۱۳۹۶ آذر ۱۴, سه‌شنبه

گزارش نقض حقوق بشر - نوامبر سال 2017

#حقوق_بشر #ایران - گزارش نقض حقوق بشر - نوامبر سال 2017 



گزارشی که می خوانید؛ گردآوری شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام می باشد. در این گزارش نقض حقوق بشر در ماه میلادی ماه نوامبر ۲۰۱۷ بررسی شده است. که اعدامها؛ دستگیریها و شکنجه را شامل می شود. 
بدیهی است که به دلیل اختناق و سانسور خبری حاکم بر کشورمان؛ این آمار دقیق نیست و طبعا آمار اعدامهای اعلام نشده در این گزارش نیامده است.
اعدام:
 طی ماه نوامبر۲۰۱۷ ؛ حداقل ۴۲ حکم اعدام در زندانهای مختلف در ایران به اجرا درآمد.
از این تعداد؛ 1مورد در ملاءعام و 41مورد در زندانها اجرا شده است. البته این عدد آمار واقعی اعدامها نیست ؛‌ زیرا اخبار اعدامها با فاصله زیاد؛ توسط خبرگزاریها و رسانه ها و فعالین حقوق بشر اعلام میشود و عموما اخبار اعدامها در سانسور خبری از رسانه های حکومتی اعلام نمی شود.
اعدامها در ۹ شهر و در زندانهای مرکزی مشهد؛ مرکزی ارومیه (دریا)؛ مرکزی اردبیل؛ تایباد؛ مرکزی بندرعباس؛ بابل؛ مرکزی ایلام؛ مرکزی تبریز؛‌ گوهردشت کرج و اعدام در ملاءعام در بابل صورت گرفته است.
حداقل یکی از اعدامها بصورت جمعی در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) انجام شد. آمار اعدام یک روز در زندان رجایی شهر بین ۱۰ تا ۱۶ نفر اعلام شد.
زندانیان اعدام شده بين ۲۸ تا ۶۸ سال داشتند. البته مشخصات بسياري از اعدام شدگان بصورت كامل و دقيق اعلام نشده است.
اتهام زندانیان اعدام شده؛ شامل جرايم اجتماعي مثل قتل؛ مواد مخدر و زنا اعلام شده است. همچنین یک زندانی تحت عنوان محاربه (اخاذی با جعل عنوان مقام دولتی و مأمور وزارت اطلاعات از برخی مسئولین) اعلام شده است. 
بيشترين اعدامها در زندانهای رجایی شهر؛ ارومیه و مشهد در محوطه زندان انجام شده است.

دستگیریها:
بر اساس اخبار منتشره در خبرگزاریها،‌ تعداد دستگیریها در ماه نوامبر ۱۱۱۹مورد بوده که 5برابر ماه گذشته میلادی(اکتبر) است.
۶۱ مورد دستگيري سياسي در این ماه ثبت شده است. 
تعدادی از هموطنان به دلیل کمک رسانی به زلزله زدگان؛ اعتراض و انتقاد از عدم کمک رسانی دولت و ارگانها به زلزله زدگان؛ جمع آوری کمک برای زلزله زدگان؛ انتشار مطلب و انتقاد درخصوص وضعیت زلزله زدگان دستگیر شدند. 
تعدادی دیگر به اتهام همکاری با احزاب کردی و یا هواداری از عرفان حلقه دستگیر شدند. همچنین تعدادی از هموطنان مالباخته نیز در تجمعات اعتراضی در یورش نیروی انتظامی بازداشت شدند. خبرگزاریها از دستگیری ۱۶ زن به اتهام اینکه همسرانشان و ۶ نفر دیگر پدرانشان به عضویت داعش درآمده اند؛ خبر دادند.
دستگیریها توسط نیروهای اطلاعات؛ نیروهای اطلاعات سپاه؛ نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی صورت گرفته است. 

دستگیریهای خودسرانه:
در ماه نوامبر از ۴۵۰ مورد دستگیری خودسرانه خبر داشتیم که ۹ برابر بازداشتها در ماه اکتبر است. اين دستگيريها شامل: 37نفر به اتهام سرقت؛ ۸۰ نفر تحت عنوان عاملان تیراندازی در استان خوزستان؛  ۲۴۷ نفر تحت عنوان ارازل و اوباش؛ 75نفر تحت عنوان مزاحمین نوامیس و ۹ نفر به اتهام مدلینگ بازداشت شدند.
این دستگیریها توسط نیروی انتظامی؛ مأمورین هنگ مرزی گمرک رازی در شهرستان خوی و اداره فضای مجازی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی صورت گرفته است.
همچنین در ماه نوامبر حداقل سه شهروند بهایی به اتهام آئین و عقیده خود؛ توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند.
در این ماه ۳ شهروند بهایی توسط نیروهای اطلاعات و نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

شکنجه:
 در ماه نوامبر۲۰۱۷، مواردي از شكنجه جسماني؛ شکنجه روحی و روانی و شلاق زدن گزارش شده است. 
یک زندانی به جرم دزدی در محله سوست روستای لیسار شهرستان تالش شلاق زده شد.
حداقل ۵ زندانی در زندانها به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخته و یا بر اثر فشارهای وارده خودکشی کردند.
هم اکنون ۴ زندانی در زندانهای اردبیل: ارومیه؛ چوبیندر قزوین و سقز در اعتصاب غذا هستند. 
محمد صابر ملک رئیسی به بهانه انتقال به قرنطینه زندان؛ تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفت. صابر ملک رئیسی توسط یک زندانی معتاد به متادون با کوبیدن جسم سختی بر سر و صورتش؛ مجروح و بیهوش شده و چندین ساعت در همان وضعیت ماند و مسئول بند حاضر به انتقال وی به بهداری نشد و بعد از چند ساعت او را به بهداری برده و چند بخیه به وی زده و به بند برگرداندند. وی پس از این ضرب و شتم در اعتراض اقدام به اعتصاب غذا کرد. 
سیامک اشرفی در زندان ارومیه در اعتراض به عدم انتقالش به بند زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا و دوختن لبهای خود کرده است و همچنین در زندان سقز هیوا حسینی و در زندان چوبیندر قزوین سامی حسینی در اعتراض به محرومیت از تماس با خانواده اقدام به اعتصاب غذا کرده اند. 
 افشین حسین پناهی در زندان اطلاعات سنندج ناخنهایش را کشیده و به بدنش برق وصل کردند.
همچنین زندانیان سیاسی سالن10 بند4 زندان گوهردشت از ارتباط تلفنی با خانواده‌هایشان؛ دسترسی به اخبار؛ مطبوعات و خدمات درمانی محروم هستند. 

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#زندان #اعتصاب_غذا #شکنجه #اعدام #نقض_حقوق_بشر #نوامبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر