۱۳۹۷ تیر ۲۴, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه ۱۶ تا روز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.



اعدام

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام ، در هفته ای که گذشت دستکم ۱۱ زندانی در شهرهای مختلف به دار آویخته شدند.
روز شنبه ۱۶تیر ۹۷ حکم اعدام ۸ نفر به اتهام حمله به مجلس و قبر خمینی به اجرا درآمد.

در همین روز یک زندانی دیگر در زندان مرکزی زاهدان به اتهام قتل به دار آویخته شد.
روز پنجشنبه ۲۱تیر یک زندانی به نام بابک بلوغی در زندان مرکزی خوی اعدام شد.
روز جمعه ۲۲ تیرماه نیز حکم اعدام یک زندانی به نام یحیی احمد یوسفی، در سایتهای حکومتی منتشر شد.
همچنین طی هفته‌ای که گذشت، حكم اعدام سه جوان از فعالین عرب اهوازی در ديوان عالی كشور تأیید و به آنها ابلاغ شد. علی خسرجی ۲۵ ساله از اهالی کوی علوی اهواز، حسین سیلاوی ۲۹ ساله و ناصر خفاجی (مرمضی) ۳۲ ساله به اتهام شرکت در عملیات مسلحانه علیه مراکز امنیتی در اهواز به اعدام محکوم شدند.
در یک اقدام ضد انسانی دیگر، به حکم دادگاه تجدید نظر ارومیه پس از ۹ سال حبس، زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت کامران شیخه به اعدام محکوم شد.

بازداشت ها
روز شنبه ۱۶ تیرماه، دو برادر به نامهای «عزیز رشیدی» ۲۷ ساله و «آمانج رشیدی» ۲۹ ساله در منزل پدرشان از سوی ماموران اطلاعات شهر بوکان بدون ارائه‌ی مجوز قانونی دستگیر شدند.
روز شنبه ۱۶ تیرماه دستکم سیزده فعال آذربایجانی در استان‌های آذربایجان و اردبیل بازداشت شدند، که در مجموع تعداد بازداشت‌شدگان به مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک در مناطق شمال غرب کشور به حدود ۸۰ تن رسید.

شامگاه ۱۶ تیر ۱۳۹۷، «مظفر ولدبیگی» روزنامه نگار و مدیر سایت خبری «نوریاو» به دستور دادستانی پاوه به دلیل درج یک خبر در رابطه با ایجاد مزاحمت شماری از نیروهای لباس شخصی برای یک خانواده، توسط نیروهای پلیس امنیت این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان منتقل شد.
در اولین ساعات بامداد روز یکشنبه۱۷ تیر مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و فعال حقوق درویشان گنابادی بازداشت شد.
روز سه‌شنبه ۱۹تیر، «شهاب احمدی‌آذر» فعال سیاسی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.
نامبرده دانشجوی مقطع دکترای رشته‌ی بیومکانیک و ساکن شهر نقده در شرق کردستان می باشد، نیروهای وزارت اطلاعات پس از یورش به منزل این فعال سیاسی و تفتیش محل، به دلایل نامعلومی وی را بازداشت و به محل نامشخصی منتقل کردند.
روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه غلام قادر بزرگزاده، پدر عبدالله بزرگزاده که برای خبرگیری از فرزندش در مقابل مقر سپاه سلمان ایرانشهر تحصن کرده بود؛ بازداشت شد.

دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه سال ۹۶ در تبریز که پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” جمعا به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، روز شنبه ۱۶ تیر ماه جهت اجرای حکم راهی زندان تبریز شد.

صدور حکم
نورمحمد افشار نادری، شهروند کرد در شهرستان شیروان از توابع خراسان شمالی به سه ماه حبس محکوم شد. او به «تشویش اذهان عمومی» و «ارتباط با احزاب اپوزیسیون کردستانی» متهم شده است.

سپیده فرهان که در جریان اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ در تهران بازداشت و در بهمن ‌ماه همان سال با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود، از سوی دادگاه انقلاب تهران به تحمل شش سال حبس و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد.

هشت تن از دراویش گنابادی بازداشت شده در حوادث گلستان هفتم در اسفند ماه سال ۹۶ توسط شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب تهران جمعا به ۳۴ سال حبس، ۲۹۶ ضربه شلاق، ۶ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، رسانه‌ها و فعالیت در فضای مجازی و مطبوعات و ۶ سال ممنوع‌ الخروجی محکوم شدند.

حکم محکومیت رویا صغیری دانشجوی دانشگاه تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ که پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، عینا در دادگاه تجدید نظر تائید شد.

به حکم دادگاه تجدید نظر ارومیه پس از ۹ سال حبس، دو زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت به نامهای خسرو بشارت و انور خضری به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

اذیت و آزار زندانیان 
روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه، مأموران و زندانبانان برای سومین هفته متوالی از ملاقات خانم فرنگیس مظلوم با فرزندش زندانی سیاسی سهیل عربی ممانعت بعمل آوردند. زندانی سیاسی سهیل عربی در حال حاضر در قرنطینه زندان تهران بزرگ همچنان ایزوله است. عوامل زندان تهران بزرگ؛ سهیل را در حالتی که همچنان بینی اش شکسته بدون هیچ درمان و رسیدگی در قرنطینه به بند کشیده اند و سهیل از شکستگی استخوان بینی شدیدا رنج میکشد.

صبح روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه؛ مأمورین گارد زندان مرکزی اردبیل به بند زندانیان سیاسی این زندان حمله کردند.
گارد زندان پس از یورش به بند ۷، اقدام به تفتیش بند کرده و کلیه وسایل زندانیان را زیرورو کردند. مأمورین همچنین قسمتی از دیوار بند را خراب نموده و بخشی از وسایل زندانیان را به غارت می برند.

جعفر (شاهین) اقدامی زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که در شهریورماه ۱۳۸۷ پس از شرکت در مراسم سالگرد قربانیان دهه شصت در خاوران بازداشت و به ده سال حبس محکوم شد، علیرغم پایان دوران محکومیت و رسیدن موعد آزادی با کارشکنی مسئولین قضایی کماکان در زندان به‌سر می‌برد.

زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، در هفته ای که گذشت همچنان در گرمای شدید هوا؛ محروم از پنکه و کولر هستند. این امر در سالن فوق امنیتی ۱۰ این زندان که همه منافذ آن با ورقهای فلزی پوشانده شده موجب ایجاد فضای خفقان آور شده است.

سعید شیرزاد زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از چند ماە قبل دچار دیسک کمر شدە به طوری که در راه رفتن دچار اختلال شده و فقط از طریق وسایل کمکی می‌تواند قدم بردارد.

محمدامین آگوشی زندانی سیاسی کرد که در زندان مرکزی تبریز محبوس می‌باشد، پس از ده سال حبس با کارشکنی دستگاه قضایی باید ۸ ماه دیگر در زندان بماند.

بهزاد محمودی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین که در جریان اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ دستگیر شده بود، توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بدون رسیدگی پزشکی به بند دیگری در زندان تبعید شد. شدت ضربات موجب آسیب دیدگی بازو و مچ هر دو دست این زندانی شده است.

قتل 
روز پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷ مأموران نیروی انتظامی به دلیل برداشتن آب از یک چاه در روستای تل کوشک در ۱۵ کیلومتری کازرون، یکی از اهالی منطقه به نام ایمان احمدی از اهالی روستای جهادآباد را که با ماموران درگیر شده بود، به قتل رساندند. بعد از ارتکاب این قتل، ماموران حکومتی جاده را بستند تا کسی این جنایت شان نبیند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #لغو_اعدام #نه_به_اعدام #نقض_حقوق_بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر