۱۳۹۷ مهر ۱, یکشنبه

شکنجه بازداشت‌شدگان تظاهرات در شهرها

پس از اوج‌گیری تظاهرات مردم در دی ماه ۹۶؛ تظاهرات و تجمعات بزرگ و کوچکی در شش ماهه نخست سال ۹۷ وجود داشت. به دنبال این حرکت‌های اعتراضی هزاران تن از مردم و جوانان معترض بازداشت و روانه بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها شدند.
در این قسمت از جمعبندی به شکنجه‌های اعمال شده بر این زندانیان که به قصد گرفتن اعتراف و یا مجازات اعمال شده می‌پردازیم.


از جمله شکنجه‌شدگان در زندان اوین در دوران بازجویی و یا پس از آن در زمان تحمل حکم می توان به علیرضا رضایی و زهیر سنده‌پور از بازداشت‌شدگان تظاهرات یزد؛ زهرا زارع از بازداشت‌شدگان تظاهرات دی ماه تهران اشاره کرد.
در اردیبهشت ماه؛ صدها تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردم اهواز در زندان شیبان؛ زندان سپیدار و اداره اطلاعات اهواز پس از بازداشت مورد شکنجه قرار گرفتند. شکنجه ها توسط اطلاعات سپاه با باتوم؛ شلاق؛ نگهداری در سلولها با تراکم بالا انجام شده است.
در تیر ماه؛ بازداشت‌شدگان آذربایجانی در بند سلامت زندان اردبیل پس از اعتراض به عدم تفکیک بندها مورد شکنجه و ضرب‌وشتم ِمنجر به شکستگی و جراحت دست و پا قرار گرفتند.
در این میان گزارش‌هایی از شکنجه جسمی و روحی زنان در زندان‌های تهران‌بزرگ؛ قرچک ورامین؛ سپیدار اهواز؛ اوین و بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز وجود دارد.
شکنجه‌های اعمال شده بر بازداشت‌شدگان در زندان اردبیل و زندان شیبان اهواز؛ منجر به نقص عضو؛ شکستن دست و پا؛ شکستن دندانها و انگشتان شده است.
گزارشهایی نیز مبنی بر استفاده از تجاوز (چه زندانی زن و چه مرد) برای خرد کردن شخصیت زندانی وجود دارد.

شکنجه زنان در زندانها و بازداشتگاه‌ها:
زهرا زارع از بازداشت‌شدگان وقایع دی ماه ۹۶؛ در فروردین ماه سال جاری به دلیل حبس در سلول انفرادی و عدم دسترسی به درمان با حملات عصبی و تشنج روبرو بود و به این شکل شکنجه شد.
مائده عموری دختر ۱۵ ساله آبادانی به مدت چند ماه؛ در بازداشتگاه اداره اطلاعات و زندان سپیدار اهواز با بازجویی؛ شکنجه جسمی و شکنجه روحی روانی روبرو بود. وی بر اثر فشارهای وارده؛ دچار خونریزی معده شد.
در جریان حمله به دراویش در تهران؛ زنان بازداشت‌شده پس از دستگیری به بازداشتگاه وزرا منتقل شده و در آنجا مورد بازجویی‌، فحاشی و بازرسی‌های بدنی تعرض‌آمیز توسط ماموران زن قرار گرفتند. آنها با باتوم مورد ضرب و شتم منجر به ضایعات جسمی قرار گرفتند. آنها پس از انتقال به زندان قرچک ورامین نیز مورد شکنجه؛ و اذیت و آزار قرار گرفتند و از معالجات پزشکی بیماریهای ناشی از شکنجه محروم بودند.

شکنجه منجر به قتل:
در فروردین ماه؛ یک زندانی از متهمین مواد مخدر به نام علی سواری در زندان شیبان اهواز پس از ضرب و شتم شدید توسط ماموران زندان به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. بستگان وی فیلمی از جنازه او گرفته و در فضای مجازی منتشر کردند که در آن آثار شلاق و شوک برقی بر سر و بدن مقتول بصورت روشنی قابل مشاهده بود. همچنین دو پای یک زندانی دیگر به نام کاظم سواری را زیر شکنجه شکستند. کاظم سواری را به قرنطینه زندان شیبان منتقل کرده و قصد گرفتن اعترافات اجباری از وی را داشتند که اعلام کند علی سواری به دلیل مصرف مواد مخدر فوت کرده است.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #دستگیری #بازداشت #شکنجه #زنان #دانشجویان #بازداشت‌شدگان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر