۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

تشدید فشار؛ احضار و دستگیری نوکیشان مسیحی در دزفول

#حقوق_بشر #ایران - تشدید فشار؛ احضار و دستگیری نوکیشان مسیحی در دزفول



خبرها حاکی از موجی از بازداشتها؛ بازجویی و احضار نوکیشان مسیحی در دزفول است.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ به نقل از محبت نیوز محمدعلی ترابی ۳۹ ساله و از نوکیشان مسیحی استان خوزستان ظهر سه‏ شنبه ۱۸ مهر ماه در محل کارش در منطقه قلعه سید شهرستان دزفول توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شده است.خانواده او اطلاعی از وضعیت نامبرده ندارند.
ساعت ۱۱ صبح روز ۱۸ مهر ماه؛ اداره اطلاعات دزفول محمد ترابی را در محل کارش که یک جوشکاری در همان منطقه قلعه سید بوده بازداشت کرده و پس از انتقال وی به منزل اقدام به تفتیش کرده و تعدادی کتاب مقدس و جزوات مسیحی نامبرده را به محلی نامعلوم منتقل می‌کنند. 
ظهر همان روز از طرف اطلاعات با خانواده آقای ترابی تماس گرفته می‎شود و به آنها اعلام می‌کنند که به طور موقت بازداشت شده، اما گفته شده او یک هفته دیگر آزاد می‎شود. “محمد علی ترابی” مسوول و خادم کلیسای «پیام آرامش» دزفول بوده است.
همزمان دو شهروند نوکیش مسیحی دیگر نیز در دزفول دستگیر و پس از بازجویی به طور موقت آزاد شدند. خبر دیگری حاکی از احضار یک نوکیش مسیحی دیگر توسط نیروهای امنیتی در این شهر است.
امین خاکی، حسین بارون زاده (دنیل)، محمد بهرامی و رحمان (ضیاء) شهروندان نوکیش مسیحی اهل اهواز در سال ۹۳ بازداشت شدند و چند ماه زندان بودند تا اینکه به قید وثیقه به طور موقت آزاد شدند، اما تیرماه سال ۱۳۹۵ جهت اجرای حکم یک‌سال حبس تعزیری به زندان مرکزی اهواز احضار شدند.
در دی ماه سال ۱۳۹۰ نیز جمعی از مسیحیان از جمله «کشیش فرهاد سبک روح» شبان و همسرش خانم «شهناز» به همراه دو تن از خادمان کلیسا به نام‌های «داود علیجانی» (دیوید) و «ناصر ضامن دزفولی» نیز بازداشت شدند.
موج دیگر بازداشتی‌ها در استان خوزستان مربوط به دی و بهمن سال ۱۳۸۹ بود که تعداد زیادی از کلیساهای خانگی شناسایی شد و چندین نفر از نوکیشان مسیحی در اهواز، اندیمشک و دزفول احضار و تعدادی از آنها پس از بازجویی طولانی بازداشت شدند.
منابع مطلع خبر از احضار ۲۰ نفر داده بودند و تعداد بازداشت شد نفر از آنها ماه‌ها در حبس ماندند.
«نورالله قبیتی‎زاده»، «مصطفی شکر اللهی»، «خلیل یارعلی»، «نشان سعیدی» از جمله نوکیشان مسیحی بودند که در این دوران بازداشت شدند.
به گفته محبت نیوز، مسیحیان استان خوزستان از دیرباز فعالیت‌های گسترده‎ای در این استان داشتند و بسیاری از دستگیری‌ها نیز مربوط به خادمین کلیساهای خانگی بوده است. همچنین اعضا و خادمین کلیسای جماعت ربانی در این سال‌ها تحت فشار و بازجویی قرار داشته و بسیاری از برنامه‌های آنها به زبان فارسی تعطیل شده است. ‬

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#نوکیش_مسیحی #دستگیری #احضار #دزفول #کلیسا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر