۱۳۹۷ مهر ۱, یکشنبه

شکنجه ابزار سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در ایران – ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷

شکنجه یکی از ابزار سرکوب و ایجاد ترس و وحشت در جامعه است که در زندان‌های ایران به صورت گسترده در مراکز مخفی وابسته به اطلاعات و سپاه پاسداران و همچنین در زندانها توسط شکنجه‌گران به طور سیستماتیک اجرا می‌شود.
هدف از شکنجه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران؛ گرفتن اطلاعات از فرد بازداشت شده؛ تحقیر و خرد کردن روحیه مقاومت در وی می باشد.
بازتاب چنین اعمال وحشیانه‌ای در زندانها و بازداشتگاهها در سطح جامعه؛ ایجاد فضای ترس است.



در یک بررسی کوتاه آماری توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام در بازه زمانی ۶ ماه اول سال جاری؛ ۹۳ مورد شکنجه جسمی؛ ۴۶ مورد شکنجه روحی و حداقل ۳ مورد زدن شلاق؛ گردآوری شده است.

شکنجه‌ها در بازداشتگاههای مخفی و در زندان‌های رجایی‌شهر؛ مرکزی زاهدان؛ اوین؛ تهران‌بزرگ؛ اداره آگاهی تهران؛ سراوان؛ مرکزی اردبیل؛ شیبان اهواز؛ بیرجند؛ کاشان و خوی انجام شده است.
بیشترین گزارش شکنجه از زندان تهران‌بزرگ (فشافویه) و زندان رجایی‌شهر (گوهردشت کرج) دریافت شده است. اما نباید چنین استنباط شود که در دیگر زندان‌ها میزان شکنجه‌ کمتر است. بلکه به این معناست که به دلیل اختناق و سانسور؛ گزارش‌های کمتری از این مراکز شکنجه و زندان به بیرون درز پیدا می کند. در این میان از درون زندانها گزارش می‌رسد که بازجویان و شکنجه‌گران؛ بازداشتی‌های اعتراضات سراسری را مورد شکنجه‌های بسیار وحشتناکی قرار می دهند که اخبار بخش زیادی از این شکنجه‌ها به بیرون راه پیدا نمی‌کند.

شکنجه‌های اعمال شده شامل ضرب‌وشتم؛ انتقال به سلول انفرادی؛ ضرب‌وشتم با چوب یا وسیله سخت؛ جوجه‌کباب؛ ضربه به سر؛ تجاوز؛ تهدید به تجاوز؛ ضرب‌وشتم در مقابل دیدگان زندانیان دیگر؛ شکنجه با عدم رسیدگی درمانی منجر به مرگ یا ضایعات شدید جسمی؛ محرومیت از ملاقات؛ محرومیت از تماس تلفنی بوده است.

عاملان شکنجه:
عاملان شکنجه زندانیان و افراد بازداشتی بر دو دسته تقسیم می‌شوند:
۱)بازجویان و شکنجه‌گران
۲)عوامل زندانها شامل رییس زندان؛ رییس حفاظت زندان؛ مدیر داخلی زندان؛ مسئول گارد زندان
دسته دوم عناصری هستند که ظاهرا کارشان شکنجه زندانیان نیست. اما اینها چه بصورت مستقیم و چه بصورت غیرمستقیم در شکنجه و اذیت و آزار زندانیان دخالت دارند. در بسیاری از موارد این عناصر کثیف؛ زمینه‌ساز شکنجه و اذیت و آزار زندانیان هستند.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #دستگیری #بازداشت #شکنجه #سرکوب  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر