۱۳۹۵ بهمن ۱۳, چهارشنبه

فراخوان عفو بین الملل: یک کودک مجرم دیگر در معرض اعدام

#حقوق بشر #ایران -فراخوان عفو بین الملل: یک کودک مجرم دیگر در معرض اعدام



عفو بین الملل در فراخوانی از کودک مجرم دیگری بنام حمید احمدی که از ۱۷ سالگی در معرض اعدام است٫خبر داده و آن را خلاف میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک دانست.این سازمان همچنین خواهان لغو اعدام حمید احمدی شد.
حمید احمدی زیر شکنجه های طاقت فرسا به انجام قتل اعتراف کرده است.

این جوان ۲۶ ساله از سن 17 سالگی در زندان به سر می برد و اکنون در خطر قریب الوقوع اعدام است. حکم اعدام او قرار است روز شنبه 16 بهمن ماه اجرا شود و او از شنبه‌ی هفته‌ی جاری به سلول انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شده است. حمید احمدی به اتهام وارد کردن ضربه‌های کشنده چاقو به یک مرد جوان، طی درگیری که بین او و چهار نفر دیگر در سال ۱۳۸۶ رخ داد، بازداشت شد. شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان گیلان به دنبال یک محاکمه ناعادلانه در سال 1388 حمید احمدی را مجرم شناخت و به اعدام محکوم کرد. استفاده از مجازات اعدام برای افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن دارند بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز آنها را پذیرفته است مطلقا ممنوع است.

این سومین بار است که  مسئولین با برنامه ریزی برای اجرای حکم اعدام حمید احمدی و انتقال او به انفرادی وی را در معرض رنج و آزار روحی شدید قرار داده اند. در هر دو بار گذشته مسئولین برنامه اعدام را در پی اعتراض‌های عمومی متوقف کردند. در سال 1394 دیوان عالی کشور با درخواست اعاده‌ی دادرسی حمید احمدی بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید در خصوص نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۲ موافقت کرد و پرونده برای رسیدگی مجدد به  دادگاه کیفری استان گیلان بازگردانده شد. اما دادگاه کیفری استان گیلان  برای دومین بار در آبان ماه ۱۳۹۵ حکم اعدام حمید احمدی را صادر کرد.

 حکم دادگاه علیه حمید احمدی با استناد به اعترافات او در آگاهی، زمانی که وی از دسترسی به وکیل و خانواده محروم بود، صادر شده است. حمید احمدی گفته است که این اعترافات زیر شکنجه و دیگر بدرفتاری ها از او گرفته شده است. به گفته حمید احمدی مامورین آگاهی دست‌ها و پاهایش را بسته،  او را با صورت به روی زمین انداختند و به مدت سه روز در سلولی کثیف نگه داشتند. حمید احمدی گفته است که مامورین همچنین او را به میله ای در حیاط بازداشتگاه می‌بستند،  به اندام تناسلی‌اش ضربه می‌زدند و به او آب و غذا نمی‌دادند. یک مامور پلیس به او گفته بود که نباید نگران اعدام باشد و بهتر است زودتر اعتراف کند که ضربه‌ی چاقو را زده تا تحقیقات در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد. حمید احمدی گفته است که درد شکنجه آنقدر شدید بود که دیگر حاضر بود به هر چیزی اعتراف کند تا شکنجه و بدرفتاری ها خاتمه پیدا کند. مقامات قضایی تا به امروز هیچ تحقیقاتی در خصوص ادعای اعمال شکنجه علیه حمید احمدی انجام نداده اند.

 در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر