۱۳۹۷ مهر ۳, سه‌شنبه

‌ احضار خانواده دو فعال کرد و تهدید از سوی اطلاعات سپاه پاسداران مریوان

از روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۹۷؛ اطلاعات سپاه در شهر مریوان، خانواده دو فعال حقوق بشری و سیاسی عدنان رشیدی و کیومرث رشیدی را سه بار به این نهاد امنیتی احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار داده‌ است.



به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام؛ روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه؛ مصادف با اعتصاب عمومی شهرهای شرق کردستان، خانواده این دو فعال کرد از سوی اطلاعات سپاه پاسداران در چندین تماس تلفنی مورد تهدید قرارگرفته و روز بعد به این نهاد امنیتی احضار و در مورد فعالیت‌های فرزندانشان به آنها هشدار داده شد.

به گفته یک منبع مطلع؛ طی ده روز گذشته سه بار پدر و برادر عدنان و کیومرث رشیدی فعالان سیاسی کرد ساکن جنوب کردستان (اقلیم کردستان) احضار و ساعت‌ها بازداشت و مورد بازجویی قرارگرفته‌اند.

این منبع در ادامه می‌افزاید: به دلیل تهدید نیروهای امنیتی به رسانه‌ای نشدن این احضار و فشارها، از موارد تهدیدات خبری در دست نیست.
عدنان رشیدی زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق بشر کرد در تابستان ۹۶ به دلیل فشارهای ایران، از سوی اداره‌ آسایش حکومت اقلیم کردستان در شهر پنجوین بازداشت‌ و حکومت اقلیم کردستان درصدد دیپورت وی به ایران بود که با فعالیت و اعتراضات فعالان کرد و نهادهای حقوق بشری از این عمل جلوگیری به عمل آمد.

همچنین کیومرث رشیدی فعال سیاسی کرد به دلیل فعالیت‌های سیاسی، سال ۱۳۹۱ از سوی اطلاعات سپاه اقدام به بازداشت وی در شهر کانی دینار از توابع مریوان نموده و مورد شلیک مستقیم قرارگرفته شد. این فعال کرد از آن زمان تاکنون در اقلیم کردستان به‌عنوان پناهنده ساکن شده است.

در سال ۹۵ اموال خانواده عدنان رشیدی که جهت وثیقه در دادگاه مریوان گرو گذاشته شده بود از سوی دادگستری مریوان به نفع حکومت ایران ضبط گردید.

عدنان رشیدی عضو شورای رهبری جمعیت حقوق بشر کردستان در سال ۱۳۸۴ از سوی نهادهای امنیتی ایران بازداشت و به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم و مدت ۸ سال را در زندانهای ایران محبوس بود. وی جهت درمان بیماری با تودیع وثیقه به مرخصی استعلاجی اعزام و از آن پس در جنوب کردستان ساکن شده است.

 اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #احضار #مریوان #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر