۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

نابینا شدن زندانی سیاسی احمد دبات در زندان یزد

#حقوق_بشر #ایران - نابینا شدن زندانی سیاسی احمد دبات در زندان



تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی به شهرهای دورست تبعید شده اند و از اخبار وضعیت آنها اطلاعی نیست. یکی از این زندانیان سیاسی تبعیدی احمد دبات است.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ زندانی سیاسی تبعیدی احمد دبات در زندان یزد در معرض نابینایی است.
احمد دبات در زندان یزد پس از شکنجه و فشارهای متعدد در دوران بازجویی و دوران حبس خود در زندانهای دزفول و یزد هم دچار مشکلات جدی چشم شده به طوری که درصد بالایی از بینایی خود را از دست داده و در معرض کوری است. 
خانواده این زندانی سیاسی پس از پیگیری و مراجعات فراوان موفق شدند مسئولین زندان را مجبور کنند که وی را تحت حفاظت مامورین زندان نزد پزشک ببرند. در این معاینات مشخص شد که او در اثر فشارهای زندان در معرض نابینایی است.
احمد دبات ۲۸ ساله فرزند علیوی ساله، ساکن شهر شوش؛ متاهل دارای یک فرزند دختر به نام رغد است. این زندانی سیاسی دانشجوی اخراجی رشته عربی در دانشگاه پیام نور دزفول بود. وی در سال ۸۸ با فشار وزارت اطلاعات از دانشگاه اخراج شد. 
احمد دبات در سال ۱۳۹۰ توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد و در مدت بازداشت چند ماهه اش به شدت شکنجه شد. در اثر شکنجه بدن وی از چند ناحیه دچار سوختگی شدید شده وتعدادی از دندانهایش شکست. بر اساس گزارش منتشر شده ای ناخنهای انگشتان وی در بازداشتگاه اطلاعات کشیده شد. وی تحت شکنجه مجبور به اعتراف تلویزیونی در پرس تی وی شد.
 او متهم به عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز؛ اقدام علیه امنیت کشور و ارتباط با سازمانهای خارج از کشور بود. احمد دبات از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب قنیطره (دزفول) به ۲۲ سال زندان و تبعید به زندان یزد محکوم شد.
این زندانی سیاسی نزدیک به ۶ سال است که در زندان دزفول و یزد محبوس بوده و به دلیل شکنجه ها و فشارهایی که متحمل شده به نوعی ترس عصبی بی مورد مبتلا شده است. او اغلب اوقات در حالت ترس و احساس ناامنی بسر می برد. 
وی هم اکنون علاوه بر بیماریهای روحی؛ در معرض نابینایی قرار دارد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#تبعید #زندان #شوش #یزد #زندانی_سیاسی_تبعیدی #نابینا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر