۱۳۹۳ بهمن ۳۰, پنجشنبه

درخواست فوري براي توقف اعدام سامان نسيم توسط گزارشگران سازمان ملل




درخواست فوري براي توقف اعدام سامان نسيم توسط گزارشگران سازمان ملل

  احمد شهيد و كريستوف هينز دو گزارشگر سازمان ملل متحد كه وضعيت حقوق بشر در ايران و اعدامهاي فراقضايي را بررسي مي كنند ، امروز چهارشنبه (۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن) در ژنو از رژيم ایران خواستند که فورا حكم اعدام "سامان نسیم" نوجوان كرد محكوم به اعدام را متوقف کند.
دژخيمان رژيم در زندان مركزي اروميه محل نگهداري سامان نسیم به وي گفته‌اند که او را روز پنج‌شنبه ۳۰ بهمن اعدام خواهند کرد.
به گزارش راديو آلمان ،سامان نسیم در سال ۲۰۱۱ در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد. اتهام او از رژيم شرکت در فعالیت ‌مسلحانه "حزب حیات آزاد کردستان" (پژاک)، "محاربه با خدا و فساد روی زمین" اعلام شده که از نظر حقوقدانان اتهامی "مبهم" شمرده می‌شود. او هم اکنون در زندان ارومیه به سر می‌برد.
بنابه اين گزارش ،احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران گفته است كه سامان نسیم در زمان دستگیری از تماس با خانواده و وکیلش محروم بوده و او را پیش از محکومیت به اعدام، شکنجه داده و مجبور به اعتراف کرده‌اند.
گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی امروز چهارشنبه در ژنو تاکید کردند: «صرف نظر از شرایط و ماهیت جرم، اعدام مجرمان نوجوان به صراحت در حقوق بین‌المللی بشردوستانه ممنوع شده است.»
این دو کارشناس مسائل حقوق بشر در سازمان ملل از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران نیز ابراز نگرانی کردند. طبق آماری که این دو ارائه کردند، طی یک سال اخیر بیش از ۷۰۰ حکم اعدام در ایران اجرا شده است. ۱۴ تن از اعدام‌شدگان زن و دست کم ۱۳ تن از آنان نوجوان بوده‌اند. تنها در ماه گذشته (ژانویه ۲۰۱۵) دست کم ۶۰ نفر اعدام شدند. هم اکنون بسیاری از محکومان به اعدام در انتظار اجرای حکم خود به سر می‌برند.
گزارشگران ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و اعدام‌های فراقضایی از رژيم ایران خواستند که فورا اجرای احکام اعدام را متوقف کند و در درازمدت مجازات اعدام را از قوانین خود حذف کند. آنان تاکید کردند: «اجرای احکام اعدام برخلاف روند کنونی بین‌المللی است که برای الغای مجازات اعدام در قانون و عمل می‌کوشد.» گفتني است كه موج اعدام در شهرهای مختلف کشور، که به‌منظور تشدید جو ارعاب صورت می‌گیرد طي روزهاي اخير به شدت افزايش يافته و ۳۰ اعدام در چهار روز گذشته در شيراز، كرج ، چابهار، بم، اروميه، بندرعباس و مشهد اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر