۱۳۹۷ شهریور ۳, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه ۲۷ مرداد تا روز جمعه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۷ همچنان در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.

اعدام:
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۷ زندانی در زندانهای ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ماه؛ ۶ زندانی به اتهام “محاربه از طریق شرکت در سرقت مسلحانه” در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شدند.
صبح روز دوشنبه ۲۸ مردادماه یک زندانی در زندان گچساران اعدام شد. این زندانی که کرامت حسنی نام داشت در دفاع از خانواده‌اش در مقابل سارقان اقدام به قتل کرده بود.

لازم به ذکر است که در روزهای آغازین مرداد ماه ۹۷ حداقل ۶ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به صورت مخفیانه اعدام شدند که تاکنون هیچیک از رسانه های حکومتی آن را اعلام نکرده اند.

بازداشتها:
روز شنبه بیست و هفتم مردادماه، یک شهروند کُرد به نام “محمدامین قاضی” اهل روستای “گندویلا از توابع اشنویه از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد.

امید اسدی از فعالان مدنی و کارگری، صبح روز سه‌شنبه ۳۰مرداد در شهرستان کامیاران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

روز دوشنبە ٢٩ مرداد نیروهای ادارە اطلاعات شهر سنندج بە منزل یک فعال زیست محیطی به نام مسلم سبحانی یورش برده و پس از تفتیش منزل و محل کارش، وی را بازداشت کردند.

روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، «شاکر مرویی» ۳۶ ساله در شهر اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
وی پس از تفتیش محل سکونتش بدون ارائه‌ی حکم‌ قضایی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده و تاکنون اتهام علیه وی مشخص نشده است.

تهدیدها و احضاریه ها:
اداره اطلاعات ایران در ایلام، یک شاعر کرد به نام حسین باقری متخلص به ژاکان باران، ٣٦ ساله اهل شهرستان ملکشاهی را تهدید به مرگ نمود.

اذیت و آزار و فشار روی زندانیان:
یک فعال مدنی کُرد اهل سنندج به نام احمد امین‌پناه، در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر به مدت ۶ ماه از دسترسی به تلفن و ملاقات با خانواده محروم شد.

محمد عزیزی ۳۹ ساله که ۸ سال است در زندان گوهردشت کرج در بند ۱۰ سالن ۳۶ محبوس می‌باشد در اعتراض به شکنجه های غیر انسانی و انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زد.

روز یکشنبه ۲۸ مردادماه یک زندانی سیاسی کُرد اهل دیزج مرگور ارومیه در اعتراض به عدم موافقت دادگاه با درخواست آزادی‌اش در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زد.

روز سه شنبه۳۰ مردادماه ۵ تن از زندانیان عادی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با ضرب و شتم به انفرادی فرستاده شدند. این زندانیان در اعتراض به وضعیت پرونده شان دست به اعتصاب زده بودند.

روز سه شنبه۳۰ مرداد ماه؛ پس از برگزاری مراسم عید قربان توسط زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل؛ مسئولان این زندان اقدام به قطع تلفن زندانیان سیاسی بند ۷ کردند.

صدور احکام:
در هفته‌ای که گذشت هفت نفر از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم در اسفند ماه ۹۶ که پیشتر از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرده بودند، به ۵۹سال حبس تعزیری، ۶۶۶ ضربه شلاق، ۱۴سال تبعید به سیستان و بلوچستان و ۱۴سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند .
دستگاه قضایی حاکمیت ولایت فقیه در شهر بانه برای شجاع حسین‌زاده، یک فعال رسانه‌ای و مدیر یک کانال تلگرامی در این شهر به اتهام توهین به روحانی حکم ۷۴ ضربه شلاق صادر نمود.

روز دوشنبه ۲۹مرداد، حسین احمدی نیاز وکیل مدافع امیرحسین (میرمحمدحسین) میراسماعیلی روزنامه‌نگار، از محکومیت موکلش به ۱۰سال حبس، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی خبر داد.

قتل و خودکشی در زندان
یک زندانی جوان کرد در زندان دیزل آباد کرمانشاه بە طور مشکوکی جان خود را از دست داد.
روز شنبه ۲۷ مردادماه یکی از زندانیان زندان فشافویه که جرمش سرقت بوده در سرویس بهداشتی خودکشی کرد.
روز شنبه ۲۷ مردادماه یک زندانی کرد به نام اقبال خسروی در زندان مرکزی سنندج با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.
روز یکشنبه ۲۸مردادماه یک مامور نیروی انتظامی کرمانشاه، در خیابان چوب فروش ها پس از توهین و تهدید سرنشینان یک خودروی سواری بە سوی آنها آتش گشودە و در نتیجە یک تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #اعدام  #سنندج #زندان #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر