۱۳۹۶ مهر ۱۵, شنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر در ماه میلادی گذشته (سپتامبر) در ایران

#حقوق_بشر #ایران - جمعبندی نقض حقوق بشر در ماه میلادی گذشته (سپتامبر) در ایران



گزارشی که مشاهده می کنید جمعبندی کوتاهی از وضعیت حقوق بشر در ماه میلادی گذشته؛ سپتامبر ۲۰۱۷ است. این جمعبندی کاری از همکاران ما در کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام است. در این گزارش نگاهی کوتاه به میزان و کم و کیف اعدامها؛ دستگیریهای اجتماعی؛ سیاسی؛ خودسرانه و دستگیریهای مذهبی در ایران داریم. همچنین نگاهی کوتاه به شکنجه های انجام شده در زندانهای ایران داریم.
بدیهی است که به دلیل سانسور در ایران این گزارش تمامی آنچه در ایران در زمینه نقض حقوق بشر رخ می دهد را منعکس نکرده است. همینجا از همه هموطنان درخواست داریم گزارشهای خود در این زمینه را برای ما ارسال کنند.

 نخست نگاهی به اعدامها در سپتامبر سال ۲۰۱۷(ماه میلادی گذشته):





طی ماه سپتامبر2017؛ اجرای 42حکم اعدام در ایران از منابع مختلف گزارش شده است. از این تعداد اعدامها؛ 7مورد در ملاءعام و 35مورد در زندانها اجرا شده است. به این ترتیب در ماه سپتامبر روزانه حداقل یک اعدام در ایران صورت گرفت. 
اعدامها در 19شهر و در زندانهای مرکزی اردبیل؛ مرکزی تبریز؛ عادل آباد شیراز؛ پارسیلون خرم آباد؛ کرج؛ ندامتگاه مرکزی کرج؛ مرکزی مشهد؛ بروجرد؛ مرکزی زنجان؛ گوهردشت؛ کرمان؛ مرکزی قزوین (چوبین در)؛ مرکزی قم؛ مرکزی ارومیه و مرکزی یاسوج و اعدام در ملاءعام در پارس آباد در استان اردبیل؛ میدان 22بهمن ایلام؛ بلوار مدرس ایلام؛ اسلام آباد غرب؛ عنبرآباد کرمان؛ فلکه شهرداری سلماس؛ شهرستان آق قلا در گلستان؛ انجام شد.
سنین اعدام شدگان بين 24 تا 40سال بوده است. البته مشخصات بسياري از اعدام شدگان بصورت كامل و دقيق اعلام نشده و به همين علت طيف سني اعدام شدگان دقیق و کامل نيست.
اتهام زندانیان اعدام شده عموما جرائم اجتماعی مثل مواد مخدر؛ قتل؛ تجاوز؛‌ لواط و سرقت اعلام شده است. 
در یک مورد در زندان مرکزی اردبیل زندانیان با اجبار و به دستور دادستان استان اردبیل برای دیدن صحنه اعدام همبند خود به صحنه اعدام برده شدند. 

شکنجه و فشار در زندانهای ایران در ماه میلادی گذشته (سپتامبر)

در ماه سپتامبر2017، مواردي از شكنجه جسماني؛ شکنجه روحی و روانی؛ شلاق زدن؛ قطع عضو و گرداندن در شهر وجود داشته است. 
از جمله زندانی سیاسی علی معزی علیرغم بیماری حاد در مراجعه به بهداری زندان تهران بزرگ بدون هیچ رسیدگی و دادن دارو برگردانده شد. زندانی دیگری به نام افلاطونی به دلیل بیماری شدید دیابت و بالا بودن قند خود در زندان بزرگ تهران به حالت اغماء رفته ولی هیچ اقدامی برای وی نشده است. 

سعید شیرزاد توسط مسئولین زندان گوهردشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مسلم شیری بصورت مدام در قرنطینه بیرونی زندان مرکزی اردبیل با شلاق شکنجه میشود بطوری که دچار مشکل و بیماری از ناحیه لگن شده است. عیسی براهویی در اثر شکنجه و ضرب و شتم و اذیت و آزار رئیس بند زندان مرکزی زاهدان خودکشی کرد. میثم صابر در پی اعتراض به رفتار گار زندان مرکزی اردبیل به صورت تنبهی به میله های زندان در بخش قرنطینه زنجیر شد.
مواردی از صدور حکم شلاق و اجرای حکم شلاق در ماه اخیر در ایران انجام شد. از جمله 
خانمی به نام لیلا بیات در دادسرای ارشاد ناحیه21 تهران 30ضربه شلاق زده شد.
در ماه سپتامبر حکم قطع عضو سه زندان اجرا و دستشان قطع شد.3زندانی در زندان مرکزی قم دستشان قطع شد.
در راستای سیاست سرکوب یک زندانی جوان زندانی در منطقه نایسر سنندج به قصد تحقیر؛ گردانده شد.
طبق آمار اخبار علنی و اخبار خبرگزاریها،‌ تعداد دستگیریها در ماه سپتامبر 1558مورد بوده که نسبت به ماه اوت 5برابر است.

دستگیریهای گسترده به دلایل سیاسی؛ اجتماعی؛ مذهبی و دستگیری های خودسرانه در ماه سپتامبر 2017


بر اساس گزارشها و آمار منتشر شده در ماه سپتامبر بیش از ۱۵۰۰ دستگیری به دلایل مختلف در شهرهای ایران توسط نیروهای امنیتی؛ اطلاعاتی و انتظامی انجام شد. 
این آمار ۵ برابر آمار دستگیریها در ماه میلادی گذشته( اوت) است. ۲۷۷ مورد دستگیری سیاسی در ماه اخیر وجود داشت. ۲۰ نفر از این دستگیریها به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی به کشته شدن کولبران؛ حدود ۱۵۰ نفر به دلیل شرکت در تجمع مربوط به همه پرسی اقلیم کردستان و بقیه در خصوص موارد دیگر بوده است. این دستگیریها توسط نیروی انتظامی؛ مأموران امنیتی؛ مأمورین اطلاعاتی و سپاه صورت گرفته است. 

حدود ۱۱۰۰ دستگیری خودسرانه در ماه اخیر انجام شد. این دستگیریها به دلایل شرکت در میهمانیهای مختلط؛ داشتن سلاح و شرکت در کارهای مسلحانه؛ 131 مورد کودکان کار؛ ۷۰ کودک افغانی ؛ عاملان تیراندازیها و دارندگان سلاحهای غیرمجاز: مدیران تلگرامی و ... بوده است.
همچنین در ماه اخیر حداقل شش نفر از شهروندان بهایی و نوکیشان مسیحی توسط مأموران وزارت اطلاعات و مأموران امنیتی دستگیر شده اند.
علاوه بر دستگیریهای بالا بیش از ۲۰۰ نفر تحت عنوان اراذل و اوباش توسط نیروی انتظامی در تهران دستگیر شدند. 
نکته قابل توجه اینست که به دلیل سرکوب و اختناق در ایران تعداد واقعی این آمارها  بیش از این است و فعالین حقوق بشری تنها قادر به تهیه این میزان اخبار و گزارش از شهرهای کشور بوده اند. 
همکاران ما در نه به زندان نه به اعدام از همه هموطنان در ایران و یا ساکنین کشورهای دیگر درخواست داریم که در رابطه با خبرهای سرکوب؛ اعدام و دستگیری در ایران فعال بوده و اخبار و گزارشهای مربوطه را برای ما ارسال کنید. 

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اعدام #زندان #دستگیری #شکنجه #اعتصاب_غذا #سپتامبر 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر