۱۳۹۷ مرداد ۲۰, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

از روز شنبه ۱۳ مرداد تا روز جمعه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ باز هم در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.


اعدام:
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۶ زندانی در زندانهای بندرعباس؛ میناب و رجایی شهر به دار آویخته شدند.
روز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه؛ حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل به نام امیرعلی کلیوند ۴۶ ساله؛ اهل لرستان که از سال ۱۳۹۳ در انتظار اعدام بود؛ در زندان بندرعباس اجرا شد.
روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه؛ حکم اعدام سه زندانی در زندان شهرستان میناب از استان هرمزگان به اجرا درآمد. در همین روز ۲ زندانی از ۴زندانی محکوم به اعدام منتقل شده به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.
همچنین یک کاسبکار اهل سرپل ذهاب که به حبس محکوم شدە بود، در حین بازداشت جهت اجرای حکم، اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

بازداشتها:
روز شنبه ۱۳ مرداد ماه سه شهروند اهل حمیدیه در خوزستان توسط نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بازداشت شدند.
روز یکشنبه ۱۴ مرداد پنج تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد به نامهای حسن سعیدی، داوود رضوی، عطا باباخانی، علی قربانیان و یک تن دیگر که برای پیگیری وضعیت مسکن خود در مقابل تعاونی شرکت واحد تهران مراجعه کرده بودند برای ساعاتی توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.

دو شهروند کرد با نامهای کامل احمدی ساکن روستای حسن‌نوران و طیب بامروت از اهالی روستای سینگان به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون کردستانی در شرق کردستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت ‌شدند.

روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد آرمان غفوری یکی از روزنامه نگاران و فعالین مدنی کرد از سوی نیروهای ادارە اطلاعات مریوان بازداشت شد. در همین روز یک شهروند بهایی به نام مهران بندی امیرآبادی، ساکن یزد توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید.
در جریان تظاهرات مردم اصفهان در منطقه شاپور جدید در اعتراض به گرانی و بیکاری و قطع برق حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر از مردم و جوانان توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شدند. همچنین بنا بگفته دادستان قرچک ورامین ۲ نفر نیز در جریان اعتراض‌های هفته گذشته به جرم شعارنویسی بازداشت شدند.
طی هفته گذشته کورش پرستاره شهروند بوشهری برای تحمل محکومیت ۳ ماه حبس خود راهی زندان بوشهر شد. آقای پرستاره به اتهام “عضویت در جمعیت‌ها به جهت برهم زدن امنیت کشور” به حبس محکوم شده است.
به دنبال شش روز بی خبری از نادر افشاری مشخص شد که مأموران وزارت اطلاعات وی را تحت عنوان اغتشاشگر بازداشت کرده اند. وی هم‌اکنون در یکی از خانه های امن وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار دارد.
روز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه؛ امیر همیلی شهروند ارمنی پس از شرکت در تظاهرات در شهر قم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به محل نامعلوم منتقل شد.

احضاریه ها:
روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست با شکایت نماینده مجلس از اصفهان به شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری ۲ این شهر احضار شد.
مهرداد گریوانی، فعال دانشجویی، روز سه شنبه ۱۶ مرداد طی تماس تلفنی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، با وثیقه‌گذارش، به این دادسرا احضار شد.

اذیت و آزار و فشار روی زندانیان:
روح‌الله مردانی، معلم زندانی در اوین، در پی اعتصاب غذای طولانی به مشکلات جسمی همچون سرگیجه، ضعف عمومی و درد کلیه مبتلا شده اما مقامات امنیتی- قضایی از رسیدگی به اعتراض و فراهم کردن امکانات درمانی مناسب برای وی امتناع می‌‌کنند.
سه‌شنبه شب ۱۶ مرداد ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه شب؛ هنگام خاموشی و استراحت، مأموران گارد زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت محبوس در بند ۷ سالن ۲۱ حمله کردند. آنان هنگام یورش به بند با سروصدا و فریاد زندانیان را بیدار کرده و با ضرب و شتم آنها را از سلول‌ها بیرون کشیدند. مأموران در ورود به بند افراد را وحشیانه با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند. بطوری که سر و دست عده‌ای از آنان؛ انگشتان دست و پای تعدادی از زندانیان ضرب دید و یا شکست. همچنین دندان یکی از زندانیان در اثر ضربات باتوم شکست.
در هفته گذشته آزاد محمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه در پی درگیری لفظی با یکی از مسئولین زندان و حسن پیغامی دیگر زندانی سیاسی محبوس در همین زندان در پی درگیری لفظی با یکی دیگر از زندانیان همبند خود از بند ۱۲ به بند روان درمانی ۱و۲ این زندان منتقل شدند. از سوی دیگر عبدالرحمن فتاحی زندانی محبوس در بند ۱۴ زندان ارومیه توسط یکی از مسئولین زندان به نام «رسول غنی زاده» و دو زندانی دیگر مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار گرفت.
بر اثر ریختن آب سماور بر روی یاسر شرفی پور از زندانیان سیاسی اهل سنت وی دچار سوختگی شدید از ناحیه سینه و ‌شکم‌ و پشت شد. درجه سوختگی به حدی بود که وی دچار تنگی نفس شده و ‌به سختی نفس میکشید. عوامل بهداری زندان تنها به پماد زدن‌ به قسمت‌سوختگی اکتفا کرده و‌ به همین حالت او را به داخل بند بازگرداندند.
رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام و محبوس در زندان مرکزی سنندج که از شرایط جسمانی نامناسب و عدم رسیدگی پزشکی لازم رنج می‌برد؛ همچنان از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است.
روز یکشنبه ۱۴ مرداد یک زندانی ۴۲ ساله به دلیل اینکه مسئولان زندان وجه دیه جمع‌آوری شده توسط زندانیان متعلق به او را به تصرف خود درآوردند در زندان مرکزی زاهدان با خوردن چند تیغ اقدام به خودکشی کرد. این زندانی در پی این واقعه به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد.
صبح روز شنبه ۱۳ مرداد یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

صدور احکام:
معلم زندانی؛ محمد حبیبی به ده سال و شش ماه حبس و شلاق محکوم شد. امیر رییسیان یکی از وکلای محمد حبیبی فعال صنفی معلمان، از محکومیت موکلش به ۱۰ سال و نیم حبس و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروهها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
حکم ۷۴ ضربه شلاق محمد مظفری، فعال سیاسی که ۲۸ خردادماه جهت اجرای حکم ۲ سال حبس خود راهی زندان اوین شده بود، روز یکشنبه ۱۴ مردادماه در این زندان اجرا شد.
مریم فرسیابی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

نوکیش مسیحی شاپور جوزی و همسرش پرستو ظریف طاش توسط دادگاه انقلاب بوشهر به حبس محکوم شدند.
سپیده مرادی، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط دادگاه انقلاب تهران و با رأی غیابی قاضی صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

قتل و شکنجه:
روز چهارشنبه۱۷مرداد ماه۹۷ یک کولبر کُرد به نام جاویدان هکاری ٢٥ ساله از توابع منطقه شپیران سلماس بدست مأموران نیروی انتظامی در مرز شهرستان اشنویه به قتل رسید.
همچنین روز چهارشنبه ۱۷مردادماه، جسد یک کولبر کُرد به نام هاشم طهوریان ٢٣ ساله از توابع منطقه شپیران سلماس پس از سه روز که در پی شلیک مستقیم ماموران حکومتی در مرز برده سور از توابع بخش سیلوانا ارومیه جان باخته بود، کشف گردید.
در هفته گذشته یک نوجوان کرد با نام کارو کریمی ۱۳ ساله فرزند صلاح کریمی اهل روستای سردوش از توابع مریوان توسط نیروهای سپاه پاسداران مورد اهانت و ضرب و شتم قرار گرفت.

 خبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان #اعدام #شلاق #نقض_حقوق_بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر