۱۳۹۶ بهمن ۱۵, یکشنبه

گزارشی از نقض حقوق بشر در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی

#ایران  #حقوق_بشر  - گزارشی از نقض حقوق بشر در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی


گزارشی که پیش رو دارید؛ گزارش نقض حقوق بشر در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی - جمعبندی نقض حقوق بشر در اولین ماه سال میلادی کاری از کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام است. ماه گذشته میلادی مصادف با تظاهرات سراسری مردم ایران بود که اخبار نقض حقوق بشر تحت الشعاع همین موضوع قرار دارد.

اعدام

در اولین ماه از سال میلادی ۲۰۱۸ حداقل ۱۷ زندانی در زندانهای جمهوری اسلامی ایران به دار آویخته شدند. اتهام بیشتر زندانیان قتل اعلام شده است.
در میان زندانیان اعدام شده دو کودک مجرم وجود دارند. یکی از آنها امیرحسین پورجعفر در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده بود. کودک مجرم دیگر که در ۱۵ سالگی به اتهام انتسابی دستگیر شده بود در زندان بوشهر اعدام شد. همچنین یک زن در میان اعدام شدگان وجود دارد که اتهام وی نیز قتل همسرش اعلام شده است. سه زندانی ذکر شده در سنین نوجوانی مرتکب قتل شده بودند.
بیشتر اعدامها در زندانهای کرج انجام شده و میانگین سن اعدام شدگان زیر ۳۵ سال است. حداقل یکی از اعدامها در ملاعام در فلکه شهرداری سلماس انجام شد.

قتل بازداشت شدگان تظاهرات سراسری در زندانهای جمهوری اسلامی


سینا قنبری جوان ۲۳ ساله و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در تهران روز ۱۶ دی ماه در قرنطینه زندان اوین جان خود را زیر شکنجه از دست داد.
وحید حیدری، یک جوان دستفروش از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری در شهر اراک بود که در روز دهم دی ماه بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بود. وی پس از ضرب وشتم در بازداشتگاه به قتل رسید. روی سر وی آثار شکافتگی عمیق وجود داشت که نشان از ضرب و شتم شدید وی بوده است. خانواده این جوان توسط ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی تهدید شدند که با کسی صحبت نکنند.
سارو قهرمانی؛ اهل سنندج در روز ۱۳دیماه (۳ژانويه) ناپدید شد. جمعه شب ۲۲دیماه خبر مرگ وی را به خانواده اش دادند. 
کیانوش زندی فارغ التحصيل رشته مهندسی از دانشگاه سنندج از روز ۱۴دیماه ناپدید شده بود، پيكر این جوان در روز ۲۴دیماه (۱۴ژانويه) توسط اطلاعات سنندج تحویل خانواده‌اش شد. به خانواده کیانوش گفته شد که او در تظاهرات کشته شده است. اما وجود آثار شکنجه بر بدن کیانوش نشانگر مرگ وی بر اثر شکنجه است.
 محمد نصیری؛ یکی دیگر از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری در زنجان بود که در زندان کشته شد. مقامات جمهوری اسلامی مرگ او را نیز خودکشی اعلام کردند. 
علی پولادی؛ جوان ۲۶ ساله دیگر اهل چالوس به دلیل شرکت در تظاهرات سراسری مردم ایران دستگیر و پس از یک روز عوامل اطلاعاتی به خانواده اش اعلام کردند که برای تحویل گرفتن پیکر فرزندشان به بازداشتگاه آگاهی این شهر مراجعه کنند.
سیدشهاب ابطحی، فرزند محمود در اراک دستگیر و در بازداشتگاهی در این شهر به قتل رسید. جسد این جوان ۲۰ ساله ۱۰ روز پس از بازداشت مقابل درب منزل پدری اش رها شد. بر پیکر او اثر ضربات باتوم مشهود بود.
آریا روزبهی؛‌ جوان دیگری از اهواز بود که پس از بازداشت او را با دست و پای بسته به درون رودخانه کارون انداختند. پیکر بی جان این جوان بعدا توسط اهالی از رودخانه گرفته شد. 
خالد قیصری نیز در زندان کرمانشاه زیر شکنجه کشته شد. 

دستگیریهای ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی

بر اساس برآوردی که از دستگیریهای اولین ماه سال جدید میلادی به دست آمده است؛ پس از اعتراضات سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف علیه جمهوری اسلامی و خامنه ای؛ حدود ۸۰۰۰ نفر در تظاهرات و یا پس از آن توسط ماموران اطلاعاتی؛ لباس شخصی ها و نیروهای انتظامی دستگیر شده اند. مقامهای قضایی و حکومتی به دستگیری تعدادی از جوانان اذعان کرده اند.
اسامی برخی از بازداشت شدگان احراز هویت شدند. تعدادی از آنها با وثیقه های سنگین آزاد و در انتظار دادگاه هستند. از سرنوشت سایر بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.
به اعتراف علیرضا رحیمی نماینده مجلس و عضو کمسیون امنیت ملی:« آمار کل زندانیان حوادث دیماه ۴۹۷۲ نفر بوده که ۹۴/۷۳ درصد آن مرد و ۵/۲۷ درصد زن بوده اند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ سال و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ سال بوده اند. تعداد ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند ». 

قطع دست


در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی؛ یک مورد اجرای حکم ضدانسانی قطع دست و یک مورد صدور حکم ضدانسانی کورکردن چشم در استان تهران توسط سیستم قضاییه جمهوری اسلامی انجام و صادرشد.
روز ۲۸ دی ماه؛ دست یک زندانی به اتهام سرقت گوسفندان روستاییان قطع شد. دست این مرد که در سن ۲۸ سالگی در سال ۱۳۹۰ دستگیر شده بود؛ امسال در سن ۳۴ سالگی به اجرا درآمد. این حکم توسط دادگاهی در استان خراسان رضوی صادر و مجددا تایید شده بود.

شکنجه روحی و جسمی زندانیان در زندانهای جمهوری اسلامی
یک زندانی ۵۶ ساله در زندان مرکزی اردبیل به محوطه بیرون از بند منتقل شده و در هوای سرد نگهداری شد. به وی گفته شد در صورتی که عرعر کند به بند بازگردانده شد. 


پیامهای زندانیان سیاسی به مردم در تظاهرات سراسری علیه جمهوری اسلامی و ولایت فقیه 

زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل در پیامی از هموطنان بلوچ خواهان پیوستن به تظاهرات سراسری شده و خطاب به معترضین نوشتند: «با درود بر یکایک شما؛ زندانیان سیاسی را در کنار خود بدانید؛ ما همراه شما هستیم. نترسید نترسید؛ ما همه با هم هستیم؛ ملت بی شکستیم.»


زندانی سیاسی علی معزی از زندان تهران بزرگ در پیامی گفت:«در برابر قیام شکوهمند سرتاسری شما سر تعظیم فرود میاورم. درود بر شما. بی گمان در برابر رژیمی که جنایت و خیانتی نمانده که انجام نداده باشد و حالا فرصت ها و مهلت هایش به  پایان رسیده و در گرداب مرگ دست و پا میزند؛ تا پیروزی نهایی از پای نخواهیم نشست.»



زندانی سیاسی ارژنگ داوودی از تبعیدگاه خود در زندان زابل در پیامی به تظاهرکنندگان سراسری گفت:
«در مراحل پایانی از چهار دهه مبارزه خونین با استبداد سیاه حاکم از همگان بالاخص از همه جوانان برومند میهن خالصانه می خواهم که چاووشان و جان برکفان این هماورد سیاسی را تنها نگذارند و برای رهایی ایران و ایرانی از شر تمامیت ظلم و ستم جاری با صلابت  تمامتر به میدان این نبرد ملی وارد شوند«.




زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج در حمایت از اعتراضات گسترده و سراسری مردم ایران بخصوص جوانان بیانیه ای دادند و از نهادهای حقوق بشری برای پیشگیری از جنایتهای حاکمیت ولایت فقیه علیه مردم؛ درخواست کمک کردند.


زندانیان زندان مرکزی ارومیه در پیامی از تظاهرات سراسری مردم ایران حمایت کردند. در بخشی از این پیام آمده است: «بنام آزادی؛ ملت مبارز و شریف ایران؛ در چند روز اخیر مردم غیور و باشرف و آزادیخواه ایران،‌ بدور از هرگونه گرایشات مذهبی و قومی و نژادی،‌ دست در دست هم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران در اعتراض به اوضاع نابسامان کشور به خیابانها ریخته و بغض فروخورده چندین دهه خویش را با فریادهای زنده باد آزادی،‌ مرگ بر حکومت آخوندی به اعتراض و قیام ایستاده اند.»

شاهین ذوقی تبار زندانی سیاسی زندان گوهردشت پیامی در حمایت از تظاهرات مردم ایران داد. در بخشی از پیام این زندانی چنین آمده است:«مردم شجاع و دلیر و قهرمان میهنم؛ وقتی صدای اعتراض و قیام شما را در زندان شنیدم که در سراسر ایران طنین انداز شده و وقتی شعار ” مرگ بر  دیکتاتور” و ”مرگ بر  خامنه ای ” را شنیدم که از سراسر میهنم بگوش ميرسد، در پشت دیوارهای ضخيم زندان احساس شور و شعف کردم.»

چنگیز قدم خیری زندانی سیاسی زندان مسجد سلیمان پیامی به مناسبت تظاهرات سراسری مردم ایران نوشت و چنین گفت:« از درون سیاهچاله‌های قرون وسطایی زندان مسجد سلیمان، من هم به سهم خود؛ حمایتم را از قیام حق طلبانه مردم ایران اعلام میکنم.»


سهیل عربی زندانی سیاسی زندان اوین؛ دومین پیام خود را برای مردم ایران فرستاد. در قسمتی از این پیام آمده است: «ما براندازیم با جور نمی‌سازیم. ما نمی‌بازیم بر ظلم می‌تازیم؛ بر ظلم می‌تازیم. شعارمان را از شعوری بیشتر بهره مند سازیم. نه اصلاح طلب نما نه اصولگرا و نه حتی اعتدالی نما پایان دهیم به ماجرا!...» 




گلرخ ابراهیمی ایرایی زندانی سیاسی زندان اوین در حمایت از هموطنان شرکت کننده در تظاهرات سراسری مردم ایران نوشت: «تا سحرگاه آزادی همراه با اعتراضاتی که شهرهای کوچک و بزرگ و روستاهای ایران را به لرزه در آورده و همه اقشار و اصناف و اتحادیه ها و تشکل ها را دربردارد و نوک پیکان آن راس هرم استبداد و ظلم و بیدادگری و فاشیسم را نشانه رفته است ایستاده ام.»

آتنا دائمی زندانی سیاسی زندان اوین نوشت:«من هم یک شَر، فتنه گر، آشوبگر، اغتشاشگر، کف خیابانی، جنایتکار و معترضم.»


جعفر اقدامی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر پس از تظاهرات سراسری مردم ایران نوشت: «مردم به خیابانها آمدند تا بگویند چرا فانوس زندگیشان در سرزمین نفت و گاز خاموش است.»

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران  #حقوق_بشر #بهمن #ژانویه #میلادی #تظاهرات_سراسری  #اعدام #دستگیری  #زندانیان_سیاسی  #نقض_حقوق_بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر