۱۳۹۷ مهر ۱, یکشنبه

دستگیری و بازداشت‌های گسترده

گزارش نقض حقوق بشر در ایران – ۶ماه نخست سال۱۳۹۷

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، اقدام به تهیه گزارشی از سرکوب، شکنجه و نقض حقوق بشر در ایران در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۷ کرده است.

دستگیری و بازداشت‌های گسترده
سرکوب شهروندان در ایران – نیمه نخست سال ۹۷



یکی از انواع سرکوب در سطح جامعه دستگیری و بازداشت است که توسط دیکتاتوری دینی در ایران به شکل گسترده ای اعمال می‌شود. دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران به دلیل ماهیت سرکوبگرانه خود با دخالت در خصوصی‌ترین زوایای زندگی مردم اقدام به بازداشت شهروندان به بهانه‌های مختلف می‌کند.
ایجاد تفرقه، تبعیض و تفتیش عقاید و دستگیری‌های خودسرانه و اجرای احکام فراقانونی شکنجه، کشتار و اعدام، کارنامه ۴۰ ساله حاکمیتی بنا شده بر اساس اصل ولایت فقیه است.
در گزارشی که پیش روی شما است به موضوع دستگیرشدگان از تاریخ اول فروردین تا ۳۱ شهریور ماه ۹۷ می پردازد.
در نیمه نخست سال ۹۷؛ به دلیل اوجگیری تظاهرات و اعتراض‌های مردمی؛ بازداشت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
این بازداشت‌ها به جز قتل و کشتار و سرکوب هدف دیگری دارد. بنا به اعتراف ماموران وزارت اطلاعات بازداشت‌های پی‌درپی به قصد فرسوده و خسته کردن مردم و جوانان صورت میگیرد. بر اساس مصاحبه ای که محمد نجفی؛ یکی از وکلای بازداشتی انجام داده است؛ از طرف ماموران اطلاعات سپاه به وی گفته شده هدف‌شان خنثی‌کردن او از طریق احضارها و بازداشت‌های فرسایشی است.
به دلیل گستردگی و آمار بالای بازداشتها؛ اخبار حاکی از تراکم جمعیت در زندانهای اوین؛ رجایی شهر و زندانهای دیگر است. قوه قضاییه در پی بازداشت مردم پس از بازجویی اقدام به آزاد کردن شماری از دستگیرشدگان تا زمان دادگاه با گرفتن وثیقه‌های سنگین می‌کند.
آزادی موقت با وثیقه به دو شکل شهروندان را درگیر و محدود می کند:
اول – فرد بازداشتی زیر بار یک وثیقه سنگین می رود که امکان هرگونه فعالیت و مخالفتی را از وی می‌گیرد
دوم – فرد بازداشتی بمدت نامعلومی(تا هر گاه که وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بخواهند) بلاتکلیف می‌ماند و شمشیر داموکلوس به این شکل بالای سر وی قرار دارد.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #دستگیری #بازداشت #تظاهرات_سراسری #اعتراضات

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر