۱۳۹۷ شهریور ۱۲, دوشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه ۳ شهریور تا روز جمعه ۹ شهریور ماه ۱۳۹۷ همچنان در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.



اعدام:
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۳ زندانی در زندانهای ایران به دار آویخته شدند.
صبح روز چهارشنبه ۷ شهریور ماه، حکم اعدام دست‌کم دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این دو زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند روز دوشنبه ۵ شهریور ماه جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
صبح روز یکشنبه ۴ شهریور ماه، حکم اعدام یک زندانی در محوطه زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود “شهرام محمدی” ۳۷ ساله احراز شده است.
همچنین گزارش شده است که در تاریخ ۳۰ مرداد ماه، یک زندانی در محوطه زندان مراغه (آذربایجان شرقی) به طور مخفیانه اعدام شده است که تاکنون رسانه های حکومتی آن را اعلام نکرده اند.

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود اعدام را مجازاتی «بی رحمانه و غیرانسانی» خواند و ایران را دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام معرفی کرد.
در گزارش عفو بین الملل در رابطه با اعدامها چنین نوشته شده است که ۱۴۲ کشور استفاده از این مجازات را در قوانین خود لغو یا در عمل متوقف کرده اند, اما چند کشور، از جمله رژیم ایران همچنان به اعدام ادامه دادند.

بازداشتها:
روز سوم شهریور ماه رویا صغیری، دانشجوی دانشگاه تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته، جهت تحمل حبس به زندان تبریز منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به بیست و سه ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز عینا تائید شده بود.

روز شنبه ۳ شهریور ماه؛ نیروهای امنیتی ۵ جوان را پس از اعتراض به استخدام غیر بومیان در هویزه بازداشت کردند این زندانیان به نامهای مجید؛ عباس؛ حکیم؛ عباس؛ رحیم و حسن زهیری از ساکنین روستای زهیریه تابع شهر هویزه می‌باشند.

روز یکشنبه ۴شهریور سید جمال موسوی‌نژاد، فعال ترک (آذربایجانی) اهل سراب بازداشت و جهت گذراندن دوران محکومیت یک ساله خود به زندان سراب منتقل شد.

روز جمعه نهم شهریورماه، دو شهروند کُرد به نام‌های “سیروان هوشمند و مختار ولی‌پور” اهل مریوان هنگام تجمع در مقابل دکه‌ شهید شریف باجور توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.

چندین تن از تجمع کنندگان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت که تاکنون هویت آنان احراز نشده است. نیروهای اطلاعاتی شهروندان بازداشت شده را به اخلال در نظم عمومی متهم و آنان را به اطلاعات نیروی انتظامی انتقال داده‌اند.

تهدیدها و احضاریه ها:
جعفر رستمی راد فعال ترک (آذربایجانی) که پیش‌تر در تیرماه سال جاری در جریان تجمعات قلعه بابک توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و در تاریخ ۹ مرداد با قرار وثیقه از بازداشتگاه اوین آزاد شده بود، سوم شهریور به دادگاه احضار شد.

اذیت و آزار و فشار روی زندانیان:
روز شنبه ۳ شهریور ماه؛ آرش صادقی به بیمارستان اعزام و از وی اسکن مغز گرفته شده و جواب بیوبسی کندروسارکم اعلام شد. پزشکان معالج به مسئولان زندان رجایی شهر هشدار داده اند.کندروسارکوم Chondrosarcoma یک تومور بدخیم یا سرطان بدخیم استخوان است که جنس سلول های سازنده آن از غضروف است.

زندانی سیاسی رامین حسین پناهی که از زندان سنندج بصورت ناگهانی و بدون اطلاع وکیل و خانواده اش به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بود از روز شنبه سوم شهریورممنوع الملاقات و از تماس تلفنی محروم شد. این زندانی سیاسی محکوم به اعدام در اعتراض به وضعیت خود با دوختن لبهای خود دست بە اعتصاب غذا زد.
مأموران زندان در همین شرایط وی را مورد تهاجم و ضرب و شتم قرار داده و لبهای دوخته شده او را با زور و تهدید باز کردند.

محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران صبح روز یکشنبه چهارم شهریور به دلیل بیماری کلیوی و ریوی به بیمارستان منتقل و پس از معاینه بار دیگرتوسط ماموران به زندان بازگردانده شد.

۵ زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه پنجم شهریور ماه؛ که در نهمین روز اعتصاب غذای خود در سلول انفرادی بسر می برند ؛ در وضعیت وخیمی قرار دارند.
این زندانیان از افت زیاد فشار خون و بی حالی و دردهای مختلف رنج می برند. اما مأموران زندان به آنها که در وضعیت اورژانس هستند هیچگونه رسیدگی نمی‌کنند.

نیلوفر همافر، ۲۰ ساله، یکی از معترضان بازداشت شده روز ۱۱ مرداد ماه تهران همچنان در زندان قرچک ورامین در بلاتکلیفی سر می‌برد.

در هفته ای که گذشت مأموران وزارت اطلاعات در زاهدان برای گرفتن اعترافات دروغین از عبدالله بزرگزاده برای وی صحنه اعدام ساختگی درست کردند. یک روز صبح زود عبدالله را از بند خارج کرده و به او گفتند که برای اعدام برده می شود و به او گفتند: ما مأمور و معذوریم و کاری از دست ما بر نمیاد و خودت را آماده کن. عبدالله بزرگزاده از زمان بازداشت به مدت چندین هفته در تک سلول تنگی بوده و به وی اجازه ندادند کسی را ببیند

صدور احکام:
دو تن از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم در اسفندماه ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به‌ ۱۴ سال حبس تعزیری و ۴ سال تبعید به سیستان و بلوچستان محکوم شدند.

پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران که در اسفند ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده بود به ۷ سال حبس محکوم شد.

محمد نجفی، وکیل دادگستری، به دنبال اطلاع رسانی در خصوص مرگ یکی از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری دیماه ۹۶ در زیر شکنجه در زندان از سوی دادگاه انقلاب به ٣ سال زندان و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

زندانی سیاسی محبوس در زندان بیرجند محمدامین عبدالهی، بە دلیل تاخیر در بازگشت از مرخصی به ٧٤ ضربە شلاق محکوم شده است.
صفر عبدالهی و احمد جهانگیری، دو تن از شهروندان محبوس در زندان ارومیه که سال گذشته به دنبال انتشار خبر تعرض جنسی سرایدار مدرسه راه شهدا در اسلام آباد ارومیه به یک دختر دانش آموز بازداشت شده بودند جمعا به ۳۶ سال حبس محکوم شدند.

یک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان که در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ شرکت کرده بود به دو سال شرکت در نماز جمعه محکوم شد.

قتل و کشتار مردم
چهار فعال زیست محیطی اهل مریوان با نامهای شریف باجور، امید کهنه پوشی، رحمت حکیمی نیا و محمد پژوهی در حین تلاش برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل های مریوان که براثر توپ باران سپاه پاسداران ایجاد شده بود جانشان را از دست دادند.

وضعیت زندانها:

زندان اوین
جمعیت بند۴ زندان اوین به دلیل افزایش بازداشت‌ها به دو برابر گنجایش خود رسیده است.
این افزایش جمعیت زندانیان به دلیل بازداشتهای گسترده و خودسرانه در جریان اعتراضات و تظاهرات مردمی در مردادماه می‌باشد که مسئولان حکومتی در هراس از گسترش اعتراضات اقدام به دستگیریهای گسترده کرده اند.
بند ۴ زندان اوین دارای سه سالن و گنجایش هر سالن حدود ۱۵۰ نفر است. این در حالی است که در سالن ۱ بند ۴ زندان اوین که گنجایش ۱۵۹ نفر را دارد؛ جمعیت به دو برابر یعنی به ۳۰۰ نفر رسیده است. در سالن ۲ این بند؛ جمعیت به ۲۶۰ نفر رسیده و سالن ۳ نیز به همین شکل پر شده است.
جمعیت این سالن‌ها پیش از این بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بود. به طور میانگین هر اتاق ۷ نفر کف‌خواب دارد.

زندان تهران بزرگ
نیروهای گارد ویژه در زندان تهران بزرگ در اولین ساعات صبح روز چهارشنبه هفتم شهریورماه به درویشان متحصن در تیپ ۳ این زندان حمله‌ور شده و آنان را مورد ضرب و شتم سنگینی قرار داده‌اند.
نیروهای گارد زندان تهران بزرگ با حمله به درویشان متحصن در تیپ ۳ این زندان، تمامی درویشان متحصن را پس از سرکوب با گاز اشک‌آور و شوکر و باتوم به سلول‌های انفرادی منتقل کردند.
آنها همچنین با جوش دادن درب محوطه افسر نگهبانی، برخی از دراویش را از دیگران جدا و محصور کرده‌اند. دراویش اعلام کردند که وضعیت شان بسیار نگران کننده است .
دراویش زندانی در زندان تهران بزرگ از خرداد ماه سال جاری؛ مدت سه ماه است که در اعتراض به ضرب و شتم دراویش زن در تحصن هستند.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام 
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #نقض_حقوق_بشر #سراوان #اعدام #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر