۱۳۹۷ شهریور ۴, یکشنبه

اعدام یا قتل سیستماتیک در زندان‌های ایران در مرداد ماه

در ایران تحت حاکمیت دیکتاتوری دینی هر ماه شاهد اعدام شماری از زندانیان با جرائم عادی هستیم که خود اصلی‌ترین موضوع نقض حقوق بشر در ایران محسوب می‌شوند. 

این اعدامها که عنوان قتل سیستماتیک و قتل دولتی را دارد؛ عموما به اتهام قتل؛ سرقت مسلحانه و جرائم مربوط به مواد مخدر انجام می‌شود. در مواردی به دلیل نبودن مدرک کافی برای اثبات جرم؛ حکم اعدام با قسامه (قسم خوردن) و یا علم قاضی صادر می‌شود. اکثریت اعدام‌ها در ایران غیر علنی است به این معنی که در رسانه‌های حکومتی و رادیو تلویزیون اعلام نمی‌شود. بلکه توسط سایت‌های حقوق بشری؛ زندانیان و خانواده های آنها در فضای مجازی منتشر می‌شود. پس به همین دلیل آمار اعدام‌ها هر ماه ناقص و کمتر از میزان واقعی است و اطلاعات درباره اسامی و کم و کیف اعدامها همواره در هاله ای از ابهام است.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ در مرداد ماه ۹۷؛ حداقل ۲۴ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شدند. اتهام زندانیان که به موجب آن دستور اعدام صادر شده؛ در اکثر موارد قتل؛ ۹ نفر سرقت مسلحانه و یک مورد جرائم مواد مخدر بوده است. بیشترین اعدام‌ها مربوط به زندان رجایی‌شهر (گوهردشت کرج) می باشد.

وضعیت زندانیان محکوم به اعدام
در مرداد ماه؛ درخواست اعاده دادرسی برزان نصرالله زاده زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر که در نوجوانی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود؛ توسط دیوان عالی کشور رد شد.
۱۸ زندانی در زندان دستگرد اصفهان محکوم به اعدام هستند. یکی از این زندانیان با حکم قسامه به اعدام محکوم شده است. علاوه بر این یک زندانی در زندان دستگرد به قطع دست محکوم شده است.
کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی محکوم به اعدام به صورت غیرمنتظره‌ای از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل و سپس به زندان سنندج بازگردانده شد. همچنین رامین حسین پناهی زندانی محکوم به اعدام زندان سنندج به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #اعدام  #مرداد #زندان #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر