت به يك اندازه در فجايعي اين چنيني نقش دارند. مردم اين را درك مي كنند در حالي كه فرزندان قهرمانشان در آتش نشاني فاقد امكانات حداقلي براي شرایط بحران هستند؛ سالانه ميليادرها دلار از جيب ملت ایران به پاي ديكتاتور سفاك سوريه ريخته مي شود تا در يك اتحاد نامقدس نيروهاي واپسگرا و بنيادگرا به كشتار مردم سوريه بپردازند، مردم حافظه تاريخي قوي دارند و از ياد نمي برند كه تروريست هاي دست‌پرورده همين باندها در يمن به مجهزترين سلاح ها مسلح هستند كه تماما از جيب تهيدستان و رنجبران ايراني تأمين مي شود، كسي ديگر ياوه‌هايي چون صدور انقلاب و ارزش‌هاي انقلاب را باور نمي كند چون به چشم مي بينند زیر اين شعارهای عوامفریبانه؛ شبه نظاميان جنايتكار وابسته به همین باندهای حاکمیت ولایت فقیه؛ با صرف میلیاردها دلار پول نفت ملت ایران؛‌ در عراق و سوريه و لبنان از هيچ جنايتي فروگذار نكردند.

4- جانباختگان اين فاجعه در حالي دفن مي شوند كه خود فاجعه هنوز كالبد شكافي نشده است؛ باندهاي قدرت در هراس از شكل گيري اعتراض مردم و خانواده های جانباختگان و از واهمه اینکه آتش پلاسکو دامانشان را بگیرد؛ روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه در يك روز كاري و در مكاني دور افتاده مثل مصلي؛ جانباختگان فداكار حادثه پلاسكو را تشييع کردند. دست اين باندها براي مردم رو است اما خاكسپاري اجساد اين قهرمانان و قربانيان اين حادثه تلخ، به معني در خاك رفتن پرونده اين فجايع نخواهد بود، اين باندها چه بخواهند و چه نخواهند اين فاجعه ملي كالبد شكافي خواهد شد، افكار عمومي ديگر روضه خواني‌هاي يك سويه حوزوي را باور نخواهند كرد، شبكه هاي مجازي و دنياي ارتباطات بلاي جان همه فريبكاران تاريخي خواهند بود. 
اين حادثه مثل بسياري از فجايع 38 ساله اين كشور همانند قتل عام زندانيان سياسي در سال 67، سندي بر بي كفايتي و نابكاري حاكماني است كه حكومت را فرصتي براي غارت و چپاول تلقي كرده اند، غافل از اينكه ملت ایران زنده و پایدار هستند و روز حسابرسی فراخواهد رسید .
                                                                
در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر