۱۳۹۷ مهر ۳, سه‌شنبه

جزئیات اعدام یک زندانی از محکومان مواد مخدر در ماه محرم

روز شنبه ۲۴ شهریور ماه؛ برابر با روز پنجم ماه محرم؛ دستگاه قضاییه، حکم اعدام یک زندانی به نام عارف ریگی یوسف‌آبادی ۳۲ ساله و اهل ایرانشهر را به اتهام نگهداری و فروش مواد مخدر و اقدام مسلحانه، در زندان زاهدان به اجرا درآورد.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام عارف ریگی یوسف‌آبادی متولد سال ۱۳۶۵ متاهل و دارای دو فرزند بود. وی پیش از بازداشت به دلیل تصادف سنگین دچار عوارض جدی جسمانی شدید و مشکلات روانی شده بود. عارف ریگی در حالی اعدام شد که پرونده وی دارای نقص بود. این زندانی در تمام مراحل دادرسی اقدام مسلحانه را رد کرده بود. به گفته منابع نزدیک به این زندانی پرونده وی دارای چند نقض بارز بود:
یکم. روی مواد گرفته شده هیچ آزمایشی انجام نگرفت تا مشخص شود که آیا بطور واقعی مواد مخدر بود یا نه.
دوم. عارف ریگی در تمام مراحل دادرسی تا زمان اعدامش موارد اتهامی را رد کرده و هیچ کدام را نپذیرفته بود.
سوم. پوکه ای مبنی بر تبادل آتش در ماشینی که عارف روز بازداشت و شلیک در آن بود کشف نشده بود.
ایرادات دیگری نیز در پرونده و روال قانونی وجود داشت. عارف ریگی پیش از این نیز هیچ سوءسابقه ای نداشت.

بنا به گفته یکی از نزدیکان این زندانی اعدام شده، در سال ۸۵ زمانی که عارف بیست ساله بود پدرش درگذشت و او مسئولیت یک خانواده ۹ نفره را به عهده گرفت. عارف پس از شش ماه تصادف شدیدی کرد که منجر به عفونت شدید و ضایعه جسمی اش شد. در دست و پاهایش پلاتین کار گذاشتند و نیمی از استخوان لگن خود را از دست داد.
او با تنها سرمایه اش که ماشین گازوییل‌کشی بود مخارج خانواده را تامین می کرد. در ۲۳ اسفند ماه ۹۲ در سراوان در خودرویی همراه با یکی از اقوامش مورد تهاجم گلوله بدون ایست قرار گرفت. نفر همراه وی در جا با ضرب گلوله کشته شد و عارف مورد اصابت گلوله و ترکش واقع شد.
به دلائل نامعلوم پرونده عارف امنیتی و سیاسی شد و از سراوان به زاهدان منتقل گردید و در کمال ناباوری اتهام وی از حمل مواد مخدر به حمل و فروش و اقدام مسلحانه تبدیل شد و حکم اعدام وی را پس از ۶ سال در ماه محرم امسال اجرا کردند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زابل #نه_به_اعدام #زاهدان #اعدام #محرم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر