۱۳۹۳ بهمن ۳۰, پنجشنبه

سامان نسيم به بند انفرادي منتقل شد




سامان نسيم به بند انفرادي منتقل شد
سامان نسيم زنداني سياسي محکوم به اعدام، ساعت 2 ظهر  چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، به همراه 5 زنداني ديگر به بند انفرادي زندان اروميه منتقل شد.
به گزارش کمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني، اين جوان کُرد محکوم به اعدام، امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به همراه يونس آقايات (از پيروان اهل حق "علوي")، حبيب‌الله افشاري (کومله)، علي افشاري (کومله)، سيروان نژاوي (پژاک) و ابراهيم شاپوري (پژاک)، 5 زنداني ديگر محبوس در بند 12 زندان مرکزي اروميه، به بند انفرادي اين زندان منتقل شد.
برخي از فعالان حقوق بشري ضمن اظهار نگراني از اين انتقال گفته‌اند احتمال اجراي حکم اعدام سامان نسيم شدت گرفته و هر لحظه امکان اجراي آن وجود دارد.
بر پايه اطلاعات رسيده به «کمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدني»، وزارت اطلاعات سه روز پيش از مسوولان زندان اروميه خواسته بودند حکم اعدام اين زنداني سياسي را متوقف کنند اما مسوولان زندان پاسخي نداده و اين در حالي است که سپاه پاسداران نيز بر اجراي اين حکم در تاريخ مقرر اصرار دارد.
سازمان عفو بين‌الملل، ديدبان حقوق بشر، کمپين بين‌المللي حقوق بشر در ايران، فدراسيون بين‌المللي جامعه‌هاي حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)، کانون مدافعان حقوق بشر (DHRC) و چندين سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر ديگر نيز، نسبت به صدور و اجراي قريب‌الوقوع حکم اعدام سامان نسيم اعتراض کرده و خواهان توقف فوري آن شده‌اند.
سامان نسيم زنداني سياسي کُرد، در تاريخ ۲۴ تيرماه ۱۳۹۰، در سن ۱۷ سالگي بازداشت شد. وي در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و حکمش در ديوان عالي به تاييد رسيده است.
بنابه گزارش‌هاي موثق، مسوولان زندان اروميه به اين زنداني سياسي اعلام کرده‌اند حکم اعدام وي در روز ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. همچنين خانواده اين زنداني از طريق وکيل وي، از اجراي حکم اعدام در اين روز مطلع شده‌اند.
سامان نسيم متولد شهريورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مريوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تيرماه سال ۱۳۹۰، در زماني که ۱۷ سال سن داشته، در جريان درگيري نيروهاي سپاه پاسداران با تعدادي از نيروهاي مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادي حفاظت اطلاعات سپاه در اروميه، تحت بازجويي و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد منتقل شد.
او در نهايت به اتهام محاربه از طريق عضويت در حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) از سوي دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و اين حکم از سوي دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربي و شعبه ۳۲ ديوان عالي کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عينا تاييد شد.
سامان نسيم همچنين يکي از جمله زندانيان سياسي زندان اروميه بود که به همراه ۲۹ زنداني سياسي ديگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاري، در اعتراض به عدم اجراي اصل تفکيک جرايم زندانيان در اين زندان، اقدام به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آنها پس از ۳۳ روز پايان يافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بارها زندانيان اعتصاب کننده را به تبعيد و اجراي احکام اعدام آنها تهديد کرده‌اند.
سامان نسيم در بند ۱۲ (بند سياسي) زندان مرکزي اروميه (دريا) نگهداري شده و هم‌اکنون به بند انفرادي اين زندان منتقل شده است. پرونده وي همچنين جهت اجراي حکم به اجراي احکام فرستاده شده و هر لحظه احتمال اعدام وي حتي پيش از تاريخ اعلام شده وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر