۱۳۹۶ مهر ۲۲, شنبه

عفو بین الملل خواهان لغو حکم پسر ۱۷ ساله محکوم به اعدام شد

#حقوق_بشر #ایران - عفو بین الملل خواهان لغو حکم پسر ۱۷ ساله محکوم به اعدام شد



عفو بین الملل روز جمعه ۲۱ مهر ماه؛ با صدور بیانیه ای خواهان لغو اعدام امیرحسین پورجعفر جوان ۱۷ ساله متهم به قتل شد.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ عفو بین الملل در این بیانیه از مقامات ایران خواست که حکم اعدام این جوان را که هنگام دستگیری زیر ۱۸ سال داشته را به حبس و زندان تبدیل کنند.
امیرحسین پورجعفر قرار است در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۶ در یکی از زندان‌های تهران اعدام شود. او در فروردین ۱۳۹۵ بازداشت و پس از ۶ ماه به  قتل و تجاوز به یک دختر ۷ ساله به نام ستایش قریشی از جامعه‌ی تحت تبعیض افغان مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شد. 
مگدلنا مغربی معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل گفت: 
«جای سوال نیست که این جنایت وحشتناک بوده و فرد مجرم باید مسؤول نگه داشته شود. عفو بین‌الملل با خانواده‌ی ستایش قریشی و جامعه‌ی افغان در ایران در خواست برقراری عدالت  همراه است اما اعدام یک پسر ۱۷ ساله عدالت نیست.»
مغربی گفت: «استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند در قوانین بین‌الملل حقوق بشر مطلقا ممنوع شده است. اگر مقامات ایران این اعدام را در هفته‌ی آینده انجام دهند، بار دیگر مرتکب یک تخطی وحشتناک از تعهدات بین‌المللیشان میشوند.»
دادگاه در حکم نهایی خود اظهار داشته که حکم اعدام علیه امیرحسین پورجعفر با در نظر گرفتن «توقعات آحاد جامعه و اذهان عمومی» صادر شده است.
معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل در واکنش به این موضوع گفت: «شتاب مقامات ایران برای فرستادن یک نوجوان به پای چوبه‌ی دار به منظور تسکین خشم عمومی، کوته نظرانه و اشتباه است. اعدام یک مجازات بی‌رحمانه، غیرانسانی و غیرقابل برگشت است و شواهدی وجود ندارد که اثر بازدارنده‌ی بیش‌تری نسبت به حبس داشته باشد. استفاده از این مجازات به عنوان وسیله‌ای برای انتقام گیری، تاثیرات خشونت آمیز آن بر جامعه را تشدید می‌کند.»

گفتنی است که بر اساس گزارشی که توسط کانون نه به زندان نه به اعدام منتشر شد از اکتبر سال گذشته تا اکتبر ۲۰۱۷ بیش از ۵۶۰ اعدام در زندانهای ایران انجام شده است. اعدام یک قتل سیستماتیک و یک حکم رایج در ایران است. قتلهای فجیعی چون قتل ستایش و جنایات دیگر نتیجه رویکرد و عملکرد همین دستگاه است که با نیاز مبرم به قتل و کشتار روزانه حدود دو نفر را به دار می آویزد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اعدام  #زندان #تهران #عفو_بین_الملل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر