۱۳۹۷ تیر ۱۵, جمعه

گزارشی از زندان شیبان اهواز

گزارشی که ملاحظه می کنید بر اساس گزارشهایی از داخل زندان و داده های خانواده های زندانیان سیاسی و نزدیکان آنهاست که توسط همکاران ما در کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام جمع آوری شده است.


زندان شیبان اهواز که با اسامی زندان مرکزی اهواز؛ مجتمع حرفه آموزی اهواز و کلینیک اهواز نامیده می شود؛ پیش از این یک مرکز خوددرمانی معتادان بوده که معتادین در این محل جهت ترک اعتیاد نگهداری می شدند. 
پس از انتقال این مکان به سازمان زندانها؛ آن را به زندان تبدیل کردند. مردم محلی زندان شیبان را به نام زندان کلینیک اهواز می شناسند.
 در این زندان؛ زندانیان سیاسی قدیمی چون غلامحسین کلبی؛ سیدمختار آلبوشوکه و علی عموری نژاد؛ ایوب پرکار؛ سخی ریگی و مسعود مسعودی در این زندان محبوس هستند. 
  در زندان شیبان (کلینیک) اهواز به زندانیان ملاقات حضوری داده نمی شود. یک تلفن عمومی برای تماس زندانیان وجود دارد. هر زندانی تنها فرصت یک تماس چند دقیقه ای با خانواده دارد و فقط با سه شماره ثبت شده می تواند با خانواده صحبت کند. همین تلفن هم عموما قطع و خراب است. در زمان وصل تلفن؛ شاید زندانی بتواند به سختی؛ هر چند روز یکبار فرصت یک تماس سه دقیقه ای با خانواده داشته باشد.  
بند زندانیان سیاسی ۶ اتاق دارد و حدود ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی در این بند محبوس هستند. در بند زندانیان سیاسی آب معمولا قطع است. امکان استحمام نیست؛ فاضلاب زندان همیشه پر است و فضا را آلوده می کند؛ وضعیت سرویسهای بهداشتی و بهداشت بند به دلیل نبودن آب در حد صفر است؛ زندانیان آب آشامیدنی ندارند و باید در صف بایستند تا دو بطری آب یک لیتری بگیرند.
اتاق ۱ - اتاق زندانیان فارس زبان است که زندانیان هوادار مجاهدین خلق  نیز در این اتاق نگهداری می‌شوند.  
اتاق ۲ و ۴ - اتاق زندانیان متهمین به گروههای وهابی و سلفی است.
اتاق ۳ - اتاقی است که زندانیان در رابطه با گروههای عربی اهوازی در آن محبوس هستند.
اتاق ۵ - اتاق زندانیان غیرامنیتی (که بعضا توسط عوامل حفاظت زندان برای جاسوسی زندانیان اجیر می شوند) است. به این محل؛ اتاق خدمات می‌گویند.
 دو زندانی بلوچ هم در این بند محبوس هستند. یکی از آنها سخی ریگی و زندانی دیگر به نام ابراهیم که به ۱۵ سال زندان محکوم شده و برادرش از یاران نزدیک عبدالمالک ریگی بوده است.
دو نفر آتئیست در این بند محبوس هستند. یکی از این آنان حجت المحمود است که به اتهام شعار نویسی در ایذه؛ داشتن کانال؛ تبلیغ ضد دین و سوزاندن قرآن بازداشت شده است. حجت در بازداشتگاه اهواز به شدت شکنجه شده و بر اثر شکنجه دستش فلج شده است. این زندانی زیر شکنجه چند بار مورد تجاوز قرار گرفته است. عوامل زندان ابتدا به وی گفتند آزادت می کنیم ولی پس از مدتی برای او قرار وثیقه ده میلیارد تومانی صادر کردند. 
علاوه بر فشار نبود امکانات و آلودگی محیط؛ فشارهای روحی - روانی نیز از طرف عوامل و ماموران زندان بر زندانیان اعمال می شود. با توجه به تنوع عقاید و مذاهب زندانیان؛ وزارت اطلاعات با تفرقه افکنی بین زندانیان باعث ایجاد کینه و دشمنی و تفرق بین آنها می شود تا همدیگر را بفروشند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #شیبان #زندان #اهواز  #کلینیک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر