۱۳۹۷ تیر ۱۰, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه دوم تیر ماه تا روز جمعه ۸ تیر ماه ۱۳۹۷ درگوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، قتل و شکنجه بودیم.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام ، در هفته ای که گذشت ۱۴ زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شدند که حکم اعدام ۷ تن از آنان در زندانهای مختلف به اجرا درآمد. در میان اعدام شدگان یک کودک مجرم نیز به دار آویخته شد.
یک زندانی در زندان مرکزی تبریز، یک زندانی در زندان مرکزی ساری، یک زندانی در زندان لنگرود قم و ۴ زندانی در زندان رجایی شهر در کرج اعدام شدند.
همچنین روز شنبه ۲ تیر ماه یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.
شایان ذکر است که مهدی خزائیان، کودک_مجرمی است که حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده و هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت گرگان در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برد.
بازداشتها
طی هفته گذشته تعداد زیادی از بازاریان و مردم تهران در جریان تظاهرات و اعتصاب در بازار تهران؛ بازداشت شدند. دادستانی تهران ضمن تأیید این خبر گفت این افراد همچون دستگیرشدگان ناآرامی‌های دی‌ماه محاکمه خواهند شد. گفتنی است که شمار زیادی از بازداشت شدگان به زندان قصر در تهران منتقل شده‌اند.
احضاریه ها
ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه‌نگار آبادانی به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای آبادان احضار شد.
خانم مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی برای چندمین بار روز دوشنه چهارم تیر ماه احضار و به مدت ۳ ساعت بازجویی شد.
آزار و اذیت و فشار بر زندانیان
سعید شیرزاد زندانی سیاسی و فعال حقوق کودکان در زندان رجایی شهر کرج به دستور مسئولین زندان طی دو هفته اخیر بدون دلیل از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم شده است.
روز دوشنبه چهارم تیر ماه زندانی سیاسی سهیل عربی توسط مأموران زندان به صورت وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به بیمارستان خمینی منتقل شد.
زندانی محکوم به اعدام محمدرضا حدادی در زندان عادل آباد شیراز روز شنبه دوم تیرماه علیرغم وخامت حال و خونریزی شدید معده از تخت بیمارستان به زندان برگردانده شد.
محمدعلی یساقی از رهبران کلیسای خانگی ساکن قائمشهر که به اتهام برگزاری مراسم عشاء ربانی و تشکیل کلیسای خانگی و برگزاری مراسم دعا در فروردین ماه ۹۷ توسط اطلاعات حوزه بابلسر شناسایی و بازداشت شده بود، پس از بازداشت و طی مراحل مختلف بازجویی به زندان بابل منتقل شده است و کماکان بصورت بلاتکلیف در همین محل به سر می برد.
محمد کاهکش، ورزشکار زندانی محبوس در زندان فشافویه، به دلیل تلاش برای خبررسانی در مورد وضعیتش توسط وزارت اطلاعات، مورد تهدید و فشار قرار گرفت. ماموران اطلاعات به وی گفته اند که اگر بار دیگر سعی در برقراری ارتباط با معاندین نظام داشته باشد، عواقب وخیمی در انتظارش خواهد بود.
جابر سخراوی زندانی امنیتی زندان شیبان اهواز از بیماری های مختلفی چون ام‌اس، ورم بیضه، فلج پای راست و درد معده رنج می‌برد، با وجود افزایش نگرانی ها از وضعیت جسمانی آقای سخراوی، وی کماکان از حق برخورداری از خدمات پزشکی و درمانی خارج از زندان محروم مانده است.
صابر چاریزهی زندانی تبعیدی زندان زابل توسط رئیس زندان؛ ممنوع المسجد شد. روز یکشنبه ۳ تیر محمود نهاری افسر نگهبان زندان، صابر را از ورودی درب بند زندان برگردانده و گفته که دستور رئیس زندان محمد ناروئی و دستور حفاظت و رئیس حفاظت است که نگذاریم تو برای هیچ نماز جماعتی بروی.
در هفته ای که گذشت، بازجویی های دوباره و تحت فشار قرار دادن و آزار و اذیت فعالان محیط زیست، در بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین از سرگرفته شد.
محمد حبیبی،‌ معلم و فعال صنفی که بیستم اردیبهشت ‌ماه در جریان تجمع اعتراضی تعداد زیادی از فرهنگیان بازداشت شده بود هنوز بلاتکلیف است. همسر محمد حبیبی فعال صنفی معلمان می گوید همسرم فک وثیقه شده و درخواستمان برای درمان خارج از زندان بی‌پاسخ مانده است.
رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج از شرایط جسمی نامناسب و عدم رسیدگی های پزشکی رنج می برد.
آرش صادقی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر، علیرغم وخامت وضعیت جسمانی و ابتلا به تومور استخوانی به دلیل مخالفت سپاه و دادستانی از حق درمان در مراکز تخصصی محروم مانده است.
فرشید ناصری، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از ۹ روز پیش در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و عدم اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است، وی پس از وخامت حالش، از رفتن به بهداری و تزریق سرم خودداری کرد.
صدور احکام حبس
سی و چهار تن از دراویش گنابادی بازداشت‌ شده در حوادث گلستان هفتم در تهران در اسفند ماه سال ۹۶، توسط شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱۱۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۴ سال تبعید و ۲۹۶ ضربه شلاق محکوم شدند.
یک شهروند اهل کامیاران از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام همکاری با احزاب کرد اپوزیسیون ایران به ۲ سال حبس محکوم گردید .
قتل
شامگاه سه‌شنبه پنجم تیرماه، نیروهای نظامی ایران در مرز پیرانشهر و مستقر در پاسگاه مرزی گلاله در کوهستان قندیل با تیربار؛ دسته ای از کولبران را به گلوله بستند.
در اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی یک کولبر ٢٥ ساله به نام ناصرعمربل که متاهل و پدر یک فرزند نیز می باشد به شدت از ناحیه ران زخمی شد. بر اثر این تیراندازی یک کولبر دیگر به نام شوانه محمود زادە فرزند صوفی عمر و اهل شین آباد؛ جانش را از دست داد.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اعدام #زندان #نقض_حقوق_بشر #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر