۱۳۹۵ مهر ۳, شنبه

دلنوشته کشیش زندانی ابراهیم فیروزی تقدیم به متولدین دهه شصت

#ایران – #حقوق_بشر-دلنوشته کشیش زندانی ابراهیم فیروزی تقدیم به متولدین دهه شصت 



زندانی عقیدتی و کشیش مسیحی ابراهیم فیروزی دلنوشته ای رو به متولدین دهه شصت نوشت.متن دلنوشته ایشان به این شرح است:

تقدیم به متولدین دهه شصت 

جامعه ۴:۱۳ و ۱۴«دو جوان فقیر و حکیم از پادشان پیر و خرف که پذیرفتن نصیحت را دیگر نمی داند بهتر است زیرا که او از زندان به پادشاهی بیرون می آید»

طنزهای محاوره اي بين جوانان متولد دهه های شصت و هفتاد در ايران رواج يافته است.متولدين دهه شصت خود را به شوخی دست بالا مي گيرند و روزگار سپری شده
نوجوانيشان را در شرايطي سخت و پر از محدوديت تصوير می كنند. زمانی بود كه مفهوم تولد در دهه شصت يا هفتاد را نمى دانستم اما فرهنگ عامه و نوع گفتگوها هـيچ گاه بدون پشتوانه تاريخى پديدار نمى شود.

متولدین دهه شصت کودکی خود را در شرایطی بحرانی سپری کرده اند که شاید به سبب تلخی خاطراتشان حاضر به بازسازی کودکیشان نیستند، اما یادمان باشد که تاریخ دور یا معاصرهرملتی می تواند درس عبرتی برای زمان حاضر باشد.

اکنون که جوانان دهه های هفتاد و هشتاد ازاندکی آزادی فردی یا اجتماعی بهره مند هستند، لازم است بدانند که چه کسانی از آسایش خود گذشته اند تا جوانان امروز در اجتماعی بربر اندیش زندگی نکنند.وقایع دهه شصت جای طنز پردازی ندارد، زیرا همسو با اشک مادران و بغض پدران است.

آنانی که پس از انقلاب پنجاه و هفت با روی کارآمدن حکومتی مردمی سرنوشتی زیبا برای فرزندانشان انتظار داشتند، نه تنها این آرزوها در زندگی جوانانشان تحقق نیافت، بلکه حتی عمر آنها را در زندانهای حکومت نوپا به وسیله جوخه های تیرباران یا طناب اعدام به پایان آورد.

دهه شصت نماد سرکوبی شهروندانیست که برای بثمررساندن انفلاب، کنار سایر گروههای مردمی بودند اما در کشاکش بازیهای سیاسی آنان را سرکوب کرده و نامی دیگر بر آنان نهادند.به نام آنها فتنه گری کردند تا جایی که دست بر مردان خدا گذاشته و قتل اسقف هایک را پای این گروه نوشتند.اگر قتل دلخراش مردان خدا را آنان انجام دادند که مرامشان با زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه شصت مطابقت دارد، چه کسانی کشیش حسین سودمند را به اتهام ارتداد اعدام کردند؟چه كساني كشيش مهدي ديباج را سالها زندانی كردند و در انتها او را به قتل رساندند؟

متولدین دهه شصت کودکیشان را دردوره ای گذرانده اند که در طول تاریخ چند هزار ساله ایران زمین میتوانیم دهه شصت را بعنوان دوره ای منفک از سایردوره ها بررسی کنیم.
بهتر است جوانانی که تولد در دهه شصت را به طنزپردازی برای متولدین دهه هفتاد می گذرانند بیشتر به رخدادهای دردناک زمان کودیک خود رجوع کنند، تا متولدین دهه های هفتاد و هشتاد بدانند که تفاوت تولد در یک دهه در چه چیزهایی نهفته است.

در آخر اینجانب بعنوان یک ایرانی متولد دهه شصت و زندانی عقیدتی، ضمن همدردی با خانواده های داغدار این دهه خونبار برای آرامش قلب خانواده های زندانیان سیاسی و عقیدتی که در دهه شصت اعدام شده اند دعا می کنم و از سازمانهای بین المللی حقوق بشری و خصوصا سازمان ملل خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب و کاملابیطرف جهت تحقیق رخدادهای دهه شصت در زندانهای جمهوری اسلامی را دارم تا بعنوان سند بین المللی انتشار یابد. باشد که این اقدام اندک مرحمی بردلهای داغدار این خانواده ها وهمه ایرانیان آزادی خواه و حقیقت جو باشد.

زندانی مسیحی، ابراهیم فیروزی

زندان گوهردشت
 مهر 95

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر