۱۳۹۳ بهمن ۳۰, پنجشنبه

وکیل و خانواده: حکم سامان نسیم هنوز اجرا نشده است




وکیل و خانواده: حکم سامان نسیم هنوز اجرا نشده است

شش زندانی محکوم به اعدام به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند و از وضعیت آنها خبری در دست نیست
وکیل و خانواده سامان نسیم یکی از شش زندانی محکوم به اعدام ارومیه، به نقل از اجرای احکام زندان و قاضی ناظر بر زندان ارومیه تایید کردند که حکم سامان نسیم هنوز اجرا نشده و بنابه اخبار تایید نشده‌ای آنها به اداره اطلاعات منتقل شده‌اند.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سامان نسیم (پژاک) به همراه یونس آقایات (آقایان از پیروان اهل حق «علوی»)، حبیب‌الله افشاری (کومله)، علی افشاری (کومله)، سیروان نژاوی (پژاک) و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور، پژاک) زندانیان محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه هستند که دیروز به مکان نامعلومی منتقل شدند. با توجه به تایید احکام اعدام این شش زندانی، احتمال اجرای حکم آنها قوت یافت. امروز صبح پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، امید برادر سامان نسیم گفته: «تا این دقیقه حکم سامان اجرا نشده، به اجرای احکام زندان و قاضی زندان مراجعه کردیم و گفتند که هنوز حکم اجرا نشده است.»
عزیز مژدهی وکیل مدافع سامان نسیم نیز گفته: «پرونده در مرحله اجرای حکم است. در مورد مکان فعلی سامان، کماکان کسی خبری ندارد و سرنوشت موکلم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»
گفته شده مسوولان به خانواده سامان نسیم گفته‌اند: «مسوولان زندان ارومیه ما را به شعبه‌ی سوم اجرای احکام ارجاع داده‌اند. آنها گفته‌اند حکم اعدام سامان فعلا اجرا نشده ولی حکم اعدام قطعی است و به زودی اجرا خواهد شد.»
برادر این زندانی سیاسی در پی تلاش برای اطمینان از صحت ادعاهای مطرح شده به مسوول مربوطه گفته: «خب اگر حكم اجرا نشده می‌خواهم صدای برادرم را بشنوم.» که درخواست وی بدون پاسخ مانده است.
منبع تایید نشده‌ای نیز درباره محل احتمالی انتقال این شش زندانی محکوم به اعدام گفته: «یكی از هم‌بندی‌های سامان از زندان اروميه به من زنگ زده و گفته سامان ديروز تا ساعت 13 و 30 دقیقه ظهر در داخل بند بوده، سپس آمدند و او را بردند. ما حدس زديم سامان را به قرنطينه منتقل كرده‌اند ولی الان باخبر شده‌ايم كه او را به اداره اطلاعات برده‌اند.»
بر پایه اطلاعات رسیده به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» از دیروز تاکنون تلفن‌های داخل زندان ارومیه، قطع و تردد در كليه‌ی بندهای آن ممنوع است. همچنان وضعيت زندان در حالت امنيتی قرار دارد. كارمندان زندان تنها اعلام کرده‌اند اين ٦ زندانی به اطلاعات برده شده‌اند.
برخی منابع تایید نشده‌ی دیگر گفته‌اند تنها وزارت اطلاعات در جريان وضعيت آنها قرار دارد. آنها همچنین احتمال داده‌اند يا حكم در اطلاعات ارومیه اجرا خواهد شد و يا قرار است آنها به زندانی ديگر تبعيد شوند.
در چند روز اخیر سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اتحادیه اروپا و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، از حاکمان ایران درخواست توقف حکم اعدام سامان نسیم را کرده‌اند.
هنوز از سرنوشت و وضعیت حتمی این زندانیان محکوم به اعدام خبری در دست نیست.
پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۹ فوریه ۲۰۱۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر