۱۳۹۷ شهریور ۲۸, چهارشنبه

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در باره نقض حقوق بشر در ایران و ۱۱خواسته از ایران

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در باره نقض حقوق بشر در ایران و ۱۱خواسته از ایران



روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۷ برابر با ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸؛ آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش مفصلی در رابطه با نقض حقوق بشر به مجمع عمومی این سازمان ارائه کرد. آقای گوترز در این بیانیه موج اعدام‌ها؛ شکنجه زندانیان و بازداشت‌شدگان در تظاهرات و اعتراض‌ها و محدود برگزاری تجمعهای مسالمت‌آمیز در ایران را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود از ایران خواست به ۱۱ خواسته در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران ملزم باشد.
به طور مختصر قسمتهایی از این گزارش را که همکاران ما در کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام تنظیم کرده اند؛ در زیر می آوریم.

« از ژانویه 2018 تا مه امسال، 78 نفر در  ایران اعدام شدند».
دبیر کل از اجرای اعدام نوجوانان در ایران نگران است. در سال 2018، محبوبه مفیدی، امیر پورجعفر، علی کاظمی و ابوالفضل چزانی، که در سنین 14 تا 16 سالگی (مرتکب جرم شده بودند) اعدام شدند. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بیانیه‌ای برای توقف اعدام‌ها در ماه های فوریه و ژوئن 2018 صادر کرد. 
همچنین دبیرکل نگرانی عمیق خود در رابطه با محکومیت اعدام نوجوانان به مرگ و وضعیت نوجوانان و مجازات اعدام بويژه محمد کلهری، مهدی خزاعیان، محمد حدادی و پوریا طبائی اعلام می کند. گزارشهایی مبنی بر احتمال قریب الوقوع حکم اعدام آنها وجود دارد.

دبیرکل نگرانی‌های جدی در مورد گزارش‌های مداوم شکنجه و بدرفتاری در مکان‌های مختلف بازداشت و زندان‌ها دارد. این گزارش ها ضرب‌وشتم، عدم وجود مراقبت‌های پزشکی؛ استفاده از شکنجه برای اعتراف و اعترافات اجباری را توصیف می کنند. 
همچنین گزارش‌هایی مربوط به شرایط بازداشت؛ نبود امکانات در زندان‌ها از جمله زندان قرچک ورامین (شهرری) و زندان رجایی‌شهر وجود دارد. شرایط زندانیان سیاسی پس از انتقال در اوت ۲۰۱۷ و اعتصاب غذا و اعتراض آنها از جمله گزارش‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

از سال 2013 میلادی، حدود 43 هزار تظاهرات در سراسر ایران برگزار شد. در 28 دسامبر 2017، اعتراضات گسترده از شهرهای مشهد و نیشابور آغاز شد.
معاون وزیر کشور امور امنیتی در مصاحبه ای گفت که 90 درصد از تظاهر‌کنندگان دستگیر شده در طول اعتراضات ماه ژانویه 2018 کمتر از 25 سال بوده و هیچ سابقه کیفری ندارند.  در 3 ژانویه، موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه انقلاب تهران، تهدید کرد که رهبران و سازمان‌دهندگان تظاهرات به محاربه متهم می شوند که مجازات آن اعدام است.
گزارش ها حاکی از آن است که برخی از افرادی که در جریان اعتراضات ماه ژانویه دستگیر شده اند برای مدت طولانی به طور غیرقانونی بازجویی می شوند. در بعضی موارد، بازداشت‌شدگان به مکان‌های ناشناخته منتقل شدند.
با توجه به بیش از 40 میلیون کاربر ثبت شده اینترنت در ایران، نرم افزار پیام رسانی Telegram به عنوان وسیله‌ای برای ارتباطات در کشور، از جمله در طول اعتراضات تبدیل شد. از آن زمان به بعد محدودیت های قابل توجهی اعمال شد و در 31 دسامبر 2017، شورای عالی امنیت ملی Telegram را مسدود کرد.


در رابطه با وضعیت مدافعان حقوق بشر، فعالان و زندانیان سیاسی؛ دبیرکل عمیقا نگران وضعیت مدافعان حقوق بشر و فعالان زندانی است.
از زمان انتشار گزارش قبلی، نرگس محمدی، آرش صادقی، سهیل عربی، محمدعلی طاهری و آتنا دائمی، به‌رغم درخواست برای آزادی آن‌ها، زندانی هستند. سهیل عربی در زندان تهران بزرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت و خانم محمدی به دلیل سلامت او در حال بدتر شدن در بیمارستان بستری بود. در ماه مه، گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه، نگرانی‌های جدی را در مورد رفاه آقای صادقی، فعال دانشجویی ابراز نمود و اظهار داشت که بازداشت وی خودسرانه بوده و خواستار آزادی وی شده است.
 در ماه فوریه آقای سید امامی در زندان اوین کشته شد. مقامات ادعا کردند که خودکشی کرده است و از ژوئیه 2018، از محل نگهداری دیگر بازداشت شدگان  هنوز خبری نیست. در حالی که اکثر فعالان محیط زیست از ماه مه بازداشت شده اند. از خروج همسر آقای سید امامی، مریم ممبینی،  از  ایران جلوگیری شد، پاسپورتش مصادره شد و او بازجویی های مکرر و عواقب وخیمی را متحمل شد. در ماه مارس گزارشگران ویژه زنان نگرانی خود را از وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ابراز کردند.
گزارش نقض حقوق بشر همچنین از نقض حقوق وکلا در ایران از جمله عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده، زینب محمدی، ... می گوید. همچنین گزارش‌های دریافتی تلافی جویانه علیه این افراد و خانواده هایشان است از جمله مصادره پاسپورت، تهدید و ارعاب، از طریق تسلیم به بازجویی‌های مکرر است. 
دبیر کل همچنان در مورد وضعیت زندانیان دوگانه و خارجی در ایران نگران است. سیامک و باقر نمازی؛ نازنین زاغری-راتکلیف؛ کمال فروغی و نزار زکا از این جمله هستند.
در ماه ژوئن 2017، رامین پناهی به خاطر ادعای عضویت در گروه کردی کومله دستگیر شد و به اعدام محکوم شد.  پروسدورهای ویژه  خواستار لغو محکومیت وی در راستای گزارش شکنجه در بازداشت و محاکمه ناعادلانه شده‌اند .
همچنین گزارش‌هایی را درباره سلامت و درمان زندانیان کردی زانیار مرادی و لقمان مرادی که در سال 2009 به اعدام محکوم شده بودند، دریافت شده است که بر اساس اعترافاتی مورد  ضرب‌وشتم قرار گرفتند. به همین ترتیب، OHCHR اطلاعاتی در رابطه با سلامت زینب جلالیان دریافت کرد که بعد از دستگیری خود در سال 2007 به دلیل اعتراض به عضویت یک گروه مخالف درآمد.

خواسته های دبیر کل:
- دبیر کل درخواست خود را از دولت مبنی بر ممنوعیت اجرای مجازات نوجوانان در هر شرایطی و مجازات مجدد آنها را تجدید می‌کند. 
- وی از دولت خواست تا مجازات اعدام اجباری را لغو و یک مهلت قانونی برای استفاده از آن تعیین کند. 
انتظار می رود تضمین های قانونی و تضمین های قانونی، از جمله احترام به روند دادرسی بین المللی و استانداردهای محاکمه عادلانه، مخصوصا در مورد حق برخورداری از حق قانون در تمام مراحل دادرسی انجام شود. 
همچنین شفافیت در مورد تعداد افرادی که به اعدام محکوم شده اند؛ باید تضمین شود. اطلاع رسانی سریع در مورد تاریخ و محل اعدام ها باید ارائه شود و دسترسی به اطلاعات قابل اطمینان در مورد مجازات اعدام باید تضمین شود.
- دبیر کل از دولت خواست تا قوانینی را که استفاده از شکنجه و بدرفتاری را به عنوان یک نوع مجازات مجازات می کنند، لغو کنند. تا اطمینان حاصل شود که تحقیقات سریع، دقیق و موثر توسط سازمان های مستقل و بی طرف به کلیه مرگ و میر زندان و گزارش ها صورت می‌گیرد. اینکه مسئولان در مقابل شکنجه یا بدرفتاری دیگر پاسخگو باشند.
- دبیرکل از دولت خواست تا اطمینان دهد امکان دسترسی به همه مکان های بازداشت برای سازمان های نظارتی ملی و بین المللی وجود داشته باشد.
- دبیر کل از دولت می‌خواهد که اطمینان دهد که استانداردهای بین المللی و تضمین‌های قانونی و محاکمه عادلانه اجرا می‌شود. از جمله اطمینان حاصل شود که تمام متهم ها از جمله کسانی که به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور متهم هستند، امکان دسترسی به مشاور داشته باشند.
- دبیرکل از دولت می خواهد که اطمینان حاصل شود که مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و محیط زیست می توانند با خیال راحت و آزادانه بدون ترس از آزار و اذیت، دستگیری، بازداشت و پیگرد قانونی کار کنند.  
- دبیرکل از دولت خواست تا قوانینی  که به موجب آن به طور ناعادلانه آزادی بیان در اینترنت محدود می‌شود را لغو کند . 
- دبیرکل از دولت خواست تا قوانین و شیوه های تبعیض آمیز علیه زنان و دختران را مطابق با استانداردهای بین المللی اصلاح و لغو کند و اطمینان حاصل شود که حقوق زنان مدافع حقوق بشر و معترضین محافظت می شود. 
- دبیرکل از دولت می خواهد که از حقوق همه افراد متعلق به اقلیت های مذهبی و قومی محافظت کند و از همه اشکال تبعیض علیه آنها دفاع کند و بلافاصله و بدون قید و شرط تمامی کسانی که به خاطر مذهبشان زندانی شده اند را آزاد کند .
- دبیر کل از دولت خواستار تصویب کنوانسیون لغو تمامی موارد تبعیض علیه زنان، کنوانسیون علیه شکنجه و سایر رفتارهای بی رحمانه و غیر انسانی، پروتکل دوم اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی حقوق سیاسی با هدف لغو مجازات اعدام، کنوانسیون بین المللی برای حفاظت از همه افراد از زوایای اجرایی و کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق همه کارگران مهاجر و اعضای خانواده هایشان شد.
- دبیر کل از دولت می خواهد تا در مورد مشاهدات کلی همه نهادهای بین المللی معاهده و مکانیزم های ویژه همکاری و پیگیری کند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر