۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

امید کوکبی آزاد شد

#ایران – #حقوق_بشر- امید کوکبی آزاد شد



زندانی سیاسی امید کوکبی آزاد شد
این خبر توسط سعید خلیل وکیل امید کوکبی فیزیکدان جوان زندانی اعلام شد.وی گفت پرونده امید کوکبی مشمول آزادی مشروط شده و وی دیگر به زندان بازنخواهد گشت.
 امید کوکبی، نخبه ایرانی ۳۰ ساله، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا٫با اصلیت ترکمن و اهل سنت است. وی در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه خمینی هنگام ترک کشور دستگیر شد.
او به اتهام ارتباط با دولت متخاصم و کسب درآمد نامشروع یک ماه در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی بسر برد.وی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه به ده سال حبس محکوم شد.

امید کوکبی در دوران تحصیل، چندین بار از طرف نهادهای نظامی و امنیتی دعوت به همکاری شد و از او خواستند که با پروژه‌های مورد نظر این نهادها همکاری کند که قبول نکرد.
این نخبه ی جوان که می خواست در دانشگاه فعال باشد، در پاسخ به اینگونه دعوت‌ها اعلام کرده که من تمایلی به ورود به پروژه‌های طبقه بندی شده ندارم و می خواهم فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه ادامه دهم و در دانشگاه هم می‌توانم سرمایه علمی خود را در اختیار پژوهشگران شما قرار دهم، که نهایتا این عدم تمایل وی به همکاری به بازداشت وی منجر شد.
پس از گذشت بیش از دو سال از حبس کوکبی، وی در نامه‌ای به دوست قدیمی‌اش نوشت:
«این حکم ۱۰ ساله حبس نه برای خطای رفته از کسی بلکه تنبیهی است برای کسی که حاضر نشده به خاطر اعتقادش به "آزادی انتخاب شخصی برای برگزیدن مسیر زندگی‌اش،" در داخل سیستم امنیتی و نظامی، علی‌رغم ارائه انگیزه‌های مالی و فنی فراوان آن، مشغول به کار شود.»

امید کوکبی در زندان دچار سرطان کلیه شد که این بیماری بر اثر عدم رسیدگی و عدم درمان در زندان پیشرفت کرد.
مسئولین زندان بعد از ۵ سال و ۴ ماه ٫ با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به وی مرخصی استعلاجی دادند و در بیمارستان سینا کلیه راست وی بر اثر سرطان کلیه٫تخلیه شد.

روز ۲۸ اردیبهشت ماه ، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به بازگردانده شدن امید کوکبی به زندان هشدار داده و از مقام‌های ایرانی خواسته بود تا این فیزیکدان جوان را بدون قید و شرط آزاد کنند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر