۱۳۹۶ مهر ۱۳, پنجشنبه

درگذشت محمد جراحی بر اثر پیشروی سرطان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان

#حقوق_بشر #ایران - درگذشت  محمد جراحی بر اثر پیشروی سرطان به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان 



صبح امروز کارگر شریف و مبارز محمد جراحی به دلیل پیشرفت بیماری سرطان در دوران زندان؛ در بیمارستانی در تهران جان سپرد.
محمد جراحی فعال کارگری و از اعضای سندیکای نقاشان با قریب به ۳۶ سال فعالیت سندیکایی در سال ۱۳۹۰ به اتهام دفاع از حقوق کارگران توسط اداره اطلاعات تبریز دستگیر شد. این فعال کارگری پس از دو ماه بازجویی همراه با شکنجه جسمی و روحی 
توسط دادگاه انقلاب تبریز به ۵ سال حبس تعزیزی محکوم شد. 
آقای جراحی در دیماه همان سال با یورش به منزل خود به همراه دیگر فعال کارگری شاهرخ زمانی برای اجرای محکومیت 5 سال و 6 ماه حبس خود دستگیر و به زندان تبریز منتقل شد. 
بر اساس نامه ای که این زندانی سیاسی به بیرون از زندان فرستاده بود؛ وی در زندان تبریز به دلیل وضعیت نامناسب زندان تبریز از نظر تغذیه و بهداشت به بیماری‌هایی اعم از سرطان تیروئید، دیابت و چربی خون دچار شد. وی یکبار به‌خاطر ابتلاء به بیماری سرطان تیروئید یکبار مورد عمل جراحی قرار گرفت و طبق نظر پزشکان متخصص می بایست مراحل درمانی را در بیرون از زندان سپری می کرد اما با مخالفت مسئولین اطلاعات و مسئولین زندان وی را پس از انجام عمل جراحی به زندان منتقل و در شرایط نامناسب محروم از امکانات و رسیدگی پزشکی نگهداری کردند. پیگیریهای مداوم خانواده برای گرفتن مرخصی استعلاجی و درمان قطعی وی فایده ای نداشت و مسئولین زندان حتی از فرستادن وی به بیمارستان برای ادامه مداوا جلوگیری بعمل می آوردند.
شاهرخ زمانی همکار و همبندی سابق وی در تاریخ 22 شهریور ماه 1394 به طور مشکوکی در زندان رجایی شهر جان سپرد. محمد جراحی در یک تماس تلفنی از زندان اظهار داشت كه مرگ شاهرخ زماني نمي‌تواند به صورت عادي باشد و از تمام مجامع بين المللي خواست كه با پيگيري پرونده فوت او در زندان حقيقت را روشن كنند تا از بوجود آمدن چنين فجايعي كه براي بارها در زندان هاي ايران اتفاق افتاده جلوگيري شود.
محمد جراحی در 19 مرداد ماه پس از تحمل 5 سال حبس بدون یک روز مرخصی استعلاجی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. این کارگر شریف پس از آزادی، پیش از هر کار دیگر، بر مزار همرزم خود شاهرخ زمانی در تبریز حاضر شد و پس از آن به دیدار خانواده خود رفت.
 پس از آزادی به دلیل پیشرفت بیماری و وخامت حال در بیمارستان امام رضای تبریز بستری و پس از مدتی در بیمارستان شهدای تجریش تهران به مداوا ادامه داد.
 بالاخره صبح امروز ۱۳ مهر ماه این کارگر شریف و زندانی سیاسی سابق به دوست و همرزم خود شاهرخ زمانی پیوست.
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ فقدان او را به خانواده گرامی؛ همکاران و دوستان وی و به جامعه کارگری ایران تسلیت می گوید.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
 #کارگر #دانشجو #زندانی_سیاسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر