۱۳۹۷ شهریور ۱۵, پنجشنبه

بازداشت و بلاتکلیفی کارن وارطانیان دانشجوی بازداشتی تظاهرات دی ماه در زندان فشافویه

کارن وارطانیان از دانشجویان بازداشت شده در تظاهرات سراسری دی ماه ۹۶؛ پس از عمل قلب با شرایط جسمی خطرناک در زندان فشافویه بلاتکلیف است.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ بر اساس اخبار رسیده؛ کارن وارطانیان متولد سال  ۱۳۷۲؛ اهل تهران؛ دانشجوی ترم ۹ داروسازی دانشگاه اراک و مجرد است. وی از هموطنان ارمنی و از بازداشت‌شدگان تظاهرات سراسری دی ماه است. این دانشجوی معترض در روز ۹ دی ماه ۹۶؛ در تجمع اعتراضی بازداشت و مدت ۱۷ روز تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت به طوری که طی مدت بازداشت ۱۵ کیلو وزن کرد. 
کارن وارطانیان دو هفته پیش طی احضاریه ای به دادگاه انقلاب احضار شد. دادگاه او روز سه شنبه ۶ شهریور ماه؛ با حضور خود و وکیلش برگزار شد. در دادگاه با اتهام‌های توهین و نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، تلاش برای تشکیل گروه های مبارز علیه نظام، تبلیغ مسیحیت و اسلام زدایی روبرو شد. برای او قرار بازداشت موقت صادر و تاریخ دادگاه اصلی تعیین شد. علیرغم اعتراض وی و وکیلش به آنها ابلاغ شد که تا تاریخ دادگاه به زندان فشافویه منتقل می شود.
کارن وارطانیان به طور مادرزاد بیماری گشادی دریچه قلب دارد و در اردیبهشت ۹۷ عمل جراحی قلب داشته است. با وجود اینکه خانواده و وکیل پرونده از قاضی خواستند که به دلیل بیماری قلبی و تهدید جانی برای کارن وارطانیان تعیین وثیقه شود؛ اما قاضی به ایشان گفت که به دستور قوه قضاییه برای زندانیان امنیتی قرار وثیقه صادر نمی شود حتی اگر تاریخ دادگاه یکسال دیگر باشد.
به گزارش یک منبع موثق؛ کارن وارطانیان حین انتقال از دادگاه به بازداشتگاه توسط مامورین زندان در مقابل چشمان مادر و خواهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مامور ضارب به دروغ به مردم حاضر در محل گفت: «این متهم به چند دختر زیر ۱۸ سال تجاوز کرده.»
این دانشجوی بازداشتی در روز ۸ شهریور ماه؛ پس از ۲ روز بازداشت در بازداشتگاه موقت به زندان فشافویه منتقل شد.
وی در زندان فشافویه دچار حمله قلبی شد و روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه؛ با دستنبد و تحت مراقبت امنیتی همراه با یک مامور لباس شخصی و یک سرباز به بیمارستان رجایی منتقل گردید. خانواده وی تنها توانستند چند دقیقه او را از پشت شیشه مشاهده کنند. اما همین دیدار نیز کافی بود که آثار ضرب و شتم را بر سر و صورت؛ چشم و پای فرزندشان ببینند. با وجود رای پزشک بیمارستان مبنی بر استراحت ۳-۴ روزه وی به دلیل عمل جراحی و شرایط وخیم جسمی اش؛ مسئولان زندان با ادامه معالجه او در بیمارستان موافقت نکرده و پس از یک معالجه سرپایی وی را به زندان بازگرداندند. مامور لباس شخصی در پاسخ به تاکید پزشک مبنی بر ادامه مراقبت از وی در بیمارستان گفت: «اگر مرد هم مهم نیست. فقط چند روزی زنده نگهش دار که بتوانیم از او اعتراف کارهایش را بگیریم.»
 کارن وارطانیان طی مدت بازداشت تنها ۲ بار با خانواده تماس تلفنی کوتاه داشته است.
خانواده وی به شدت در خصوص تهدید جانی و وضعیت فرزندشان نگران هستند. با وجود پیگیریهای مستمر خانواده اجازه ملاقات به خانواده داده نشده و قاضی پرونده نیز تاریخ دادگاه وی را مشخص نمی کند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #تظاهرات_سراسری #فشافویه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر