۱۳۹۷ شهریور ۱۲, دوشنبه

یادی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی؛ غلامحسین کلبی در نوزدهمین سال زندان

در هیاهوی اخبار تجمعات و تظاهرات و بازداشتهای مربوط به آن زندانیان سیاسی قدیمی را از یاد نبریم. کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ در تلاش است با تنظیم فایلهای زندگینامه هموطنان را بیشتر با زندانیان سیاسی آشنا کند. 


غلامحسین کلبی یکی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی حاضر است که پس از ۱۹ سال زندان حتی یک روز نیز به مرخصی نرفته است. وی هم اکنون در زندان شیبان اهواز محبوس است.
زندانی سیاسی غلامحسین کلبی از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ می باشد که از سال ۶۰ تا ۶۶ مدت ۶ سال به اتهام هواداری از مجاهدین خلق در زندانهای جنوب ایران محبوس بود.
غلامحسین کلبی در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۷۹ به اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق در شهرستان دزفول بازداشت شد. 
غلامحسین کلبی پس از دستگیری به بازداشتگاه سپاه اهواز (زندان ششم سپاه اهواز) منتقل شد که مدت ۱۴ ماه در این بازداشتگاه زیر شکنجه و بازجویی بود. سپس به بند ۲۰۹ و پس از آن به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل گردید. 
در سال ۸۱ به دلیل ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اتهام محاربه در شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد. غلامحسین کلبی اتهاماتش را قبول نکرد و گفت که اعترافاتش زیر فشار بوده است. در دادگاه تجدید نظر در دادگاه انقلاب استان تهران حکم اعدامش مجددا تایید شد. ولی در نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.
به گفته برادرش  غلامحسین کلبی حق گرفتن وکیل نداشت و دادگاه برای او یک وکیل تسخیری انتخاب کرده بود. 
در مهر ماه سال ۱۳۸۶ به درخواست خودش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان ماهشهر (محل سکونت خانواده‌اش) منتقل شد. پس از مدتی به زندان کارون اهواز منتقل گردید. در بهمن سال ۱۳۹۴ بعلت تعطیلی زندان کارون به زندان شیبان اهواز (مجتمع حرفه آموزی) منتقل شد.
در سال ۹۴ خواهرش فوت کرد. اما به دلیل مخالفت اطلاعات از رفتن وی برای سوگواری خواهرش ممانعت به عمل آمد.
در آبان ماه سال ۹۵ برادر وی بعنوان تنها عضو باقی مانده از خانواده‌اش در راه زندان برای ملاقات حضوری با وی که پس از پنج سال تلاش موفق به اخذ آن شده بود، سکته کرد و فوت نمود. اما اجازه حضور در مراسم خاکسپاری برادرش را هم نیافت.
این زندانی سیاسی هم اکنون در زندان شیبان اهواز زندانی است و پس از گذشت ۱۸ سال حتی یک روز هم مرخصی نرفته است. مسئولان اطلاعات با مرخصی وی مخالفت می کنند. 
او از عفونت گوش چپ، مشکلات آرتروز، درد کمر و مشکلات فک و دهان و دندان رنج می برد و امکان مراجعه به پزشک در بیرون زندان و مرخصی استعلاجی را هم ندارد.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندانی_سیاسی #شیبان #اعدام #نه_به_اعدام #غلامحسین_کلبی #اهواز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر