۱۳۹۶ آبان ۴, پنجشنبه

فراخوان خانم عاصمه جهانگیر به انجام تحقیقات جامع و مستقل در خصوص قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷

#حقوق_بشر #ایران - فراخوان خانم عاصمه جهانگیر به انجام تحقیقات جامع و مستقل در خصوص قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ 



خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد در امر ایران؛ در سخنرانی روز گذشته خود در شورای حقوق بشر به انجام تحقیقات جامع و مستقل در خصوص قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ فراخوان داد.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ خانم جهانگیر در سخنان خود گفت: «برای حرکت رو به جلو من علاقمندم که پیشنهاد کنم به عقب بنگریم، در این رابطه تعداد قابل توجهی از دادخواستها، ارتباطات و مدارک مربوط به گزارشات اعدام قابل توجهی از هزاران زندانی سیاسی، مرد، زن و نوجوانان در سال 1988 است. این موضوع از دردی عمیق حکایت دارد که باید مطمئناً به آن پرداخته شود.
خانم جهانگیر در خصوص تایید قتل عام توسط مقامات ایران گفت: «این قتلها توسط بعضی از مقامات بلندپایه رژیم ایران مورد تأیید قرار گرفته است».
گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران اضافه کرد: «تقریباً به‌طور روزانه من نامه‌های عمیق و صمیمانه‌یی از اعضای خانواده آنانی که کشته شده‌اند دریافت می‌کنم آنها خواهان جوابگویی هستند، خانواده قربانیان حق دریافت غرامت و دانستن حقایق در مورد سرنوشت بستگانشان را بدون ریسک تلافی و انتقام از آنان دارند».
خانم جهانگیر ضمن تاکید بر فراخوان خود افزود: «من بر فراخوان خودم تأکید دارم تا تضمین کنیم یک تحقیق جامع و مستقل در مورد این وقایع صورت بگیرد».
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امر ایران در سپتامبر امسال در گزارش خود به سازمان ملل متحد خواهان تحقیق در باره این قتل عام در زندانهای ایران شده و چنین نوشته بود که در قتل عام تابستان سال 1367 هزاران زندانی سیاسی مرد، زن و نوجوان در پی فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، اعدام شدند. هیأتی سه نفره مسئول تصمیم‌گیری در باره این کشتار بوده و پس از اعدام نیز پیکر قربانیان در گورهایی بی نام و نشان و بدون اطلاع خانواده آنها دفن شده‌است. 
در ادامه گزارش به ملل متحد به فایل صوتی منتشرشده از دیدار اعضای گروه موسوم به “هیأت مرگ” با آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت بنیانگذار جمهوری اسلامی هم اشاره کرده و نوشته بود که برخی مقام‌های قضایی حکومت ایران پس از انتشار این فایل صوتی از اعدام‌ها دفاع کرده‌اند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اعدام #قتل_عام #زندان #زندانیان_سیاسی #ملل_متحد #عاصمه_جهانگیر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر