۱۳۹۷ تیر ۱۳, چهارشنبه

معرفی زندان مرکزی ارومیه- قسمت اول



کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، در حال گردآوری و انتشار گزارشهایی برای معرفی زندانهای ایران در شهرهای مختلف می باشد. در این گزارشها که از منابع مختلف گردآوری شده و اطلاعات آن براساس مشاهدات زندانیان آزاد شده تنظیم شده است، تلاش کرده‌ایم تا وضعیت و شرایط اسفبار زندانها و زندانیان در ایران بازگو شود.


در این بخش از معرفی زندانها به زندان مرکزی ارومیه می‌پردازیم.
طبعا این مجموعه به دلیل جنایتهای پنهان و عدم رسانه ای شدن خبرهای مربوط به نقض حقوق بشر در ایران، بخش بسیار کوچکی است از آنچه که در زندانها می‌گذرد.
زندان مرکزی ارومیه در ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است. این زندان در سال ۱۳۴۸ تأسیس و راه اندازی شد. ظرفیت این زندان ۷۰۰ نفر می باشد اما تعداد کل زندانیان آن به ۵۰۰۰ نفر گزارش شده است.
زندان مرکزی ارومیه با تراکم جمعیت بالا یکی از اصلی ترین زندانهای استان آذربایجان غربی است. اغلب اعدام هاي زندانهای آذربايجان غربي و حتي كردستان در اين زندان به اجرا در می‌آید.
تراکم زندانی در این زندان به حدی است که زندانیان در راهروها و مسیر رفت و آمد به سرویس‌ها و حتی در کنار روشویی‌ها می‌خوابند.
زندانیان عادی در زندان مرکزی ارومیه تحت عناوین مختلف بطور سیستماتیک توسط زندانبانان و مامورین مورد ضرب و شتم و شکنجه جسمی قرار می گیرند.
زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در وضعیت نامناسبی از نظر امکانات و بهداشت به سر می‌برند و برخلاف اصل تفکیک جرائم زندانیان سیاسی در کنار تعدادی از مجرمین خطرناک نگهداری می‌شوند .
این زندان در مجموع ۱۳ بند دارد.

بندهای مختلف زندان مرکزی ارومیه

ماموران زندان در بندهای مختلف از جمله بندهای ۱ الی ۴ و همچنین بند ۱۵ تعداد زیادی از زندانیان را محبوس کرده‌اند.
بر اساس گفته خانواده زندانیان در بندی که حداکثر ۱۲۰ نفر ظرفیت دارد؛ هم اکنون بیش از ۴۵۰ نفر را محبوس کرده اند و زندانیان مجبورند شب را در میان کریدورها و در کنار مجموعه‌های بهداشتی به صبح برسانند و بعضا میگویند که حتی جایی برای نشستن ندارند.
همچنین در بندی به نام بند روان درمانی که کمتر از ۱۰۰ نفر گنجایش دارد هم اکنون حدود ۱۸۰ زندانی محبوس می‌باشند. بند روان درمانی شامل دو بند ۱ و ۲ می باشد.
براساس آخرین خبرهای منتشره در بند زنان یا نسوان، حدود ۲۰۰ زندانی محبوس هستند. برای این زندانیان تنها پنج دستشویی وجود دارد که دو دستشویی آن به طور کلی خراب شده و قابل استفاده نیست. در این بند سه حمام وجود دارد که اکثر مواقع آب گرم قطع است و زندانیان مجبور هستند با آب سرد استحمام کنند.
در بندهای ۹ و ۱۱ زندانیان با جرایم مصرف کننده و خرده فروش مواد مخدر محبوس هستند؛
بندهای ۱۴ و ۱۵ شامل زندانیانی است که همگی به جرم ترانزیت مواد مخدر محکوم به اعدام شده‌اند؛
بند ۱۲ معروف به بند سیاسی است که شامل تعدادی از زندانیان سیاسی و تعدادی نیز مجرمین خطرناک است که آنها را برای اذیت و آزار زندانیان سیاسی در این بند نگاه داشته اند.
در بند نوجوانان نیز تعداد زیادی زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر؛ سرقت، قتل و غیره محبوس هستند.
دست اندرکاران زندان از جمله قاضی ناظر بر زندان فردی به نام بیرانوند به زندانیان گفته است که اینجا قوانینش با تمامی زندانهای دیگر فرق می‌کند و ما قوانین خاص خودمان را داریم.

ادامه دارد….

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #زندان #زندان_ارومیه  #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر