۱۳۹۵ اسفند ۶, جمعه

بر زندانیان سیاسی تبعیدی بلوچ در زندان اردبیل چه می گذرد؟

#حقوق بشر #ایران -بر زندانیان سیاسی تبعیدی بلوچ در زندان اردبیل چه می گذرد؟



 به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام٫ ۶ زندانی سیاسی بلوچ در زندان اردبیل در تبعید به سر می برند. آنها در این زندان در بندی جدا از دیگران و بصورت ایزوله زندانی هستند . بطوری که اگر یکی از آنها دچار بیماری یا سانحه ای شود ٫پس از درکوبیدنهای متوالی علاوه بر بی تفاوتی با رفتارهای خشن و ضد انسانی مسئولین روبرو می گردند.مسئولین زندان اردبیل این زندانیان بلوچ را بدلیل قومیت و مذهبشان (اهل سنت) تحت فشارهای مضاعف قرار می دهد. 
خانواده های این زندانیان سیاسی علاوه بر فشار دوری مسافت برای ملاقات با فرزندانشان با فشار مسئولین زندان برای صحبت کردن با زبان فارسی روبرو هستند. بطوری که بعضا سالهاست نتوانسته اند با فرزندان خود دیدار کنند. علاوه بر این ٫این زندانیان تبعیدی با محدودیتهایی در تماس با خانواده های خود روبرو هستند.

این زندانیان سیاسی بلوچ همگی پس از بازداشت به سلولهای انفرادی وزارت اطلاعات منتقل و با بازجویی همراه با شکنجه و رفتارهای خشن روبرو بوده اند تا اعتراف به کارهایی کنند که انجام نداده اند. وزارت اطلاعات برای تعدادی از این زندانیان اقدام به پرونده سازی و فشار برای مصاحبه و اعتراف کرده است تا آنان به وابستگی به کشورهای دیگر اعتراف کنند. 

اسامی این شش زندانی :

محمد صابر ملک رئیسی٫ فرزند دادعلی  متولد ۱ بهمن ۱۳۷۰ ٫ ۲۵ ساله درتاریخ دوم  مهرماه ۱۳۸۸ هنگامی که ۱۷ ساله بود٫ به اتهام اقدام علیه امنیت کشور دستگیر و مدت ۲۱ ماه در سلولهای انفرادی اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

 علی پژگل فرزند صالح ٫ متولد ۹ تیر ۱۳۷۰در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ٫هنگامی که ۱۹ ساله بود دستگیر و مدت ۹ ماه در انفرادیهای بازداشتگاه اطلاعات زندانی شده و مورد بازجویی قرار گرفت. وی سپس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۶ سال زندان در تبعید محکوم شد. 

نور احمد حسن زهی فرزند نور محمد ٫متولد دوم فروردین ۱۳۶۵ که در تاریخ  ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ دستگیر و مدت  ۹ ماه در بازداشت وزارت اطلاعات و در سلولهای انفرادی بوده است. این زندانی سیاسی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۲۶ سال حبس در تبعید محکوم شد. نور احمد حسن زهی متاهل و دارای دو فرزند است. 

 عبدالکریم شه بخش فرزند محمد٫ متولد ۱۳۴۰ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۵ سال زندان در تبعید محکوم شده است. 

ماهر کعبی فرزند رحیم  ٫متولد ۷ آذر ۱۳۷۱  در تاریخ  ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ در شوش خوزستان دستگیر و مدت سه ماه در سلولهای انفرادی اطلاعات زیر بازجویی بوده است . وی به اتهام اقدام علیه امنیت به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شده است. 

شیراحمد شیرانی فرزند چاکر ٫ متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۲  در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۲۲ سال زندان همراه با تبعید محکوم شده است . 

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر